Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Justering av sykkel - vondt i korsryggen

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-19, 23:23   #1
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Justering av sykkel - vondt i korsryggen

Jeg skal ikke skryte på meg å være noe sykkelfantom, men jeg har syklet endel, og vært mye på spinning. I vinter har jeg stort sett vært på spinning 2 ganger i uka, og nå etter påske har jeg syklet til og fra jobb på el-sykkel (10 km hver vei) nesten alle dager det ikke har regnet. En dag tok jeg den vanlige sykkelen min, og fikk skikkelig vondt i korsryggen etterpå. Ikke helt sikker på om det var vondt-vondt eller sliten-vondt. Det må være noe med hvordan den sykkelen er justert? Noen tips til hva jeg kan prøve å justere på før neste tur?

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-19, 08:57   #2
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Justering av sykkel - vondt i korsryggen

Setehøyden.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-19, 09:12   #3
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Justering av sykkel - vondt i korsryggen

Korsryggen kan være belastning. Men vanlig sykkel mener du uten klikkpedaler og tyngre? For uten klikk blir belastningen større for forside lår, som igjen har feste i korsryggen.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-19, 10:34   #4
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Justering av sykkel - vondt i korsryggen

Har ikke brukt sykkelsko på den sykkelen nå, nei. Kanskje jeg skal ta på de neste gang jeg tar den. Men belastningen med å sykle på vanlig sykkel er uansett mye mindre enn på spinningsykkel? Har også syklet på elsykkelen uten motor og uten sykkelsko, uten at jeg har kjent noe i korsryggen.

Føler at setehøyden er riktig, tror både lavere og høyere sete blir feil.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-19, 11:48   #5
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Justering av sykkel - vondt i korsryggen

Jeg gjetter høy belastning og kun forside lår i bruk. . Jeg har sykkel med kun klikkpedaler og en 5 girs jeg bruker til trening, butikk, post og sånne småturer. Men jeg kjenner belastningen om jeg sykler en mil på den, vil jo like fort fram.

Jeg synes ikke spinningsyklene er så gode, vinkel på setet og avstand til styret blir aldri helt passe.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-19, 13:45   #6
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.049
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Justering av sykkel - vondt i korsryggen

Du har tråkket hardere på din vanlige sykkel fremfor el-sykkelen? Jeg tror nok at det ligger der.

For å justere setehøyden, ta utgangspunkt i denne formelen: mål innvendig benlengde fra gulv til skritt og gang med 0, 883. Lengden her skal tilsvare senter krank til toppen av setet.

Jålebeinet er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-05-19, 14:33   #7
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Justering av sykkel - vondt i korsryggen

De fleste el-sykler har ganske «oppreist» sittestilling. Jeg tipper det kanskje er lengre mellom sete og styret på den vanlige sykkelen din. Det gir større belastning på ryggen.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-19, 20:05   #8
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Justering av sykkel - vondt i korsryggen

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Jeg gjetter høy belastning og kun forside lår i bruk. . Jeg har sykkel med kun klikkpedaler og en 5 girs jeg bruker til trening, butikk, post og sånne småturer. Men jeg kjenner belastningen om jeg sykler en mil på den, vil jo like fort fram.

Jeg synes ikke spinningsyklene er så gode, vinkel på setet og avstand til styret blir aldri helt passe.

Spinningsykkelen er definitivt den beste jeg sykler på!
Jeg hadde vært enig i at det var belastning dersom jeg kun syklet på el-sykkel til vanlig og så plutselig vanlig sykkel. Men siden jeg har vært mye mer på spinning enn på elsykkel, så skjønner jeg det ikke helt. Å være på spinning er jo sykt mye mer belastende enn å sykle på vanlig sykkel, til tross for at jeg har på sykkelsko på spinningen. Jeg er ikke så innmari god til å utnytte dra-effekten.

Opprinnelig lagt inn av Jålebeinet, her.

Du har tråkket hardere på din vanlige sykkel fremfor el-sykkelen? Jeg tror nok at det ligger der.

For å justere setehøyden, ta utgangspunkt i denne formelen: mål innvendig benlengde fra gulv til skritt og gang med 0, 883. Lengden her skal tilsvare senter krank til toppen av setet.

Høyden på setet stemmer med en differanse på 8 mm, og det kan ikke utgjøre såå mye? (Det er 8 mm lavere enn det jeg regner meg frem til.) Føler at jeg kjenner sykling såpass godt at jeg vet hva som er riktig høyde, men jeg kan selvsagt prøve å justere det opp til nøyaktig det det skal være.

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

De fleste el-sykler har ganske «oppreist» sittestilling. Jeg tipper det kanskje er lengre mellom sete og styret på den vanlige sykkelen din. Det gir større belastning på ryggen.

Min elsykkel er ikke en av de oppreiste, den er faktisk mer liggende enn den vanlige sykkelen min.

Jeg tok med meg tommestokken ut, og elsykkelen har et par cm lenger mellom sete og styre, og styret er et par cm lenger ned enn den andre. Hvilket betyr at jeg faktisk sitter mer oppreist på den vanlige sykkelen. Mon tro om det er det ryggen min reagerer på, da? Men det er bare noen cm om å gjøre. På spinning sitter jeg også veldig fremoverlent.

Tusen takk for alle svar, selv om jeg ikke føler at noe treffer helt.

Jeg får prøve meg på en tur igjen til uka, så får jeg se om det kommer tilbake igjen.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-19, 22:33   #9
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Justering av sykkel - vondt i korsryggen

Hva slags styre har du på sykkelen din, da?
Og hvordan bruker du kjernemuskulaturen rundt mage og rygg når du sykler? Husker du på å stabilisere ryggen, og ikke la magen «henge» (og dermed korsryggen)?
For meg har ikke setehøyden mest med vond rygg å gjøre, men vinklinga av styret. Hvis du har vanlig landeveisstyre, gir det en helt annen belastning på ryggen enn spinning og elsykkel. Mye du kan gjøre med ulike styrestem for å få det som passer for deg.

Snippa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-05-19, 22:43   #10
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Justering av sykkel - vondt i korsryggen

Det er en hybrid, så den ligner igrunn veldig på elsykkelen. Solgte raceren min. Har en som er nesten racer, men med vanlig styre, men bruker ikke den til jobb, siden den ikke har bagasjebrett. Racerstyre ble jeg aldri venn med, uansett hvor hardt jeg prøvde.

Tror jeg har kontroll på kjernemuskulaturen, men blir jo litt i tvil. Men da ville jeg vel blitt sliten av spinning og? Ellers kan det jo hende jeg ikke er så fokusert på det når jeg sykler ute, siden det er mange andre ting å passe på.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-19, 01:03   #11
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Justering av sykkel - vondt i korsryggen

Jeg tenker aldri på kjernemuskulaturen når jeg spinner, men m fokusere på den på lange sykkelturer

Snippa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-05-19, 10:24   #12
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Justering av sykkel - vondt i korsryggen

Jeg er enig med deg i at spinning er det hardeste. Men å sykle uten sykkelsko er mer belastende, det brukes færre muskler gjerne til samme ytelse.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no