Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

På død og liv eller på liv og død

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-05-07, 22:21   #21
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: På død og liv eller på liv og død

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

I overført betydning sier jeg "på død og liv", som "han skal på død og liv klare alt selv".
I reelle situasjoner sier jeg "på liv og død", som "det var en kamp på liv og død".

Enig

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 22:23   #22
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: På død og liv eller på liv og død

Opprinnelig lagt inn av Vanilja, her.

Enig

Punktum og mellomrom doneres.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 22:26   #23
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På død og liv eller på liv og død

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

De er ikke fra Hordaland. Ka du trur?

Åh. Hakket lenger opp, da. S&F.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 22:27   #24
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: På død og liv eller på liv og død

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Punktum og mellomrom doneres.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 22:38   #25
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: På død og liv eller på liv og død

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Åh. Hakket lenger opp, da. S&F.

Jeg hadde satset på hakket lengre ned.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 22:40   #26
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: På død og liv eller på liv og død

Nå må jeg bare fortelle at en treer-elev (som har ligget på tre i hele år) har skrevet seg opp til en sterk firer.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 22:42   #27
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På død og liv eller på liv og død

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg hadde satset på hakket lengre ned.

Åh. Stemmer, det. :senil:

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 22:43   #28
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: På død og liv eller på liv og død

Du begynner å trekke på årene, safran.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 22:45   #29
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På død og liv eller på liv og død

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Du begynner å trekke på årene, safran.

:jammen:

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 22:51   #30
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På død og liv eller på liv og død

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Eller, nei - jeg må korrigere meg selv.

I overført betydning sier jeg "på død og liv", som "han skal på død og liv klare alt selv".
I reelle situasjoner sier jeg "på liv og død", som "det var en kamp på liv og død".

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 23:29   #31
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På død og liv eller på liv og død

Hvis jeg på død og liv må gjøre noe, så sier jeg det slik. At det står mellom liv og død, er en annen sak. Det må jo stå mellom liv og død, ikke død og liv, ettersom man først lever og så dør. :ru-logikk:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 23:43   #32
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På død og liv eller på liv og død

Jeg sier "på død og liv", men jeg har overhode ingen ide om det er rett eller ei.

Hvis du på død og liv skal ha på deg den, så ta den på da.

Hvis du på liv og død skal ha på deg den, så ta den på da.

Jo, for meg høres det definitivt rett ut med "på død og liv". Men jeg har ikke noen mer rasjonell forklaring enn at det klinger bedre...

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 23:44   #33
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På død og liv eller på liv og død

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Hvis jeg på død og liv må gjøre noe, så sier jeg det slik. At det står mellom liv og død, er en annen sak. Det må jo stå mellom liv og død, ikke død og liv, ettersom man først lever og så dør. :ru-logikk:

Det har du helt rett i!

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 09:14   #34
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: På død og liv eller på liv og død

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Nå må jeg bare fortelle at en treer-elev (som har ligget på tre i hele år) har skrevet seg opp til en sterk firer.

Gratulerer til denne eleven! Han/hun har da en dyktig lærer.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 09:26   #35
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: På død og liv eller på liv og død

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

I overført betydning sier jeg "på død og liv", som "han skal på død og liv klare alt selv".
I reelle situasjoner sier jeg "på liv og død", som "det var en kamp på liv og død".

Samme her, bare at jeg ville sagt " det var en kamp om liv og død".

__________________
Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha.
Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 10:05   #36
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: På død og liv eller på liv og død

Opprinnelig lagt inn av Sue, her.

Samme her, bare at jeg ville sagt " det var en kamp om liv og død".

Om jeg skulle brukt om, ville det blitt "det var en kamp om liv eller død".
Men det er (godt) mulig at det bare er jeg som er sær …

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 17:17   #37
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På død og liv eller på liv og død

Enig med mehmet.
Om liv eller død.
På liv og død

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 17:19   #38
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På død og liv eller på liv og død

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Eller, nei - jeg må korrigere meg selv.

I overført betydning sier jeg "på død og liv", som "han skal på død og liv klare alt selv".
I reelle situasjoner sier jeg "på liv og død", som "det var en kamp på liv og død".

Me too

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 19:14   #39
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: På død og liv eller på liv og død

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Om jeg skulle brukt om, ville det blitt "det var en kamp om liv eller død".
Men det er (godt) mulig at det bare er jeg som er sær …

Tar meg i det når jeg ser det sånn - det så jammen meg mer riktig ut!

__________________
Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha.
Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-07, 09:29   #40
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: På død og liv eller på liv og død

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Eller, nei - jeg må korrigere meg selv.

I overført betydning sier jeg "på død og liv", som "han skal på død og liv klare alt selv".
I reelle situasjoner sier jeg "på liv og død", som "det var en kamp på liv og død".

Samme her.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no