Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

MME - Når vi snakker om tradisjonell tankegang om kosthold

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-06, 08:42   #61
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: MME - Når vi snakker om tradisjonell tankegang om kosthold

Har bare lest deler av tråden, og det jeg har lest finner jeg interessant. Linemix sier mye klokt, etter min mening. Jeg har heller aldri skjønt at folk ikke ser at Norum og Fedon ikke er så totalt forskjellige som "alle" tror.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 15:23   #62
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: MME - Når vi snakker om tradisjonell tankegang om kosthold

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, sånne solskinnshistorier er det mange av, jeg kjenner til endel lignende historier selv. Allikevel liker legene bedre å behandle symptomer enn å finne utav og evt. behandle årsaker, samt forebygge. Tragisk. Man må være sin egen lege idag, for å holde seg frisk!

Nemlig!

Og min konklusjon er fremdeles at jeg har vanskelig for å stole på MME produsert/klarert/solgt i et land med slike holdninger i ledende helse og ernæringsorganer/-institusjoner... spesielt ikke når vi har MASSE diabetes 2 i familien.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 16:20   #63
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: MME - Når vi snakker om tradisjonell tankegang om kosthold

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Og min konklusjon er fremdeles at jeg har vanskelig for å stole på MME produsert/klarert/solgt i et land med slike holdninger i ledende helse og ernæringsorganer/-institusjoner... spesielt ikke når vi har MASSE diabetes 2 i familien.

Det er internasjonal konsensus om sammensetning av MME. Det er ikke slik at Norge har en spesiell norsk sammensetning.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-06, 21:36   #64
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: MME - Når vi snakker om tradisjonell tankegang om kosthold

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Det er internasjonal konsensus om sammensetning av MME. Det er ikke slik at Norge har en spesiell norsk sammensetning.

Ja, det skjønner jeg, og jeg har vel uttrykt meg litt klønete, for jeg mener egentlig ikke bare Norge, selv om jeg skriver det. Det er jo i vesten som helhet at disse holdningene råder, og jeg hadde ikke blitt sjokkert om jeg fant ut at det er Vesten (dvs Europa, USA...) som har definisjonsmakta på sammensetningen.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 17:57   #65
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: MME - Når vi snakker om tradisjonell tankegang om kosthold

Som en kuriositet: Jeg leste akkurat i ernæringsbrosjyren for gravide som jeg har fått. Under overksriften "Spis MER av" står det (i denne rekkefølgen!):

- Brød (helst grovt)
- Poteter
- Fisk (tror jeg det var?)
- Grønnsaker og frukt (det står til SLUTT!)

DET syns jeg er relativt oppsiktsvekkende. Burde ikke rekkefølgen vært akkurat omvendt?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 23:51   #66
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: MME - Når vi snakker om tradisjonell tankegang om kosthold

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Som en kuriositet: Jeg leste akkurat i ernæringsbrosjyren for gravide som jeg har fått. Under overksriften "Spis MER av" står det (i denne rekkefølgen!):

- Brød (helst grovt)
- Poteter
- Fisk (tror jeg det var?)
- Grønnsaker og frukt (det står til SLUTT!)

DET syns jeg er relativt oppsiktsvekkende. Burde ikke rekkefølgen vært akkurat omvendt?

Meget betimelig spørsmål!

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 00:03   #67
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: MME - Når vi snakker om tradisjonell tankegang om kosthold

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Som en kuriositet: Jeg leste akkurat i ernæringsbrosjyren for gravide som jeg har fått. Under overksriften "Spis MER av" står det (i denne rekkefølgen!):

- Brød (helst grovt)
- Poteter
- Fisk (tror jeg det var?)
- Grønnsaker og frukt (det står til SLUTT!)

DET syns jeg er relativt oppsiktsvekkende. Burde ikke rekkefølgen vært akkurat omvendt?

Ja, det er ganske horribelt. Ikke skjønner jeg hvorfor vi skal spise MER "sikringskost". Brød og poteter er noen av de tingene jeg helst vil begrense sterkt under neste svangerskap, for å forebygge svangerskapsforgiftning og -diabetes.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 08:44   #68
Linemix
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 244
Linemix er populærLinemix er populærLinemix er populærLinemix er populær
Standard

Sv: MME - Når vi snakker om tradisjonell tankegang om kosthold

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Som en kuriositet: Jeg leste akkurat i ernæringsbrosjyren for gravide som jeg har fått. Under overksriften "Spis MER av" står det (i denne rekkefølgen!):

- Brød (helst grovt)
- Poteter
- Fisk (tror jeg det var?)
- Grønnsaker og frukt (det står til SLUTT!)

DET syns jeg er relativt oppsiktsvekkende. Burde ikke rekkefølgen vært akkurat omvendt?

Jo, den burde vært nøyaktig omvendt, for selvom vi skal ha i oss prosentvis mest av karbohydrater (iflg type Christian Drevon), så får vi jo karbisser nettopp gjennom frukt og grønt. Dessuten burde de føyd på at man må passe på å drikke masse vann, syns nå jeg. Det er så lett å glemme!

Linemix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no