Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvilken varmmat serveres i barnehagen?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-06, 20:33   #1
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvilken varmmat serveres i barnehagen?

Hvilken varmmat serveres i barnehagen/ hos dagmamma?

I barnehagen til snuppa serveres det mye halvfabrikata/lettvint mat.
Ikke nødvendigvis noe galt i lettvint mat, men jeg synes f.eks Pasta di Parma en gang i uken er en dårlig løsning.

Jeg savner fokus på varmretter som inneholder friske, ferske grønnsaker/kjøtt/fisk, og kanskje en dag i uken med økologisk mat. Både for barn og foreldres skyld. Kanskje kan dette være med på å øke interessen for økologiske produkter blant foreldrene? Det har selvsagt en økonomisk side, for "ordentlig" mat koster mer enn noen poser Pasta di Parma.

Hvordan kan jeg ta opp dette med barnehagen? Direkte med styrer? De ansatte på avdelingen? Foreldrekontaktene?

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 20:39   #2
Mammateur
sjeftepine
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 61
Mammateur er litt kul
Standard

Sv: Hvilken varmmat serveres i barnehagen?

Ta det opp med foreldreutvalget, du.

I vår barnehage har det blitt veldig mye bedre etter at vi tok det opp. Jeg synes nemlig, som du, at posetomatsuppe og Toro lasagne ikke kvalifiserer som god, sunn mat for barnehagebarn.

Nå går det mye i hjemmelagde supper, fiskekaker, poteter og grønnsaker, pasta med saus (hjemmelaget, ikke pose.) På tur får de fremdeles posesuppe, men man kan muligens ikke være altfor kravstor heller.

(Jeg vet forøvrig at en posesuppe en gang i blant ikke er verdens undergang, men det skal så utrolig lite til for å lage ordentlig mat i stedet!)

Mammateur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 20:40   #3
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.089
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken varmmat serveres i barnehagen?

Huff dette er et vanskelig tema Jeg tror nok at de fleste barnehager serverer pasta (dvs kun pasta med saus og ikke noe kjøtt/fisk), pannekaker, fiskepinner og Toro tomatsuppe. Det er det barna spiser og det er det budsjettet tillater

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 20:47   #4
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken varmmat serveres i barnehagen?

I barnehagen til ztjerna er det pasta med pølse/kjøttkaker en gang i uka, fiskepinner/fiskekaker et par ganger i uka og havregrøt en gang i uka.

Jeg er ikke superfornøyd men jeg er heller ikke misfornøyd. Han er inne i en kresen fase og jeg tror ikke de ville fått han til å spise noe særlig annet heller. Jeg har likevel tenkt å slå et slag for fullkornspasta etterhvert (for det regner jeg med de ikke bruker). Og en mer variert meny.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 20:56   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.110
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken varmmat serveres i barnehagen?

Fiskekaker med grønnsaker, stekt fisk med grønnsaker, pølse, tomatsuppe, grøt, ostesmørbrød og grønnsakssuppe med kjøttboller er ting jeg husker, i alle fall. Vanligvis er det grønnsaker til, de er forholdsvis kostholdsbevisste. De pleier å skrive opp ukemenyen på tavlen i gangen, men det er ikke alltid jeg ser så nøye på den. Noen ganger lager de latinamerikansk mat av forskjellig slag, når det er noen av de latinamerikanske som er matansvarlige.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 21:00   #6
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken varmmat serveres i barnehagen?

Til de som ikke har spist frokost serveres det hver dag havregrøt.
En gang pr uke serveres det varm mat og da allt fra ren fisk med poteter og grønnsaker. pasta, ostesmørbrød. De prøver å la barna ta del i matlagingen. Brødbaking osv. Det meste er laget fra grunnen.
Det er fruktmåltid kl 14 hver dag.
To dager i uken får barna med seg niste og de andre to dagene er det brødmåltid i barnehagen e.l.
Jeg er svært fornøyd med kostholdet og det er satt stor fokus på rett ernæring.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 21:05   #7
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken varmmat serveres i barnehagen?

Nå er det fredagene som er "varm-mat-dag" og da har snuppa fri, men etter ukeplanene serverer de alt fra tomatsuppe og brød, hjemmelaget pizza til hjemmelagde kjøttkaker og potetmos som de hadde sist fredag.
Synes ikke det er noe krise om de serverer posesuppe eller pasta di "ett eller annet" av og til, men jeg hadde ikke syntes det var ok om det var det eneste som ble servert.

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 21:06   #8
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.378
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken varmmat serveres i barnehagen?

Er ikke sikker, det eneste jeg vet om helt sikkert at de har spist er grøt, fiskekaker i pitabrød og pølser da de var på tur i marka.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 23:59   #9
ebba
Nybegynner
 
ebba sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 21
ebba har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilken varmmat serveres i barnehagen?

I vår barnehage har de en egen kjøkkenassistent på fulltid, så det som blir servert av varmmat er hjemmelaget. De har også hjemmebakte brød daglig og daglige fruktmåltider. Barnehagen har sunt kosthold som ett av satsingsområdene og har kuttet ut cornflakes, syltetøy på brødskiven, fiskepinner, yoghurt, sukker på havregrøten m.m. Poden spiser det meste han får servert i barnehagen, hjemme er han litt mer kresen.

Jeg ville nok ha loddet stemningen hos styrer eller tatt det opp med FAU.

ebba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 00:04   #10
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.790
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken varmmat serveres i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av ebba, her.

I vår barnehage har de en egen kjøkkenassistent på fulltid, så det som blir servert av varmmat er hjemmelaget. De har også hjemmebakte brød daglig og daglige fruktmåltider. Barnehagen har sunt kosthold som ett av satsingsområdene og har kuttet ut cornflakes, syltetøy på brødskiven, fiskepinner, yoghurt, sukker på havregrøten m.m. Poden spiser det meste han får servert i barnehagen, hjemme er han litt mer kresen.

Jeg ville nok ha loddet stemningen hos styrer eller tatt det opp med FAU.


Var barnehagen deres med i et magasin for en stund siden?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 00:09   #11
ebba
Nybegynner
 
ebba sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 21
ebba har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilken varmmat serveres i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Var barnehagen deres med i et magasin for en stund siden?

Ikke som jeg vet om. Hvilket magasin?

ebba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 11:59   #12
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.495
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken varmmat serveres i barnehagen?

Vi har akkurat nå en diskusjon i barnehagen der jeg jobber og min sønn går ang dette med varm mat..Og det er sannelig ikke lett å finne mat som er enkelt og lage og ikke tar for lang tid når man skal lage til 60-70 unger på engang.. Vi har ingen kjøkkenassistent og det går derfor på omgang hvem som lager.. Til nå har det vært det tradisjonelle som fiskekaker med brød eller makaroni, karbonader med brød, pølser og mos, fiskepinner og mos og tomatsuppe. Vi har nå bestemt at vi skal fortsette med fiskekaker, karbonader og servere det på grovt brød med litt grønt til. Husker ikke helt hva mere vi ble enige om.. Men det somendel av foreldre sa i fohold til dette med varm lunsj var at det ikke var nødvendig at det var et fullverdig middagsmåltid siden det er såpass tidlig på dagen og de fleste spiser middag når dem kommer hjem..

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 08:54   #13
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.089
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken varmmat serveres i barnehagen?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Vi har akkurat nå en diskusjon i barnehagen der jeg jobber og min sønn går ang dette med varm mat..Og det er sannelig ikke lett å finne mat som er enkelt og lage og ikke tar for lang tid når man skal lage til 60-70 unger på engang.. Vi har ingen kjøkkenassistent og det går derfor på omgang hvem som lager.. Til nå har det vært det tradisjonelle som fiskekaker med brød eller makaroni, karbonader med brød, pølser og mos, fiskepinner og mos og tomatsuppe. Vi har nå bestemt at vi skal fortsette med fiskekaker, karbonader og servere det på grovt brød med litt grønt til. Husker ikke helt hva mere vi ble enige om.. Men det somendel av foreldre sa i fohold til dette med varm lunsj var at det ikke var nødvendig at det var et fullverdig middagsmåltid siden det er såpass tidlig på dagen og de fleste spiser middag når dem kommer hjem..

Hva mente de da med "fullverdig"? Jeg tror f.eks at Karbonade på grov brødskive (hvis det ikke er grov brød a la "kneip fra Rimi") med grønnsaker til er mer fullverdig ernæringsmessig enn mye av det barnehager vanligvis serverer. Jeg tviler f.eks på at det er noe særlig næring i potetmos fra pose (dessuten skal det visstnok være verstingen mht E-stoffer).

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 09:07   #14
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken varmmat serveres i barnehagen?

I "vår" barnehage har de bare varmmat en gang i uka. Og da er ungene med og lager maten, så det er sikkert ikke noe helt avansert. De ligger vel i spekteret fra fiskepinner via pasta til lapskaus og jordskokksuppe laget av egen avling.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 09:25   #15
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken varmmat serveres i barnehagen?

De har varmmat hver fredag. Det er ganske ofte litt enkle løsninger, men jeg synes egentlig at det er bedre enn ikke varmt i det hele tatt. Ungene synes fredager er høytidsdag, så jeg prøver å lese månedsplanen uten å puste.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 10:40   #16
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.214
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken varmmat serveres i barnehagen?

Uka som gikk ble det servert følgende i vår barnehage: torskerogn, spansk omelett, lungemos, spaghetti med pesto og meksikansk gryte. Uka før der var det risgrøt, fiskeboller, linser og brødmat to ganger.

Noe halvfabrikata er det i vår barnehage, men ikke bare - heldigvis. Jeg syns det er flott at de tar seg tid til å lage varmlunsj nesten hver dag nå. Jeg syns også det er positivt at de lager mye forskjellig mat, sånn at ungene får smake på ulike ting.

IOA er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 11:47   #17
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken varmmat serveres i barnehagen?

I vår barnehage serveres det ikke varmmat i det hele tatt
Så jeg ville vært fornøyd om de i det hele tatt fikk ett måltid, og da ville menyen vært underordnet (så lenge det ikke var pannekaker med syltetøy hver dag)

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 11:51   #18
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken varmmat serveres i barnehagen?

I barnehagen til Storebror har de vært så heldige å få midler til å ansette en flott kjøkkenassistent.
Fire dager i uka serverer hun grovbrød med diverse sunt pålegg, og en dag i uka er det varmmat som hun lager.
Jeg vet det varieres litt mellom tomatsuppe, lasagne, kjøttkaker og fiskemat av ymse slag.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 13:02   #19
Nete
Brøstmælkfabrikken AS
 
Nete sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 85
Nete er litt kul
Standard

Sv: Hvilken varmmat serveres i barnehagen?

I vår bhg serveres det varmmat hver fredag. Det kan være f.eks gryterett, fiskekaker, fiskesuppe, karbonader osv.
Jeg har stor forståelse for at de bruker mye "lettvindtmat" når det er snakk om å lage mat til nesten 80 unger!
Jeg regner med at alle som er så opptatt av at det ikke skal serveres halvfabrikat i bhg er like flinke til å lage middag fra bunnen av selv på hjemmebane?
Hva gjør det da i så fall at barna spiser f.eks ferdigkarbonader i bhg en dag i uka?
Syns mange er litt hysteriske hva krav til bhg angår..

__________________
Nete

K 08.02.02.
M 05.02.07

Nete er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 13:11   #20
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.297
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken varmmat serveres i barnehagen?

Varmmat hver fredag, og da er det selvfølgelig tomatsuppe, men også "ordentlig" grøt, litt mer mangfoldig kulturell mat, dvs. risbaserte ting, nanbrød osv.

Noen ganger er det topp, andre ganger er det lettvint. Så lenge det er mer topp enn lettvint er jeg fornøyd!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no