Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Reparere eller kjøpe nytt?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-08, 08:52   #21
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.837
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jammen det er jo ikke bare snakk om kostnader. Jeg mener at det er mer miljøvennlig å reparere enn å kjøpe nytt og kaste.

Greit nok, men tida mi er verdifull også og det er jo ikke moro å reparere klær akkurat.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 08:54   #22
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Om alle tenker slikt er det ikke rart at vi lever i et bruk og kast samfunn.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 09:21   #23
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Jeg får hjelp av mamma til å sy. Hun driver med lappe-teknikk og har ikke gitt fra seg et eneste "sy-gen" til meg.....

Hvis tøyet er like fint ellers fikser vi det.

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 09:26   #24
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.509
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Det kommer an på plagget. Men, hull i strømpebukser (som ellers ikke er utslitt) stopper jeg. Hull i jeans syr jeg. Da klipper jeg meg en lapp av en annen jeans som er utslitt og for liten, legger lappen på innsiden av buksen og kjører over med sikksakksøm på forsiden.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 09:28   #25
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.018
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Jeg reparerer det jeg kan, men store reparasjoner gir jeg meg ikke inn på. Skifte glidelås er for eksempel uaktuelt. Det har bare med mine manglende kunnskaper og tålmodighet å gjøre, samt at jeg ikke har symaskin.

Men å tråkle igjen hull og snurpe igjen dersom en søm har gått, det får jeg til.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 09:54   #26
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Jeg(les:mamma) reparerer det som kan repareres. Strømpebukser fikses(de sliter ekstremt på tærne), bukser lappes/forlenges, regntøy lappes(med lappesaker til oppblåsbare leker) etc. Jeg er ikke for bruk/kast mentaliteten, og har heller ikke ubegrenset med penger.

Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 09:58   #27
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Jeg reparerer klær som ellers er fine og brukbare, men vurderer selvfølgelig om det er bryet verd. Billige strømpebukser er en av de tingene som ikke blir reparert når det går hull på tåa.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 10:01   #28
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.964
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Jeg er heller ikke for bruk-og-kast-samfunnet, men samtidig vet jeg ikke opp og ned på ei nål. Riktig så ubehagelig.

Det hender mora mi snurper igjen hull på podens klær, men hun er omtrent like elendig håndarbeidsmessig som meg (det er nok genetisk), så hullene gjenoppstår gjerne dagen etter.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 10:24   #29
Donald
Superduperaktiv
 
Donald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 751
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Jeg reparerer. Uteklær og inneklær, skifter glidelåser og lapper.

Strømpebukser som er helt fine ellers klipper jeg av foten på og bruker sokk i stedet for.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 10:25   #30
Donald
Superduperaktiv
 
Donald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 751
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Om alle tenker slikt er det ikke rart at vi lever i et bruk og kast samfunn.

Nei det kan du si.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 10:27   #31
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.018
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Hvis ting blir hull på og ellers ikke er slitt, så lapper jeg det gjerne (eller legger det i reparerekasse, og der blir de). Jeg kan sy, men synes lapping og reparering er mye kjedeligere enn å sy et plagg fra bunnen av. Pleier som regel kun å prioritere å reparere plagg jeg eller ungene liker veldig godt.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 10:34   #32
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Jeg skal akkurat til å dra frem symaskinen og fikse en sparkebukse. Skal også sy buksestrikk i en del bukser. Men mangler strikken. *må huske å kjøpe i dag*
Er elendig på å sy dog.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 10:44   #33
Lucifer
Skummelt distré...
 
Lucifer sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Innlegg: 1.931
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Skjønner at ungene mine ødelegger mye mindre enn mange andre barn. Det skjer selfølgelig og da vurderer jeg det. Snurper sammen et lite hull i ny og ned men strømpebukser med hull i tåa går i søpla. Her brukes nesten bare ullstilongs da. De snurpes sammen om det går hull i dem. Er ikke spesielt flink men får det nå til på et vis.

__________________
3-barnsmor: Nesten tenåringen (07.07.2002) og Fotballspilleren (10.10.2005) og Minsteprinsessa (03.08.2008)

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 10:48   #34
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Dersom det fremdeles er fullt brukbart tøy, reparerer jeg.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 10:49   #35
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

I den lokale strikkebutikken er det mange kule lapper. Nye barnebukser lapper jeg, de som er arvet og brukt av tre barn og i tillegg blir hullete kan jeg nok finne på å lappe.
Mitt eget tøy reparerer jeg etter beste evne. Unntaket er det som er gammelt og fillete fra før, eller beyond repair... Men det meste kan redesignes.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 10:49   #36
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Jeg reparerer.

Det som oftest slites ut er ulltøy, og det lapper jeg med rester (tovet) av annet ulltøy i ulike varianter. Riktig så fint blir det også. Ellers er det jo som regel fort gjort å fikse en søm her og der når symaskina likevel er framme.

At ting ofte blir liggende en god stund før det blir gjort, er en annen sak.

Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 11:06   #37
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Vi reparerer. Har veldig lyst å legge til et "selvfølgelig" (og der gjorde jeg det visst).

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 15:02   #38
Blush
Aktiv
 
Blush sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 144
Blush er litt kul
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Reparerer helst. Ikke nødvendigvis estetisk perfekt resultat, men funksjonelt.
Men poden går gjerne med hullet i buksa han da.. klager iallefall ikke (bryr seg ikke).

__________________
Storebror Juli 2001 og Lillesøster November 2004
Blush er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 15:20   #39
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

Her blir tøyet reparert.

Samme her, men det kommer litt an på hvor tøyet kommer fra som Teofelia sier lenger opp.
Er det utpreget billigtøy, som er slitent ellers også så kastes det, men er det ei fin dongeribukse som har fått et lite hull på kneet, så lappes den. Jeg bytter også glidelåser etc. Men plagget skal være i god skikk for at jeg skal gidde hvis det er tøy med bare sånn halvveis god kvalitet.

  Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 19:17   #40
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.003
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Reparere eller kjøpe nytt?

Jeg har alltid gode intensjoner om å reparere ting, helt til jeg kommer på at jeg ikke kan sy. Vanligvis havner ting i "dette har jeg tenkt å reparere når jeg får tid"-haugen og blir der lenge.

Greier stort sett å unngå å kaste noe brukbart for så å kjøpe nytt, fordi det meste som handler i reparere-bunken havner der fordi det er utslitt, eller fordi glidelåsen har gått. Er det skikkelige plagg, som f.eks. ytterjakker eller bukser leverer jeg det til mamma eller søsteren min. Er det ullplagg stopper jeg dem selv.

Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no