Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Et "utgått-på-dato" spørsmål m/poll!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Ville dere spist koteletter som er gått ut på dato for to dager siden?
Ja, ingen fare med det. 46 41,07%
Er du gal? I søpla med det! 56 50,00%
Annet (spesifiser) 10 8,93%
Deltakere: 112. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-08, 13:10   #1
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Et "utgått-på-dato" spørsmål m/poll!

Jeg har kjøpt en pakke nakkekoteletter, som skulle være middagen i dag. Nå ser jeg at holdbarhetsdatoen gikk ut 21.11, for to dager siden. Jeg pleier å være nøye med å se på datoen og planlegge deretter, men nå bommet jeg.

What to do?

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:13   #2
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Et "utgått-på-dato" spørsmål m/poll!

For å si det enkelt: JEG hadde spist det, men jeg hadde ikke gitt det til ungene.

  Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:14   #3
Jaria
Aktiv
 
Jaria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 100
Jaria er litt kul
Standard

Sv: Et "utgått-på-dato" spørsmål m/poll!

Dersom det ikke lukter vondt er det vel greit?

Jaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:16   #4
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.843
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et "utgått-på-dato" spørsmål m/poll!

Hadde ikke spist de.

:følger datostempling slavisk:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:17   #5
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et "utgått-på-dato" spørsmål m/poll!

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Dersom kotelettene ihjelstekes er det ikke noen fare forbundet med å spise dem i alle fall.

Ja, jeg lurte på om jeg skulle finstrimle dem og steke dem på veldig høy varme, sånn at kjøttet nesten blir sprøstekt og så ha det i pasta.

Albertine: Jeg spiser ingenting jeg ikke ville gitt til ungene. :ego:

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:39   #6
Røsslyng
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sørvestlandet
Innlegg: 52
Røsslyng har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Et "utgått-på-dato" spørsmål m/poll!

Hadde nok spist det, men stekt det veldig godt...

Røsslyng er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:41   #7
Jaria
Aktiv
 
Jaria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 100
Jaria er litt kul
Standard

Sv: Et "utgått-på-dato" spørsmål m/poll!

Men er det ikke sånn at kjøttet blir mørere og bedre jo lengre det ligger da? Har sett kokker som sier at biffen må ligge til den nesten er grønn før de spiser den,. Jeg tror det ikke er noen fare.

Jaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:42   #8
Siwa
Bør lage seg en tittel selv
 
Siwa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.898
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Sv: Et "utgått-på-dato" spørsmål m/poll!

Så lenge det ikke lukter av dem er det ingen fare å spise dem

Datostemplingen er en indikator på når varen ca går ut, og at den skal være minst holdbar til denne dato.. Noen ganger blir varer dårlig før denne datoen også, men vi spiser dem ikke fordi datoen er "god"... Varer etter denne datostemplingen kan være like god flere dager etter...

__________________
Familien er komplett med våre 3 vakre barn,
lillesøster 07
store lillebror 05
storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:43   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.190
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et "utgått-på-dato" spørsmål m/poll!

Hvis det lukter ikke-vondt så hadde jeg brukt det. Datostempling er veiledende. Luktesansen vår ble oppfunnet mye før datoene.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:44   #10
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!
 
Lykketrollet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.481
Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Et "utgått-på-dato" spørsmål m/poll!

Tror ikke jeg hadde spist dem.
Men jeg er overfølsom på utgått mat, og blir (sikkert psykisk) dårlig.

__________________
Fire skatter født 05, 07, 11 og 16.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:45   #11
Patsy
Ingen tittel
 
Patsy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 976
Patsy er populærPatsy er populærPatsy er populærPatsy er populær
Standard

Sv: Et "utgått-på-dato" spørsmål m/poll!

Opprinnelig lagt inn av Lykketrollet, her.

Tror ikke jeg hadde spist dem.
Men jeg er overfølsom på utgått mat, og blir (sikkert psykisk) dårlig.

Patsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:46   #12
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et "utgått-på-dato" spørsmål m/poll!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvis det lukter ikke-vondt så hadde jeg brukt det. Datostempling er veiledende. Luktesansen vår ble oppfunnet mye før datoene.


Jeg hadde helt klart spist det.
En er et par uker på ovetid, men et par dager?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 13:48   #13
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et "utgått-på-dato" spørsmål m/poll!

Jeg hadde sett på dem og lukta på dem. Ting som ikke lukter og som stekes skikkelig er jo ok - dato eller ikke dato. Hadde ikke bekymra meg det minste grann. Hvis vi derimot snakker 2 uker over datoen, hadde jeg vært en smule mer forsiktig. Det er normalt gode marginer på de datoene hvis ting har vært skikkelig oppbevart.

Jeg har forresten laget middag med 2-7 dager-over-dato-kjøttvarer mange ganger uten at det har gått galt noen gang.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 14:01   #14
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.010
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et "utgått-på-dato" spørsmål m/poll!

Er de merka med "best før" eller "siste forbruksdag"? Sistnevnte følger jeg rimelig slavisk, for da er det ofte snakk om sårbare ferskvarer, men "best før" betyr jo bare akkurat det; at varen er best før den datoen men også spiselig etter det (såfremt den ikke tydelig er bedervet).

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 14:02   #15
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.320
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et "utgått-på-dato" spørsmål m/poll!

Ja, så lenge de ser og lukter ok. De skal jo gjennomstekes.

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 14:04   #16
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Et "utgått-på-dato" spørsmål m/poll!

Hvis det lukter normalt så hadde jeg ikke vært det minste skeptisk. Holdbarhetsdatoer settes med god margin, har jeg inntrykk av, og så lenge maten oppbevares riktig så er det sjelden noe problem.

  Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 14:09   #17
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Et "utgått-på-dato" spørsmål m/poll!

Kastet dem tvert.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 14:13   #18
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et "utgått-på-dato" spørsmål m/poll!

Så lenge de lukter og ser ok ut, hadde jeg spist dem uten problem.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 14:14   #19
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et "utgått-på-dato" spørsmål m/poll!

Hvis de luktet greit og skal strimles tynt og sprøstekes ville jeg brukt dem.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 14:19   #20
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Et "utgått-på-dato" spørsmål m/poll!

Rett i søpla her i gården i alle fall.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no