Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Gir barna julegaver?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-15, 17:29   #1
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gir barna julegaver?

Gir barna deres egen julegaver? Her har vi alltid praktisert at barna må lage noe til de som gir dem gaver. Det blir da farmor og farfar, mormor og bestefar, morfar, mine 2 søstre, 2 svogere og 1 svigerinne. Det blir 8 gaver. I år streiker de. (De er 7 og 8 år). Jeg står sterkt på at de ikke bare kan få gaver, men også må gi.

Er jeg for streng? Hva praktiserer dere?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 17:33   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.585
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gir barna julegaver?

Yngste lager på skolen, som regel er det jeg som får dem. Eldste har laget litt i år på skolen, men på 5. trinn lages det ikke mye lenger.

Jeg pleier å kjøpe noe fra dem til besteforeldre.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 17:38   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.198
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir barna julegaver?

Vi har ingen tvang på julegaver, og Poden lager dessuten veldig lite. (Kanskje det er en sammenheng. ) Vi kjøper gaver fra ham til besteforeldrene, og da gjør vi det i samarbeid med ham, og velger typisk en film som han har likt og som vi tror de vil like. I år tror jeg de får en liten boks marsipankonfekt som han har laget, så da blir det hjemmelaget. Søskenbarna får gaver som er "fra Poden", men som vi har kjøpt. (De får da ikke noe "fra oss".) Han er med på å bestemme hva de skal få, da.

Han pleier å kjøpe gave til én kamerat, og det ordner/avtaler og betaler han selv. Han pleier å kjøpe et spill til DS, så det er ganske dyre gaver, men han er såpass stor nå at om han vil bruke pengene sine på det, så er det greit. Dessutn får han et spill tilbake, så det er jo et hyggelig alternativ til å bruke sparepengene sine på et spill til seg selv.

Jeg synes det høres hyggelig ut å gjøre det som dere gjør, altså, og ikke egentlig "for strengt". Det er hyggeligst å selv ha et forhold til det man gir bort, synes jeg. Men om de "streiker", er det kanskje litt overveldende for dem. Jeg vet jo ikke hvor dere pleier å legge listen for hva de skal/må lage, men hva med godter eller pepperkaker eller noe sånt - hvis de lager dem sammen, og pakker inn en porsjon til hver mottager, så er det kanskje ikke så veldig slitsomt for to stykker å produsere 8 gaver.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 17:40   #4
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.030
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir barna julegaver?

Nei. De gir til hverandre (de to som er så store at det er noe poeng), og ellers er de med på de gavene vi kjøper til voksne rundt oss. Vi som er foreldre får jo gaver som de har laget på skole og barnehage, men jeg har ikke noe krav til at de må produsere egne gaver til besteforeldre, oldeforeldre og gamle tanter.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 17:44   #5
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gir barna julegaver?

Skillpadda: jeg synes ikke lista er for høy. De har pelid å gi hjemmelaget marspian, pepperkaker, pyntede fyrstikkesker, trolldeigfigurer, dorullnisser, perlekjeder osv. I år har jeg sagt det holder med en tegning, men det er så vidt de orker det engang... jeg synes man må yte litt selv og ikke bare motta...

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 17:44   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.061
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir barna julegaver?

De kan lage hvis de vil, men det er ingen tvang. Snuppa lager noen, og nå er det jo relativt fine ting også.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 17:51   #7
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.884
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir barna julegaver?

Ingen tvang nei,vil han lage gjør han det men om han heller vil kjøpe er dt også greit.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 17:58   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir barna julegaver?

Ingen tvang her heller, men de har ofte gjort det. I år har de i stedet kjøpt noen småting til den tanten som ikke har barn (vi voksne kjøper bare til barna, men vi andre er enige om at det blir urettferdig for henne).

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 18:00   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.669
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir barna julegaver?

Han pleier å lage til farmoren og farfaren (som er de eneste besteforeldrene han har), men at han skulle lage noe til tanter og onkler og oldeforeldre er en fjern tanke for meg.

Også må jeg innrømme at jeg egentlig er glad for at ikke alle mine fire nevøer skal lage noe til meg hver jul. Vi bor trangt, og det holder lenge med det min egen unge lager til meg i bhg.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 18:16   #10
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.036
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gir barna julegaver?

De gir gaver, men det er det jeg som fikser.
Hvis de ønsker å lage noe så får de selvsagt gjøre det, men ingen tvang. Men de kan fint finne på å bort gi f.eks tegninger når de føler for det.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 18:18   #11
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir barna julegaver?

Nei, og her er ikke besteforeldrene veldig begeistret for sånne hjemmelagede gaver.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 18:23   #12
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.585
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gir barna julegaver?

Besteforeldrene her får kalender med bilder. Ikke akkurat hjemmelaget, men noe med barna i alle fall.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 18:25   #13
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.550
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir barna julegaver?

Poden er med på gavene fra oss. Hvis han vil gi noe eget så lager han noe.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 18:29   #14
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir barna julegaver?

Barna lager noe på skolen som gis bort til familie, men det er ikke noe de må. De gir bildekalender av seg selv til besteforeldre og nå som de har blitt eldre, kan de også få litt penger og handle selv til nærmeste slekten.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 18:57   #15
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.981
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir barna julegaver?

Jeg oppmuntrer dem til å lage julegaver til besteforeldre, men ellers ikke.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 19:20   #16
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.701
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir barna julegaver?

Jeg lager gaver sammen med dem til besteforeldrene. Vel, det henger i en tynn tråd i år, vi får se, svigermor har bare kommet med et ønske til jul og det er hjemmelagde tennbriketter, som hun har fått et år eller to før fra ungene, så vi burde få det til, tiden hr bare ikke strukket til enda, med syke barn store deler av desember og en mor helt uten futt, men vi får se hva vi får til disse siste dagene.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 19:46   #17
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gir barna julegaver?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.


Også må jeg innrømme at jeg egentlig er glad for at ikke alle mine fire nevøer skal lage noe til meg hver jul. Vi bor trangt, og det holder lenge med det min egen unge lager til meg i bhg.

Enig! Etter snart 19 år og 4 barn må jeg si jeg begynner å bli ganske lei av både dorullnisser og pynta fyrstikkesker.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 19:48   #18
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gir barna julegaver?

Dessuten, når sluttet det å være nok med takknemlighet og et høflig "takk for gaven"? Barna er med på gavene vi gir.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 20:01   #19
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.856
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir barna julegaver?

Barna er med på gavene vi gir. Vi snakker om ha vi skal kjøpe eller hva jeg har funnet på. Jeg vil at de skal vite hva de er med å gi så de føler det er fra dem også. Når de takkes for gaver skal de vite hva andre takker dem for.

Jeg passer også på at de gir egne gaver til hverandre og faren. Noen ganger har jeg i smug sørget for gave fra meg selv også. Ved å gi faren gaven og gi det til meg fra barna.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-15, 20:52   #20
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.884
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir barna julegaver?

Jeg er glad ingen i min familie er negative til det poden lager kjenner jeg.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no