Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Har alle mennesker alltid livets rett?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-09, 12:54   #61
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, for all del. Hvis man er i en situasjon der en selv eller familien er i livsfare, synes jeg det er viktigere å være sikker på å fjerne trusselen enn å være sikker på å ikke ta livet av vedkommende. Jeg mente bare at det er en prinsipiell forskjell på å bruke makt for å forsvare seg, og å drepe noen med fullt overlegg for å drepe dem, liksom.

Absolutt.

  Svar med sitat
Gammel 28-07-09, 13:10   #62
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.560
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, for all del. Hvis man er i en situasjon der en selv eller familien er i livsfare, synes jeg det er viktigere å være sikker på å fjerne trusselen enn å være sikker på å ikke ta livet av vedkommende. Jeg mente bare at det er en prinsipiell forskjell på å bruke makt for å forsvare seg, og å drepe noen med fullt overlegg for å drepe dem, liksom.


Helt klart.
Men for den som blir drept er jo iofs resultatet det samme.
Men det er jo også en stor forskjell på å forsvare seg og sine mot ekstrem fare og å tenke at: han der har ikke lenger rett til å leve, så han dreper jeg.....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 18:27   #63
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Fengsel er straff ja, men kan gjøre syke folk sykere.

Og hva når en av mødrene i Baneheiasaken møter på sin datters drapsmann på permisjon i Kristiansand, hvor greit er det? Jeg har ofte tenkt på dette, etter at de opplevde at det skjedde uten forhåndsvarsel.

Jeg er for dødsstraff og generelt strengere straffer på vold, misbruk, overgrep og drap. Noen mennesker er bare til skade.
Og klarer man ikke dødsstraff så la nå livstid være livstid.

Ironisk nok straffer de de merkeligste ting hardere enn det som virkelig betyr noe - de fysiske og psykiske aspektet ved det å være menneske.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 19:19   #64
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.329
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Jeg er (selvfølgelig) i mot dødsstraff. Dog gråter jeg ikke om noen jeg mener er avskum stryker med. Og det er nettopp derfor jeg er i mot dødsstraff. Mine følelser for mennesker er ikke objektive, ingens følelser er 100 % objektive, og drap satt i system er aldri greit.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 14:13   #65
Ullvott
Plutselig tilbake
 
Ullvott sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 582
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Min oppfatning er at en del av de straffene som tildeles, særlig for voldsforbrytelser, overgrep og til og med drap blir ganske lave i forhold til f.eks vinningsforbrytelser. For mitt utrente øye later det til at vinningsforbrytelser straffes hardere sånn sett i forhold til konsekvensen av forbrytelsen. Og det virker som om det tas mange hensyn til forbryteren, men ikke så mange til ofret og dennes familier.

Slikt strider sterkt i mot min rettsfølelse, og hadde mine barn blitt utsatt for en eller annen grusom forbrytelse vet jeg ikke hva jeg ville vært i stand til å koke i hop av hevnaksjoner.

Jeg er i mot dødsstraff, men det er en del som gjerne kunnet råtnet i fengsel til de døde for min del.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 18:53   #66
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Jeg er imot dødsstraff. Det at et rettsvesen skal ha rett til å ta liv er skremmende og kan misbrukes.

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 19:16   #67
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Fengsel er straff ja, men kan gjøre syke folk sykere.

Og hva når en av mødrene i Baneheiasaken møter på sin datters drapsmann på permisjon i Kristiansand, hvor greit er det? Jeg har ofte tenkt på dette, etter at de opplevde at det skjedde uten forhåndsvarsel.

Jeg er for dødsstraff og generelt strengere straffer på vold, misbruk, overgrep og drap. Noen mennesker er bare til skade.
Og klarer man ikke dødsstraff så la nå livstid være livstid.

Ironisk nok straffer de de merkeligste ting hardere enn det som virkelig betyr noe - de fysiske og psykiske aspektet ved det å være menneske.

Plager det ikke deg at dødsstraff er en ugjenkallelig handling, eller er det helt greit at uskyldige kan bli dømt og drept for en forbrytelse de ikke har begått?

Dødsstraff er ikke greit, og det er på ingen måte motstykket til 5 års fengsel. Jeg synes riktignok strafferammene er lave i Norge, men hva har det å si når kjeltringene ikke engang dømmes til strengeste straff. Etter mitt syn er det å benytte seg av strafferammene EnFinTing å starte med.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 19:28   #68
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Apropos dødsstraff: Har noen sett "The life of David Gale?" Ganske bra.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 19:30   #69
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Ja, den likte jeg veldig godt!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 21:36   #70
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har alle mennesker alltid livets rett?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Apropos dødsstraff: Har noen sett "The life of David Gale?" Ganske bra.

Ja, veldig bra film!

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no