Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Speilrefleks for dummies

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-09, 08:27   #1
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 7.004
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Speilrefleks for dummies

Jeg har bestemt meg for å kjøpe et digitalt speilreflekskamera, men er forvirret over utvalget. Hva er anbefalingsverd i prisklassen cirka 5000 kroner? Jeg er klar over at det ikke er særlig mye, men et sted må man jo starte.

Jeg har for eksempel sett på Nikon D60 og Canon EOS450D, og også et fra Olympus som jeg har glemt modellbetegnelsen på. Men jeg er rett og slett forvirret. Kameraet skal brukes til allroundbruk, og jeg har allerede kompaktkamera fra før (Canon Ixus).

Takker for alle innspill.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 08:38   #2
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Speilrefleks for dummies

Nikon D60 er i alle fall eit kamera som eg er fornøyd med.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 09:37   #3
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Speilrefleks for dummies

Jeg har EOS400D - er strålende fornøyd med det. Bruker det som et kompaktkamera som bare gir meg bedre bilder. Jeg er egentlig ikke interessert i foto, jeg vil bare ha bra bilder, men automatikken er min venn og ordner det meste. :enkel:

  Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 09:53   #4
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 7.004
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Speilrefleks for dummies

Takk for tipsene! Jeg kjenner at jeg heller litt i retning EOS450D, for å være ærlig. Men jeg lar meg gjerne overtale så lenge prisklassen er cirka +/-5000 kroner (ikke over 5500).

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 10:15   #5
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Speilrefleks for dummies

Eg vil annbefale deg å reise til ein fotobutikk der du kan få prøve holde begge kameraene. Når eg skulle kjøpe sto valget mellom eit nikon og canon kamera. Dei var igrunn ganske likestilte når det gjaldt finesser og slikt. I alle fall mtp at eg var nybegynner. Etter å ha holdt begge to, fann eg ut at det var Nikon som passa mi hånd best. Så då blei det Nikon D60.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 10:30   #6
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 7.004
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Speilrefleks for dummies

Jeg startet med å holde dem i hendene, men er kanskje ingen feinschmecker på det området, for klarte ikke å veie det ene opp mot det andre på den måten.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 12:04   #7
Trollet
Aktiv
 
Trollet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Romerike
Innlegg: 266
Trollet er litt kulTrollet er litt kul
Standard

Sv: Speilrefleks for dummies

Jeg mener også at man bør holde i kameraene og kjenne etter selv. Nikon er hakket større.
Jeg har Canon 450D og det satt perfekt i min damehånd.

Og jeg er strålende fornøyd med kameraet!
(tror ikke det er store forskjellene i kvaliteten på canon og Nikon)

Trollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 12:05   #8
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.687
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Speilrefleks for dummies

Vi har canon eos350d - veldig fornøy vi også.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 13:02   #9
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 7.004
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Speilrefleks for dummies

Jeg har små hender, og egentlig også mannen, selv om han ikke synes det selv. Så kanskje EOS er smartest?

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 16:28   #10
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Speilrefleks for dummies

Jeg hadde nikon før, men da det ble stjålet kjøpte jeg et canon eos450D. Det passer mye bedre for meg. Jeg syns også det tar bedre "rett fra kameraet"-bilder. Standardinnstillingene i canon har klarere farger enn nikon. Man har veldig mye å gå på i photoshop med nikon, men det er ikke alltid jeg gidder å sitte og jobbe med alle bildene jeg tar.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-09, 16:42   #11
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Speilrefleks for dummies

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Standardinnstillingene i canon har klarere farger enn nikon.

Man kan stille fargemetning og kontrast i de avanserte menyene.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 10:12   #12
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 7.004
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Speilrefleks for dummies

Tusen takk for innspill, folkens Valget falt på EOS450D, så har vi i hvertfall startet et sted.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 11:29   #13
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Speilrefleks for dummies

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Man kan stille fargemetning og kontrast i de avanserte menyene.

Jepp, og jeg stilte masse rundt omkring. Likevel fikk jeg klarere bilder med mer farge med canon enn med nikon. Det var også mer støy i dem, så hvis jeg skal selge dem må jeg inn og endre på raw-bildene fra canon i like stor grad som fra nikon, eller mer. Men til enkle familiebilder tatt i jpeg og levert til framkalling uten en tur via photoshop, foretrekker jeg canon.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 19:25   #14
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.790
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Speilrefleks for dummies

gajamor; er du med i kameraklubben her i byen?

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 19:30   #15
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Speilrefleks for dummies

Nope, jeg er en lykkelig amatør som stuller rundt for meg selv. Dessuten tar jeg mest illustrasjonsfoto, det er sett litt ned på av "skikkelige" fotografer. Her er portfolien min: http://www.dreamstime.com/gaja_info

Hva heter klubben, og hvem er det som er leder, forresten?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 20:47   #16
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.140
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Speilrefleks for dummies

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.


Hva heter klubben, og hvem er det som er leder, forresten?

http://www.moldekameraklubb.no/

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 21:28   #17
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.790
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Speilrefleks for dummies

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

http://www.moldekameraklubb.no/

Jeg er nyinnmeldt

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 22:27   #18
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.140
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Speilrefleks for dummies

Jeg er for øyeblikket støttemedlem siden medlemsmøtene er på tirsdager, noe som passer meg svært dårlig da jeg MÅ på yoga for å holde kroppen i sjakk.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 11:13   #19
Molokai
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 8
Molokai har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Speilrefleks for dummies

Stort sett alle digitale speilrefleks kamerahus vil la deg ta flotte bilder. Det spiller utrolig liten rolle hva du bruker.

Men, forsøk å formulér *hva* du ønsker å fotografere.

1. Godt lys > det meste annet
2. Bedre linser viktigere enn bedre hus (og gode linser har du i mange år - og de holder seg godt i pris, mens kamerahus stadig blir byttet ut med nye)

Så for mange vil fotogleden bli større dersom man for eksempel kjøper forrige kamerahus modell brukt.. og heller legger penger i gode linser. Men det avhenger alltid av hva man skal bruke utstyret til.

Mvh,
M

Molokai er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no