Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gutt i puberteten - hvordan få i ham nok?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-19, 08:52   #41
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gutt i puberteten - hvordan få i ham nok?

Jada, men innlegget handlet ikke egentlig om han var for tynn eller ikke, men at han spiser for lite og trenger mer kalorier.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-19, 09:53   #42
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gutt i puberteten - hvordan få i ham nok?

Jeg visste ikke at det var vanlig å ha stålkontroll på hva større barn (og mann) veier, jeg. Hvis det ikke er noe spesielt man følger opp, mener jeg. Jeg tror aldri mine barn har veid seg utenom kontroller på skole og helsestasjon, og vi har ikke vekt hjemme. Jeg synes de ser akkurat passelige ut, men jeg burde kanskje visst hva de veide?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-19, 10:05   #43
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gutt i puberteten - hvordan få i ham nok?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jada, men innlegget handlet ikke egentlig om han var for tynn eller ikke, men at han spiser for lite og trenger mer kalorier.

Joda. Men som du ser så begynner folk straks å snakke om sin egen skrapa tenåring og spør seg selv om de burde fulgt med mer.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-19, 10:19   #44
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gutt i puberteten - hvordan få i ham nok?

For å svare på spørsmålet ditt, Candy. Du nevnte smør; kan andre fete melkeprodukter være noe? Gresk yoghurt, milkshake med bær, sjokomelk med H-melk osv.? Veldig sunt er det ikke, da.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-19, 10:20   #45
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gutt i puberteten - hvordan få i ham nok?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg visste ikke at det var vanlig å ha stålkontroll på hva større barn (og mann) veier, jeg. Hvis det ikke er noe spesielt man følger opp, mener jeg. Jeg tror aldri mine barn har veid seg utenom kontroller på skole og helsestasjon, og vi har ikke vekt hjemme. Jeg synes de ser akkurat passelige ut, men jeg burde kanskje visst hva de veide?

Nei, det trenger du slett ikke.

Jeg aner ikke hva datteren min veier. Hun ser helt fin og normal ut og jeg trenger virkelig ikke å vite hvilket tall det eventuelt står på vekta.

Knerten har vært ekstremt undervektig, og derfor har vi fulgt med og veid ham regelmessig. Nå er han normalvektig og jeg har ikke like god kontroll lenger.

Og så må jeg innrømme at jeg fikk ham på vekta da han kom hjem fra USA-ferien og det var ganske åpenlyst at han hadde levd 4 uker på fastfood. Det var skremmende hvor mye han hadde lagt på seg, men det har heldigvis vært uproblematisk å justere ham tilbake. Med bare helt vanlig kosthold.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-19, 10:55   #46
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gutt i puberteten - hvordan få i ham nok?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg visste ikke at det var vanlig å ha stålkontroll på hva større barn (og mann) veier, jeg. Hvis det ikke er noe spesielt man følger opp, mener jeg. Jeg tror aldri mine barn har veid seg utenom kontroller på skole og helsestasjon, og vi har ikke vekt hjemme. Jeg synes de ser akkurat passelige ut, men jeg burde kanskje visst hva de veide?

Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men siden vi ikke har badevekt aner jeg ikke hvor mye hverken jeg eller barna veier. Så lenge det ikke er spesirlle grunner til at man bør holde øye med vekten ser jeg ingen grunn til å gjøre det.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-19, 12:16   #47
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gutt i puberteten - hvordan få i ham nok?

Jeg har aldri stresset med mine undervektige barn. Skonummer stemmer bra, det var morsomt . De er skapt slik. Ligner slett ikke moren der. (Men faren).

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-19, 12:21   #48
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gutt i puberteten - hvordan få i ham nok?

Om min sønn på 11 skal komme seg opp i skonr= vekt på et par år må han legge på seg avsindig mye, han veier mindre enn skonr til lillesøster på 4.
Jeg veier også ungene hjemme, og måler lengden å dem, sånn et par tre ganger i året, rett og slett fordi jeg har to stk som er undervektige, og den siste er normalvektig (og snart 4 år og helt umulig å snakke logikk med om at kropper fingerer ulikt) så vi må tilrettelegge maten så de alle får det de trenger, og jeg liker å følge mer. Jeg er trolig en anelse vel opptatt av tall, men vi gjør ikke en big deal utav det, og jeg slutter å veie dem dersom/når de ikke vil lenger. Det går greit. Jeg merker da uansett at de vokser (buksene blir for korte) og ser med egne øyne at de er tynne.

De ER bare sånn da, så vekta i seg selv bryr jeg meg egentlig ikke så mye om. Men kombinasjonen med småspiste barn og andre utfordringer deromkring, det kjenner jeg til at kan skape en del tankevirksomhet hos mor

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-19, 12:32   #49
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gutt i puberteten - hvordan få i ham nok?

Om ikke du har fått bekreftet fra helsepersonell at dette er noe som må tas tak i, så hadde jeg slappet av med det. Jeg tror, og har til dels erfart, at det skal veldig mye til før man faktisk mangler noe. Om man har tilgang på norsk mat, om så i begrenset utvalg og mengde, og selv om man gjerne bare spiser de minst næringsrike eller næringstette alternativene, så spiser man antagelig uansett betraktelig bedre enn 90% av jordens befolkning.

Og så tror jeg det er viktig å huske at «radmager» i dag, hadde sett langt mer normalt ut for bare 20-30 år siden. Normalen blir større, så radmager ser gjerne mer påfallende ut enn det er. Sånn helsemessig sett. Man skal selvsagt være ovs på faresignal, men undervekt i seg selv trenger ikke være et.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-19, 12:49   #50
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gutt i puberteten - hvordan få i ham nok?

Knerten har også samme vekt som skonummer, forresten. Han er ikke så stor i føttene enda.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-19, 13:58   #51
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gutt i puberteten - hvordan få i ham nok?

Gutten følges opp av helsesøster. Det handler ikke om vekten, men om spisemønster. Jeg er ikke egentlig bekymret, bare på saken. Og ser på de enkleste måtene å løse det på.

Utover det, tenker jeg at undervekt skal følges opp på samme måte som overvekt hos barn; er det underliggende årsaker, er det naturlige svingninger, får det helsemessige konsekvenser? Har de sunne spisevaner?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-19, 14:56   #52
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gutt i puberteten - hvordan få i ham nok?

Nå har jeg ikke lest hele tråden så mulig du har fått disse rådene før. Vi lagde smoothie med mandler, havregryn, smakløs Kokosolje og det du måtte ønske av bær, frukt, ønsket type melk, juice eller yoghurt. (Beklager lang og tung setning) De dagene det var ekstra vanskelig å få i seg frokost blandet vi litt farris i smoothien, gjør den litt friskere. Hos oss var det sånn at hvis vi fikk i han frokost, da gikk resten av dagen mye bedre. Vi snakker her om et barn/ungdom som egentlig ikke følte så mye sult eller var så interessert i mat. Brød med nugatti til frokost funket også, enda han ikke var så glad i brød. Vi ble også fulgt opp og fikk beskjed om å ta det med ro, lettere sagt en gjort. Nå noen år senere er han fortsatt ikke spesielt opptatt av mat, men har lært at det er noe han må ha i seg. For tiden er han i militæret og er nøye med at inntak må stå i forhold til aktivitet.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-19, 15:04   #53
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gutt i puberteten - hvordan få i ham nok?

Esme har et poeng i at for de fleste er det ikke noe poeng i å innarbeide vaner som at "mer er bedre" og å spise etter at man har rett. Men akkurat som at det for sikkert 90% av oss er viktig å lære å stoppe når man er mett, beherske seg på kosemat, osv., så er det for noen en like viktig life skill å lære seg å spise bare fordi det må man, også når man ikke har lyst, å spise etter trening og ikke vente for lenge, en fornuftig måltidsrytme, at maten må ha nok kalorier - et eple er faktisk ikke mat. Ellers så ender de med helseutfordringer de også - at de lever på kaffe og et eple i forbifarten når de er stresset, reagerer på negative følelser med å slutte å spise, å ikke spise nok når de trener mye, slik at de pådrar seg benskjørhet, osv. Det er ikke det vanligste, men for noen så er det dette de må finne ut av.

For de som er toppidrettsutøvere så er akkurat det å ha disiplin til å spise nok nesten like viktig som å ha disiplin til å trene nok.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-19, 11:16   #54
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gutt i puberteten - hvordan få i ham nok?

Hvis jeg leser HI rett så handler det om å få i en ungdom som trener mye nok mat til å holde ut treningsmengden? Det tenker jeg er viktig, fordi alternativet kan være ulvehunger med påfølgende inntak av masse usunt, for å få opp energien. (Det er i alle fall min erfaring, med de treningsglade gutta mine - de må ha fått nok påfyll i løpet av dagen, for å ikke kompensere med 200 gram sjokolade etter en treningsøkt, fordi de er helt tomme.)

Når det er sagt, så tenker jeg at vi ikke bør være så stressa over mager ungdom. Det er tross alt det som fra naturens side er "normalen". Det er bare å ta en titt på 70-tallsbilder, der normalen var en helt annen enn i dag. Hvis de er friske i fargen, og har et greit energinivå, så ville jeg ikke stresset.

Jeg var også en radmager ungdom som spiste lite, og stort sett etter innfallsmetoden, og det gikk over da jeg ble voksen, og måtte ta ansvar for egen matlaging.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no