Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Biljakter og ansvar

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-12, 20:04   #1
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Biljakter og ansvar

Synes det er en del saker rundt om kring i diverse aviser med merkelige vinklinger. Som i isbilsaken kan man snakke om "mine barn som aldri gjør noe galt" - riktignok en langt mer alvorlig sak:

http://www.fvn.no/lokalt/30-dode-i-b...l#.T8-YAdU298G

Jeg er i hvert fall av den oppfatningen at jeg er glad politiet gjør forsøk på å stoppe villmenn ute på veien. Uten faren for å bli tatt hadde det vært fullstendig anarki gjennom en del som er Verdensmestre På Veien. Fartskontroller og fotobokser - og faren for å møte på politiet ellers - ligger i bakhodet til en del som kjører, og får dem til å ta det litt mer med ro. Det er ikke deres og andres sikkerhet som er begrensningen - men faren for å miste lappen eller få en bot.

Så har man her en far som mener politiet bør beklage. Og ta ansvar? Og her snakker vi om en person som kjørte seg ihjel på flukt fra politiet - og som allerede hadde mistet førerkortet pga. en farlig forbikjøring. Dette gjorde han i en tjuvlånt bil.

Det har sikkert vært saker der politiet med hensyn til tredjeparter som har blitt uskyldige ofre pga. andres flukt fra politiet. Men hvordan hadde det blitt hvis en del hadde vist at det var bare å prøve å kjøre fra politiet, for da må de "gi etter".

Her blir det også en sak der jeg mener avisen burde tatt en diskusjon om faren burde framstilles på denne måten, eller om det er "skadelig" for han. Det er ingen tilsvar fra noen som kanskje ble skadet eller hadde venner eller familie som ble drept pga. villmannskjøring der politiet ble tilkalt, men ikke kunne forsøke å stoppe. Journalisten prøver å få svar fra politiet. Men hva med å hente inn syn fra andre - f.eks. Trygg Trafikk.

Ja, det er tilfeller der det er slik kjøring at politiet bør gi seg av hensyn til tredjeparter. Dette virket imidlertid til å være på natterstid, dermed sannsynligvis lite trafikk. Faren snakker om hvordan de kunne meid ned uskyldige, men klarer ikke å se at sønnens gjentatte villmannskjøring også kunne få følger for uskyldige. Og journalisten stiller ikke spørsmål ved det?

Hadde politiet latt noen få slippe unna - gitt seg i en forfølgelse, og det så skjedde noe - så hadde man vel krevd at de også da skulle beklage og stilles til ansvar....

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 21:15   #2
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Biljakter og ansvar

Klart det er trist når man mister et barn, men jeg mener allikevel at ansvaret ligger hos den avdøde her.

Når man ser på farens kommentar:

Sitat:

- Han hadde ikke nubbesjangs, med den farten, sier faren.
- Politiet kunne ha slått av blålysene og sirenene. De kunne ha holdt seg på avstand og observert ham. Ikke bare holde på og holde på og jage ham i døden. Det måtte jo gå som det gikk, mener faren.

Så tenker jeg bare; han kunne jo bare ha bremset opp og kjørt inn til siden!

Jeg tenker som deg, om at politiet ikke skal kunne bedrive biljakt i det hele tatt så er det jo fritt fram for fartsidioter og andre kriminelle da.

Sitat:

Per Gunnar Vigmostad forteller om en sønn om var alt annet enn kriminell.(...)Han hadde nylig mistet lappen, etter en stygg forbikjøring. Nå hadde han tjuvlånt morens bil. I en rundkjøring ved hurtigbåtterminalen i Stavanger, observerte politiet ham i feil kjørebane.

Ikke kriminell? Ganske motstridende mener nå jeg, all den tid han hadde mistet lappen, "tjuvlånt" (eller stjålet om du vil) bil og kjørt i feil kjørebane, samt å legge seg på hjul når politiet ønsker å stoppe ham.

Men han hadde jo ikke fortjent å miste livet, det er ikke det jeg mener, men man utsetter jo seg selv for ganske stor risiko på denne måten da. Og andre, ikke minst! Selv om han helt sikkert var en snill og god sønn, det betviler jeg ikke.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no