Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Til alle nye, om FPs forumkultur og uskrevne regler

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-08, 11:08   #301
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Til alle nye, om FPs forumkultur og uskrevne regler

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Nei, tror faktisk det er riktig med å blitt hakket på her, når hun skriver som hun gjør. Det skulle muligens vært med et lite ha; Tenk så fælt det måtte ha vært og blitt hakket på. Litt som i hypotetisk, at det ikke kan skje, og med en slags fornektelse på at det skjer.

Jeg mener også Mauser har rett. Det er ikke to forskjellige ting som gjøres her (slik det typisk er når to verb/verbuttrykk bindes sammen med "og"), det er "det å bli hakket på" som ville ha vært fælt. I presens blir det "det er fælt å bli hakket på", i preteritum "det var fælt å bli hakket på", i perfektum "det har vært fælt å bli hakket på", og den verbtiden som ble brukt her er vel andre kondisjonalis eller noe sånt (bortsett fra at det sikkert har skiftet navn siden jeg gikk på skolen), og det skal være "det ville ha vært fælt å bli hakket på".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 11:11   #302
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Til alle nye, om FPs forumkultur og uskrevne regler

Mauser har rett.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 12:11   #303
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Til alle nye, om FPs forumkultur og uskrevne regler

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg mener også Mauser har rett. Det er ikke to forskjellige ting som gjøres her (slik det typisk er når to verb/verbuttrykk bindes sammen med "og"), det er "det å bli hakket på" som ville ha vært fælt. I presens blir det "det er fælt å bli hakket på", i preteritum "det var fælt å bli hakket på", i perfektum "det har vært fælt å bli hakket på", og den verbtiden som ble brukt her er vel andre kondisjonalis eller noe sånt (bortsett fra at det sikkert har skiftet navn siden jeg gikk på skolen), og det skal være "det ville ha vært fælt å bli hakket på".

Skal det ikke være blitt hakket på når det er fortid? Det høres så rart ut med "det ville ha vært fælt å bli hakket på", jeg hadde nok skrevet "det ville ha vært fælt å blitt hakket på". Men jeg har jo egentlig ikke peiling.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 12:24   #304
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Til alle nye, om FPs forumkultur og uskrevne regler

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Skal det ikke være blitt hakket på når det er fortid? Det høres så rart ut med "det ville ha vært fælt å bli hakket på", jeg hadde nok skrevet "det ville ha vært fælt å blitt hakket på". Men jeg har jo egentlig ikke peiling.

Du kan aldri si "å blitt hakket" - "å" kan bare stå foran verb i infinitiv.

Og hvis det skulle stått "og", måtte det vært to ting som ble bundet sammen med den "og"-en. Som i "Det ville vært fælt og [det ville vært] trist". Eller "Vi ble ertet og [vi ble] hakket på". Men her er det ikke to separate ting her - det er ikke sånn at "det ville ha vært fælt" OG "det ville ha vært blitt hakket på", liksom.

For å ta en litt enklere setning: "Det ville vært fint å være rik." Det betyr det samme som "Det å være rik ville vært fint", ikke sant? Og det eksempelet vi hadde kan vi snu til "Det å bli hakket på ville ha vært fælt".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 12:25   #305
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Til alle nye, om FPs forumkultur og uskrevne regler

Ja, jeg er jo forsåvidt med på den. Det bare høres så rart ut når jeg sier det høyt for meg selv.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 12:53   #306
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Til alle nye, om FPs forumkultur og uskrevne regler

Skilpadda er den fødte lingvist.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 11:00   #307
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Til alle nye, om FPs forumkultur og uskrevne regler

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Skilpadda er den fødte lingvist.

Og pedagog, tydeligvis! Jeg hadde ingen problemer med å skjønne det, i alle fall.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 20:04   #308
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.823
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Til alle nye, om FPs forumkultur og uskrevne regler

som ny her på FP, så skal jeg gjøre mitt alle beste å ikke tråkke i salaten med det første.......

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 20:36   #309
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Til alle nye, om FPs forumkultur og uskrevne regler

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

som ny her på FP, så skal jeg gjøre mitt alle beste å ikke tråkke i salaten med det første.......

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 21:16   #310
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.823
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Til alle nye, om FPs forumkultur og uskrevne regler

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

huff da...........lover altså

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 21:23   #311
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Til alle nye, om FPs forumkultur og uskrevne regler

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

huff da...........lover altså

Prøv igjen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 21:32   #312
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Til alle nye, om FPs forumkultur og uskrevne regler

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Prøv igjen.

Jeg vil tro at det er en dårlig spøk eller noe.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 19:40   #313
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Til alle nye, om FPs forumkultur og uskrevne regler

__________________
*
Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 20:45   #314
klisebeth
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8
klisebeth har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Til alle nye, om FPs forumkultur og uskrevne regler

Må vel prøve å forholde meg til alle de uskrevne reglene, som faktisk er skrevet

klisebeth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 19:54   #315
Rafiki
The Anti-Walter
 
Rafiki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 62
Rafiki har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Til alle nye, om FPs forumkultur og uskrevne regler

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

  1. Det er lurt å ha et nick som ikke er likt alle andre (som Lille My1, Lille My2, Lille My* osv)
  2. Finn deg en avater som ikke er lik alle andre sin, det er lett å blande bruker om avatarene er neste lik

Ai ai ai; 2.036 medlemmer man må bla gjennom før man i det hele tatt kan registrere seg og deretter velge avatar? Så må man lese 314 innlegg om hva man *egentlig* bør vite innen man begynner å poste her? Æ'kke lett å være ny her i gården!

Rafiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 19:56   #316
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Til alle nye, om FPs forumkultur og uskrevne regler

Opprinnelig lagt inn av Rafiki, her.

Ai ai ai; 2.036 medlemmer man må bla gjennom før man i det hele tatt kan registrere seg og deretter velge avatar? Så må man lese 314 innlegg om hva man *egentlig* bør vite innen man begynner å poste her? Æ'kke lett å være ny her i gården!

Det ser nå ut som om du klarer deg ganske bra?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 20:02   #317
Rafiki
The Anti-Walter
 
Rafiki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 62
Rafiki har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Til alle nye, om FPs forumkultur og uskrevne regler

Nybegynnerflaks

(Må dog innrømme at jeg ikke leste alle 314 posteringer her.... )

Rafiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 20:58   #318
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: Til alle nye, om FPs forumkultur og uskrevne regler

Opprinnelig lagt inn av Rafiki, her.

Nybegynnerflaks

(Må dog innrømme at jeg ikke leste alle 314 posteringer her.... )

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 10:08   #319
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Til alle nye, om FPs forumkultur og uskrevne regler

Opprinnelig lagt inn av Rafiki, her.

Nybegynnerflaks

(Må dog innrømme at jeg ikke leste alle 314 posteringer her.... )

Nei, nei. Det er her du svarer: Ja, jeg er god.


__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 22:45   #320
Mamzen
Fersking
 
Mamzen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 121
Mamzen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Til alle nye, om FPs forumkultur og uskrevne regler

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

som ny her på FP, så skal jeg gjøre mitt alle beste å ikke tråkke i salaten med det første.......

Enig!

Mamzen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
folkeopplysning, fotball, klassiker, prosopopeia, punktum før smilefjes, skrevne regler, skrevne uskrevne regler, spikking, teletubbyene, uskrevne regler


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no