Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Streiken i staten trappes opp

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-12, 12:02   #1
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Streiken i staten trappes opp

Jeg vet at alle tenker "streik IGJEN?", men det er faktisk første gang siden 1984 at lønnsoppgjøret i staten endte i storstreik. 1984! Det er ganske mange år siden...

Vi streiker ikke for å "tette lønnsgapet mellom privat og offentlig sektor", men for at det ikke skal bli større. I mange år har tariffoppgjøret fulgt frontfagsmodellen, hvor det er meningen at vi skal følge lønnsutviklingen i konkurranseutsatt industri. Det betyr at når det går dårlig i industrien, så stiller foreningene svært moderate krav. Men det er faktisk meningen at frontfagsmodellen også skal følges når resultatene i privat sektor har vært gode.

Ettersom vi bruker prosent og ikke kronebeløp vil uansett gapet vokse i kroner og øre, men frontfagsmodellen skal hindre det i å vokse ukontrollert. At denne følges er et minimum - men her sviktet FAD i år. Ettersom lønnsgapet har vokst mer enn man så for seg de siste årene håpet man i år på noe kompensasjon for dette i tillegg.

Vi krever at innleide vikarer skal ha like gode arbeids- og lønnsvilkår som andre ansatte. Dette har man fått gjennomslag for i mange andre tariffområder, det skulle bare mangle at ikke dette skulle gjelde i staten!

Vi krever også økte tillegg for ubekvem arbeidstid. Det gjelder ikke veldig mange, men det er viktig for de det gjelder.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 12:21   #2
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Streiken i staten trappes opp

Jeg fikk akkurat løpeseddelen fra NTL (Lo Stat) på e-post:

Hvorfor streiker vi i staten?

LO Stat krevde moderate tillegg
Partene i staten krevde samme økonomiske ramme som i privat sektor + kompensasjon for lavere lønnsutvikling. Dette er viktig for å sikre de offentlig ansatte samme kjøpekraftsutvikling som andre grupper. Dette er også et viktig likelønnskrav. Dette kravet ble avvist.

Derfor er vi i streik!

Staten sa nei til bedre rettigheter for innleide vikarer
Både i privat sektor og i Spekterområdet ble det avtalt bestemmelser som sikrer at innleide vikarer skal ha like gode lønns- og arbeidsvilkår som de fast ansatte. Staten ville ikke gå med på slike bestemmelser, selv om innleie av vikarer skjer i økende grad i store deler av offentlig sektor.

Derfor er vi i streik!

Staten sa nei til lønnet omsorgspermisjon
Kravet om rett til fri med lønn ved omsorg for blant annet eldre pårørende har vært mye framme i forkant av oppgjøret. Det er god samfunnsøkonomi i en tid med stadig mer aldrende befolkning å legge til rette for at eldre arbeidstakere ikke går ut av arbeidslivet for å ta vare på for eksempel foreldre.

Derfor er vi i streik!

LO Stat forsvarer en felles hovedtariffavtale
LO Stat krever at hoveddelen av lønnsfastsettinga skal skje sentralt og gis som generelle tillegg. Dette vil sikre alle ansatte en rimelig lønnsutvikling. Kollektive sentrale avtaler sikrer våre lønns- og arbeidsvilkår. Derfor forsvarer vi en felles hovedtariffavtale i staten.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 12:33   #3
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Streiken i staten trappes opp

Klipt og limt på fb.. ganske så lei av -"hva er vitsen med streik for en krone ekstra lissom" og spesielt -"jajaj bra det fins private tilbud da dere teite sosialister"

__________________
00 04 10
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 12:34   #4
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Streiken i staten trappes opp

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 13:12   #5
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Streiken i staten trappes opp

Ettersom eg sjølv jobbar i staten for luselønn burde eg støtte denne streiken, men eg har litt flau smak i munnen.
Med tanke på korleis det er i Spania og Hellas no er eg eigentlig berre glad for at eg har ein jobb....
Sidan eg er Tekna-medlem høyrer eg til Akademikerne og ikkje Unio, så foreløbig har eg ikkje fått noko streikevarsel. Men det kan vel komme der også viss forhandlingane som pågår blir brutt. Då kjem eg nok til å slite litt viss eg skal stå streikevakt og argumentere for kvifor vi streikar. For vi har det bra her i landet. Også vi som jobbar i staten. Men eg får vel berre pugge informasjon eg får utdelt og jatte med.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 13:31   #6
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Streiken i staten trappes opp

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Ettersom eg sjølv jobbar i staten for luselønn burde eg støtte denne streiken, men eg har litt flau smak i munnen.
Med tanke på korleis det er i Spania og Hellas no er eg eigentlig berre glad for at eg har ein jobb....
Sidan eg er Tekna-medlem høyrer eg til Akademikerne og ikkje Unio, så foreløbig har eg ikkje fått noko streikevarsel. Men det kan vel komme der også viss forhandlingane som pågår blir brutt. Då kjem eg nok til å slite litt viss eg skal stå streikevakt og argumentere for kvifor vi streikar. For vi har det bra her i landet. Også vi som jobbar i staten. Men eg får vel berre pugge informasjon eg får utdelt og jatte med.

Fordi andre land har det så mye verre enn oss, er det rettferdig at offentlige ansatte er de som skal vise moderasjon i lønnsoppgjørene og dermed miste kjøpekraft i forhold til ansatte i privat sektor?

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 13:39   #7
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Streiken i staten trappes opp

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Fordi andre land har det så mye verre enn oss, er det rettferdig at offentlige ansatte er de som skal vise moderasjon i lønnsoppgjørene og dermed miste kjøpekraft i forhold til ansatte i privat sektor?

Nei, det sa eg ikkje. Det er ikkje rettferdig. Eigentlig burde ansatte i privat sektor ikkje fått lønnstillegg i det heile tatt i år. Men dei får ikkje mindre sjølv om statsansatte streikar.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no