Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når man bytter en gave

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-11, 11:25   #1
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.431
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Når man bytter en gave

Sier man ifra til giver da?
Jeg er ikke vant til å bytte noe særlig med gaver annet enn f.eks klær i feil størrelse. Har det vært "rare" gaver på noen måte så har jeg tatt med meg omtanken og ellers latt det være med det. Men nå med ungene er det litt annerledes. De fikk tre puttebokser til jul og de har alt to fra før. Når de ikke en gang leker noe veldig med de de har tenkte jeg det var like greit å bytte til noe annet. Hva sier jeg til giver da? Føler meg så utakknemlig når jeg bytter, får dårlig samvittighet.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 11:28   #2
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man bytter en gave

"Tusen takk for flott gave. Siden vi fikk tre like har jeg byttet to av dem til noe annet. Barnet er superfornøyd."

:rema1000:

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 11:31   #3
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.979
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når man bytter en gave

Her er det "Tusen takk for gaven!" og bytter hvis det er det beste for mottageren. Enkelt og greit. Har aldri fått noen spørsmål om hvor det blir av gaver etterpå heller, så det funker helt fint.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 11:32   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man bytter en gave

Jeg synes virkelig ikike det er noen grunn til å ha dårlig samvittighet for å bytte leker som barna har flere av fra før! (Ikke for å bytte andre ting heller, altså.) Jeg tror ikke de aller fleste legger "sjelen" sin i den typen gaver, man prøver da bare stort sett å finne noe man tror kunne passe, og om det ikke passer, vil da vel de aller fleste langt heller at barna får noe de liker og har glede av enn at de sitter med akkurat den tingen som ble kjøpt og ikke bruker den.

Jeg synes ikke du trenger å si noe til giveren. Men om du vil si noe, kan du flette det inn i en takk for gaven og si "tusen takk for putteboksen, den var kjempefin! Ungene hadde allerede to sånne, så jeg byttet den i X i stedet, og den ble de veldig glade for." Og hvis giveren blir unnskyldende for å ha kjøpt en upassende gave, kan du si med et vennlig smil "nei, den var jo midt i blinken - så midt i blinken at de allerede hadde to sånne, og det kunne jo ikke du vite!"

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 11:49   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man bytter en gave

Jeg pleier ikke opplyse om at gaven er byttet, med mindre det er en anledning som gjør at det er naturlig. Jeg savner heller ikke at andre oppdaterer meg om hva de gjorde med gavene fra meg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 12:07   #6
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man bytter en gave

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg pleier ikke opplyse om at gaven er byttet, med mindre det er en anledning som gjør at det er naturlig. Jeg savner heller ikke at andre oppdaterer meg om hva de gjorde med gavene fra meg.

Enig. Synes det er helt greit å bytte ting man har fra før/ikke liker eller har bruk for, og jeg synes ikke det er nødvendig å opplyse giver om det, heller. Med mindre vedkommende lurer, da, selvfølgelig.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 12:10   #7
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man bytter en gave

Jeg sier ikke fra. Hvis det er snakk om at ungene har fått flere like så er det ingen av giverne som trenger å opplyses om det. Med mindre ungen utbasunerer det ved åpning, da.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 15:03   #8
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når man bytter en gave

Hvis de får flere like så har jegselvsagt beholdt akkurat den som jeg takker for.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 15:06   #9
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man bytter en gave

Jeg sier ikke ifra. Det er veldig sjeldent at vi bytter ting, men får gutta like ting, så bytter vi.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 15:18   #10
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når man bytter en gave

Jeg bare takker og sier ikke mer enn det. Hvis derimot giveren spør veldig om den falt i smak, var passe eller liknende, så forteller jeg at jeg var nødt til å bytte. Poengterer da alltid at det var en fin gave, men de har akkurat slik, eller noe i den duren. Jeg passer alltid på at giveren forstår at vi var takknemmelige.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 15:22   #11
mumrik
Egenial
 
mumrik sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.570
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når man bytter en gave

Jeg sier fra hvis det er naturlig, men synes ikke det er viktig å gi beskjed eller få beskjed om det.

Guttungen fikk en legoeske av tanten sin til jul som han allerede hadde fått til bursdagen sin tre dager før. Han syntes det var kjempestas å få en til av samme, for da kunne vi dra på lekebutikken og velge seg en ny ting selv. Det fortalte jeg til tanten, og alle var blide og fornøyde. Viste seg at hun hadde fått gaven jeg kjøpte til henne til bursdagen sin rett før jul hun også, og gledet seg til å dra på bokhandelen og velge helt selv.

__________________
Why did you do it? Why?! Why?! You fucked-up, crazy-ass, weirdo beaver!
mumrik er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 15:25   #12
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man bytter en gave

Vi skal bare bytte én gave i år, fordi vi hadde fra før, og da måtte jeg takke og spørre hvor den var kjøpt hen, så vi får byttet.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 15:34   #13
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når man bytter en gave

Jeg bytter veldig sjelden, og eneste gangen må være dersom det er klær som er for lite. Storebror fikk en legoeske han hadde fra før i år, men han vil ikke bytte, og det er opp til han. Jeg sier ikke i fra dersom det ikke faller seg naturlig.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 17:41   #14
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man bytter en gave

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg pleier ikke opplyse om at gaven er byttet, med mindre det er en anledning som gjør at det er naturlig. Jeg savner heller ikke at andre oppdaterer meg om hva de gjorde med gavene fra meg.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 17:43   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man bytter en gave

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg pleier ikke opplyse om at gaven er byttet, med mindre det er en anledning som gjør at det er naturlig. Jeg savner heller ikke at andre oppdaterer meg om hva de gjorde med gavene fra meg.

Jepp - enkelt og greit.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 23:09   #16
Rose
Bør lage seg en tittel selv
 
Rose sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.456
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Sv: Når man bytter en gave

Ville ikke sagt noe hvis ikke de spør da. Hvis de spør så hadde jeg bare sagt at jeg byttet gaven fordi barnet mitt fikk samme av samme sort.

Tror ikke de blir fornærmet av det. Tror heller jeg hadde blitt fornærmet hvis de ikke byttet gaven og bare lot den ligge ubrukt

__________________
Rose
Rose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 23:11   #17
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man bytter en gave

Jeg sier det bare hvis temaet kommer opp. Idag sa jeg for eksempel til svigermor at vi kommer til å bytte lua storebror fikk av henne "Jeg syntes den var kjempefin, men jeg kjenner storebror og jeg tror ikke den vil bli så mye brukt fordi han har så bestemte meninger om hva som er kult. Siden de har så mye annet fint hos Polarn og Pyret, synes jeg derfor det er lurt at vi bytter den til noe han vil bruke". Og det var svigermor helt enig i.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 23:16   #18
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når man bytter en gave

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg pleier ikke opplyse om at gaven er byttet, med mindre det er en anledning som gjør at det er naturlig. Jeg savner heller ikke at andre oppdaterer meg om hva de gjorde med gavene fra meg.

Ikke jeg heller. Har en i familien som er veldig nøye med å fortelle at ting er blitt byttet, slik at de kunne få noe de egentlig ville ha, og syns egentlig det hadde vært like greit om de bare byttet i stillhet.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 23:19   #19
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når man bytter en gave

Jeg sier det vanligvis ikke, med mindre det kommer naturlig opp.

Unntaket er de i familien som alltid kjøper for små klær til ungene. Da forteller jeg at jeg måtte bytte eller forsøke bytte. Ikke for å være sur og vrang, men for å få de til å kjøpe ting som faktisk passer, all den tid jeg enten ikke får byttet plaggene eller får så godt som ingenting i retur for plagg kjøpt på salg for over et halvår siden. Jeg regner jo med at de kjøper gaver til ungene fordi at de vil at ungene faktisk skal få gaver.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 23:21   #20
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når man bytter en gave

Jeg sier det også om jeg møter vedkommende som ga gaven og det blir snakk om den, om ikke tar jeg ikke kontakt bare for å fortelle at gaven er byttet. Et unntak er når jeg trenger å vite hvor gaven er kjøpt, da tar jeg kontakt og sier at gaven må byttes, men det dreier seg da stort sett om til annen størrelse.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no