Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Statskirken opphører i dag

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-12, 10:56   #41
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Statskirken opphører i dag

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Lucifine, tror det er lenge siden du gikk på skolen. :RLE-lærer:

Jupp sluttet i 2001 og da var L97 fortsatt faget som høyskolene underviste allmennlærerne i. Etterat jeg sluttet har jeg ikke satt meg inn i RLE reformen som kom (er ikke på skole selv, underviser ikke, har ikke så store barn).

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

RLE skal være nøytral, men kristendommen, som har preget Norge de siste 1000 år har en større plass enn andre religioner. Det er helt riktig, synes jeg.

Men hvordan er det nøytral når et religion vies merkbart mer plass enn andre?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

At kristendom tar større plass i religionsundervisningen syns jeg er relativt naturlig, all den tid det er Norges største religion, og historisk og kulturelt viktig for Norge.

Syns du det skal være slik at kristne skal slippe billigere unna med begravelser? Eller at folk skal "tvinges" til å velge kristen begravelse fordi det er billigst?

Hva om en kutter ned på religionsundervisningen og heller fokuserer på etikk, filosofi, eller andre allmennfag? MÅ vi ha religionsundervisning av noe slag på skolen?

Nei men synts som sagt det hadde vært trist om folk ikke hadde råd til å begrave sine døde. Aner ikke om muslimene som ligger begravet på den lokale kristne kirkegården måtte betale ekstra for å få ligge der men kanskje det blir sånn fremover? Vi har ingen egne kirkegårder for muslimer der jeg bor, dersom de kristne stenges, hvor skal muslimene da ligge? Og skal muslimene måtte betale mer for å ligge der?

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 11:02   #42
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statskirken opphører i dag

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Men hvordan er det nøytral når et religion vies merkbart mer plass enn andre?

Hva om en kutter ned på religionsundervisningen og heller fokuserer på etikk, filosofi, eller andre allmennfag? MÅ vi ha religionsundervisning av noe slag på skolen?

Nøytral som i ikkeforkynnende.

Mener du at religionskunnskap er irrelevant for barn? E-en i RLE står for etikk, og filosofi er så vidt jeg har skjønt en viktig del av dette faget.

Jeg mener kunnskap om kristendommen og hvordan den har preget det norske samfunnet er minst like relevant nå som før. God, oppdatert kunnskap om andre religioner/livssyn er viktigere enn noen gang.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 11:03   #43
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statskirken opphører i dag

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Men hvordan er det nøytral når et religion vies merkbart mer plass enn andre?

At det er nøytalt betyr ikke at det som er kulturelt og historisk viktigst skal ta like lite plass som det andre. Det betyr at man ikke skal fremheve noe som bedre enn noe annet. Kristiendom har tatt mer plass i Norge enn hinduisme, det har spilt inn på hvordan landet har blitt formet og kulturelle koder i en helt annen grad enn andre religioner.

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Hva om en kutter ned på religionsundervisningen og heller fokuserer på etikk, filosofi, eller andre allmennfag? MÅ vi ha religionsundervisning av noe slag på skolen?

Jeg syns kanskje du bør sette deg inn i hva RLE-faget består av før du diskuterer dette, fordi det fokuserer på etikk og filosofi også. Selvsagt er det viktig med religionsundervsning. Kunnskap er veien til toleranse.

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Nei men synts som sagt det hadde vært trist om folk ikke hadde råd til å begrave sine døde. Aner ikke om muslimene som ligger begravet på den lokale kristne kirkegården måtte betale ekstra for å få ligge der men kanskje det blir sånn fremover? Vi har ingen egne kirkegårder for muslimer der jeg bor, dersom de kristne stenges, hvor skal muslimene da ligge? Og skal muslimene måtte betale mer for å ligge der?

Alle har rett til å bli begravet på kirkegårder og gravlunder. Hvor har du dette med at krikegårdene skal stenges fra?

Fra Store Norske Leksikon:

Sitat:

Kirkegård. I hver kommune skal det være en eller flere kirkegårder av slik størrelse at det til enhver tid er ledige graver for minst 3 % av kommunens befolkning. Kirkegård skal i alminnelighet anlegges i hvert sogn og i nærheten av en kirke, men de er åpne for alle, uansett religion eller livssyn. Den norske kirke og registrerte trossamfunn som er virksomme på stedet, skal gis anledning til å vigsle kirkegård eller deler av den. Kommunen har det økonomiske ansvaret for kirkegården, og kirkelig fellesråd har på vegne av fellesskapet forvaltningsansvaret.

[...]Det skal i alminnelighet ikke betales noe for gravplass.

Dette styres av gravferdsloven.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 11:19   #44
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Statskirken opphører i dag

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

. Kunnskap er veien til toleranse. Helt enig, men det er avgjørende om at det undervises på rett måte. Har som sagt ikke satt meg inn i RLE så det er derfor jeg spør som jeg gjør.

Alle har rett til å bli begravet på kirkegårder og gravlunder. Hvor har du dette med at krikegårdene skal stenges fra? Jeg tenker bare høyt her. I USA er det egne kirkegårder for egne religioner, eller menigheter og disse er da kun for de som tilhører den aktuelle meningheten/trosretningen. Lurte på om det ville bli sånn her også nå som kirken er skilt fra staten og som kirken kan bestemme selv? Om de lovene som eksisterer i dag vil bli endret i fremtiden eller forbli som før?


Hva har det egentlig å si om kirke og stat skilles? Slår meg som fint lite, men må spørre likevel. Virker som om noen har store problemer med at de skal skilles (bla i den andre tråden der det ble snakket om menneskerettigheter og statskupp) mens andre virker helt uberørt av saken. Har vi øynene lukket under en revolusjonerende begivenhet eller er det storm i et vannglass?

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 11:21   #45
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Statskirken opphører i dag

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg er for. Nå er det bare å avskaffe monarkiet også.

Jeg liker styresettet vi har i dag, med ei valgt regjering og en statsminister. Jeg er litt mer usikker på hvordan det hadde blitt dersom vi f eks skulle velge et styresett som innebar president. Jeg synes det er ubehagelig at en person skal være tillagt så mye politisk makt. Hvis et kongehus er det som skal til for å videreføre vår stabile og demokratiske parlamentarisme, så er jeg helt klart for et kongehus. Den dagen en annen løsning som er bedre skisseres opp, skal jeg revurdere hva jeg mener, men enn så lenge fungerer monarkiet utmerket.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 11:22   #46
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.551
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Statskirken opphører i dag

Jeg ser ingen person i Norge jeg kjenner til som jeg kunne tenke meg som president,. Så jatakk til kongen.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 12:07   #47
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Statskirken opphører i dag

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Slapp av. De forsvinner ikke. USA har også fri i påsken, til tross for null statskirke.

Det tror jeg ikke helt stemmer. Jeg mener at der søskenbarnet mitt i USA bor hadde de "spring vacation" utenom påske i år. Må evt dobbeltsjekke, for jeg er ikke 100 % sikker.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 12:18   #48
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statskirken opphører i dag

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Det tror jeg ikke helt stemmer. Jeg mener at der søskenbarnet mitt i USA bor hadde de "spring vacation" utenom påske i år. Må evt dobbeltsjekke, for jeg er ikke 100 % sikker.

Jeg har bodd der, og de har fridager i forbindelse med påsken. Ikke like mange som oss, riktignok, og ingen hel ukes skoleferie. De har spring break, men det er ikke i forbindelse med påsken.

Jeg snakker om helligdagene, ikke skoleferie.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 12:22   #49
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statskirken opphører i dag

Jeg har en helt prinsippiell holdning til monarkiet, og for meg er det helt uvirkelig at man mener det bør beholdes av praktiske eller økonomiske grunner. Født til posisjon? Jeg mener, hallo?

Men det er en annen diskusjon (og antagelig en kampsak).

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 13:00   #50
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statskirken opphører i dag

Fridagene våre (offentlige høytidsdager) er lovfestet, i likhet med ferien, og har ikke noe direkte med kirken å gjøre. Den norske kirke bryr seg ikke stort om fridager, den bryr seg om det religiøse innholdet i dagene.

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

2) vil det koste å benytte seg av kirken og kirketjenester (bryllup, dåp, begravelse osv)?

Bryllup i kirken (og barnedåp) er da vel ikke så aktuelt dersom man ikke er medlem av kirken? For medlemmer blir det neppe noen endring fra i dag, tenker jeg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 13:01   #51
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statskirken opphører i dag

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Men hvordan er det nøytral når et religion vies merkbart mer plass enn andre?

På samme måte som historie- og samfunnsfagundervisningen er politisk nøytral, selv om norsk historie og samfunn vies mer plass enn det som gjelder andre land, tenker jeg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 13:42   #52
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Statskirken opphører i dag

Har jeg, som medlem av statskirken blitt spurt om det her? Jeg er ikke udelt positiv....jeg er døpt, og konfirmert, og anser meg som et medlem av statskirken...( Hvilende medlem, er det det man heter da). Jeg har ingen planer om å melde meg inn i noen andre kirkesamfunn og bli pålagt kakebaking, og salmesynging og hva de nå måtte finne på, uten om når det passer meg og min tro. For meg har statskirken vært en utmerket ordning. Skal kirken nå bli tilgjengelig kun for medlemmer som om mulig man finner som riktige kristne, med riktig tro og så skal alle de andre ikke fullt så rett-troende bli stående utenfor....

Jeg bare filosoferer litt rundt egne tanker.

Undres også på om staten nå fraskriver seg ansvar for vedlikehold av alle våre praktfulle kirkebygg og om det blir slik at det må arrangeres basarer og andre innsamlingsformer til ytre og indre vedlikehold, maling, reparasjon av tårnet, nye kirkebenker osv osv.

Jeg har egentlig hatt det helt greit sånn som det har vært. Og hva nå da, når krf endelig har sagt ja til homofile ekteskap....vil det ha noen betydning som helst lenger..... For hvem vil vel gifte seg i en kirke man ikke er medlem av enten man er homofil eller heterofil.....

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 13:43   #53
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statskirken opphører i dag

Det var utrolig selventrerte tanker, Perhonen.
[sutrestemme]"Jeg vil at hele Norge skal være med på å finansiere at jeg er fest-kristen og ingen andre skal ha fordeler som overgår mine! [/sutrestemme]

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 13:51   #54
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statskirken opphører i dag

Jeg kan ikke helt se for meg at det skal bli vanskeligere å bli medlem av Den norske kirke enn det har vært før, Perhonen. Er man meldt inn, så forblir man vel meldt inn, tenker jeg. Jeg skjønner overhodet ikke hva du mener om å melde deg inn i andre kirkesamfunn - hvorfor skulle du plutselig bli nødt til å gjøre det?

Den siste setningen din forstår jeg heller ikke. Er man medlem av kirken, kan man vel gifte seg der enten vi har en statskirkeordning eller ikke, og er man ikke medlem, ser jeg ikke helt at man skal ha lyst til å gifte seg i en kirke.

Det med vedlikehold av kirkebygg er absolutt interessant. Jeg vet ikke om det er kirken eller Staten som skal stå som eier av byggene engang (jeg har ikke lest innstillingen eller noe som helst).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 13:59   #55
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statskirken opphører i dag

Hjelpes for en tråd!

Jeg kunne skrevet mye, men tror ikke jeg gidder. Jeg vil oppfordre til å lese mer enn tabloide overskrifter og heller lese sakspapirene. Dette vedtaket handler svært lite om finansiering. Dette er mer et prinsippvedtak som første ledd i en lang prosess.

Perhonen... Du har hatt mulighet til å uttale deg og engasjere deg. Det har vært kirkevalg og der har alle medlemmer stemmerett. Det er også avholt møter både på menighets prosti og bispedømmenivå (åpne) om saken i forbindelse med høring. Dette er også en sak som det har blitt jobbet med politisk gjennom mange år.

Dette vedtaket har ingen ting med RLE- faget eller fridager å gjøre heller forresten.

Min oppfordring er å lese dokumentene som ligger til grunn. Kirken vil etter dette vedtaket ha et praktisk sett temmelig likt forhold til staten etter dette vedtaket. Spørsmål om økonomi, eiendommer, kirkefond og vedtekter er ikke begynt på. Vedtaket nå et et prinsippvedtak som mange både innenfor og utenfor kirken har ventet på.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 14:03   #56
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statskirken opphører i dag

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Har jeg, som medlem av statskirken blitt spurt om det her? Jeg er ikke udelt positiv....jeg er døpt, og konfirmert, og anser meg som et medlem av statskirken...( Hvilende medlem, er det det man heter da). Jeg har ingen planer om å melde meg inn i noen andre kirkesamfunn og bli pålagt kakebaking, og salmesynging og hva de nå måtte finne på, uten om når det passer meg og min tro. For meg har statskirken vært en utmerket ordning. Skal kirken nå bli tilgjengelig kun for medlemmer som om mulig man finner som riktige kristne, med riktig tro og så skal alle de andre ikke fullt så rett-troende bli stående utenfor....

Jeg bare filosoferer litt rundt egne tanker.

Og jeg, som kristent, aktivt statskirkemedlem, tror at kirken er tjent med at folk tar et mer bevisst standpunkt enn dette. Kirken skal selvsagt være åpen for folk med ulikt forhold til tro (jeg har enda ikke vært i en statskirkelig menighet hvor dette ikke er tilfelle. Jeg tror det er noe utenforstående mener, at menigheten er en homogen masse. Det er like mange ulike kristne, som det er kristne.), men jeg tror ikke det skader om folk må tenke over hva de bruker kirken til, og hva det betyr for dem.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 14:04   #57
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Statskirken opphører i dag

Hvor finner man dokumentene som ligger til grunn Hattifnatten? Det kunne vært interessant å lest litt av.

Jeg kan ikke tenke meg at noe blir særlig forskjellig fra i dag. Til det kom det alt for bardust på meg i alle fall Har naturlignok ikke vært involvert i prosessen og informasjon rundt det siden jeg ikke er medlem av statskirken.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 14:06   #58
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statskirken opphører i dag

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Slapp av. De forsvinner ikke. USA har også fri i påsken, til tross for null statskirke.

Det må vel variere fra stat til stat? Her i Texas har man kun fri langfredag. Og det er den eneste religiøse fridagen. Men det er plenty andre ikke-religiøse fridager.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 14:08   #59
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statskirken opphører i dag

Du finner alle offentlige saksdokumenter på Norge.no
Jeg kan også tilføye at dette forslaget til ny kirkelov er noe alle partier står bak.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 14:08   #60
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statskirken opphører i dag

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Det må vel variere fra stat til stat? Her i Texas har man kun fri langfredag. Og det er den eneste religiøse fridagen. Men det er plenty andre ikke-religiøse fridager.

Har man fri langfredag så har man da fri i påsken.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no