Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Middagstradisjoner i påsken, spesielt påskeaften?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-23, 09:16   #41
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middagstradisjoner i påsken, spesielt påskeaften?

Lammelår en eller annen dag er vår tradisjon. En gul kake eller noe friskt med sitron baker vi gjerne også.

Sånn sett er påsken deilig og avslappende. Pynter lite hjemme, dermed lite å rydde bort. Vi pynter ikke oss selv, i motsetning til jula. Ingen gaver å stresse med og lite tradisjon rundt mat og kaker som skal forberedes lenge i forkant

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-23, 10:02   #42
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstradisjoner i påsken, spesielt påskeaften?

Veldig få tradisjoner. Har vokst opp med hytte annenhver påske. Ikke i snøen, riktignok. Moren min liker å lage mat, men jeg kan ikke huske noen spesielle tradisjoner, selv om mannen min påstår at hun har laget lammelår så lenge han har kjent meg. Vi fikk påskeegg påskeaften, men null tradisjoner utover det og litt påskepynt.

Påsken er en deilig tid. Man kan gjøre akkurat som man vil. Jeg har ikke noen følelse for at jeg må spise noe spesielt, men jeg påvirkes nok av Instagram. I går laget jeg kleftiko etter Fru Timians oppskrift, og det er seriøst omtrent det enkleste jeg noensinne har laget og samtidig den beste kleftikoen jeg har spist, inkludert i Hellas. Se på Instagram.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-23, 10:27   #43
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagstradisjoner i påsken, spesielt påskeaften?

[quote=liefje;5223421 Har ikke lammelår hvis vi ikke skal ha gjester. Et lår for to personer blir for mye.
.[/QUOTE]

Jeg kjøpte skiver av lammelår som vi skal ha. Et lår er for mye for oss, og ingen er så glad i det at det spises i dagevis. Vi har også noe kylling eller svin siden ikke alle ungene spiser lam.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-23, 10:32   #44
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstradisjoner i påsken, spesielt påskeaften?

Vi har ingen påskemattradisjoner, og er ikke oppvokst med det heller. Det hender vi har hatt pinnekjøtt en av påskedagene.
De siste 8-10 årene har vi tilbragt påsken på fjellet, og da har vi prioritert mat som ikke tar lang tid å tilberede.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-23, 10:49   #45
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagstradisjoner i påsken, spesielt påskeaften?

Å vite at det er pinnekjøtt påskeaftan er heldigvis null stress i mi bok, men ein er jo ulike slik.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-04-23, 10:51   #46
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.558
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Middagstradisjoner i påsken, spesielt påskeaften?

Vi spiser sjelden lam, men har hatt en liten «tradisjon» de siste årene at vi lager hjemmelaget kebab sammen med et vennepar. Da lager vi med mye tilbehør inntil og dressinger og diverse.

I år er venneparet borte, vi skulle ha kebab, men det ble noe lettvint fordi vi skulle i en bursdag på kvelden, så da ble det grillet kylling med tilbehør. Kebab i dag istedetfor.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-23, 11:00   #47
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstradisjoner i påsken, spesielt påskeaften?

Vi har ikke tradisjon for lammelår i påsken, det er ingen her som er spesielt glad i det. Vi har noen typiske «større» middager, f. eks pinnekjøtt, roastbiff o.l, men jeg er veldig nøye med å balansere med lettere middager som f. eks salat, tacovariant o.l innimellom. 3-4 søndagsmiddager på rad blir for heavy for min mage.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-23, 11:29   #48
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstradisjoner i påsken, spesielt påskeaften?

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Det er nettopp det som er så digg med påske,det er ikke så mange krav bortsett fra påskeegg og godteri ref jul.

Ikke sant! Elsker påsken! Godteri, krim, vin, gule tulipaner og det man har lyst på av god mat, er eneste tradisjoner her i huset.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-23, 11:41   #49
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.727
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagstradisjoner i påsken, spesielt påskeaften?

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Ikke sant! Elsker påsken! Godteri, krim, vin, gule tulipaner og det man har lyst på av god mat, er eneste tradisjoner her i huset.

her også.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-23, 13:37   #50
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 843
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Middagstradisjoner i påsken, spesielt påskeaften?

Ingen tradisjon for spesiell mat i påsken. Fikk hjemmelaget pizza hos mine foreldre på påskeaften i år.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-23, 16:03   #51
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstradisjoner i påsken, spesielt påskeaften?

Jeg er vant til lammelår i påsken og som oftest på påskeaften. I år fikk vi det hos min mor.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-23, 18:23   #52
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagstradisjoner i påsken, spesielt påskeaften?

I år tror jeg de lammelår skivene som skal være lammet i år må bli i morgen. Da er vi hjemme. For, vel, vi kommer hjem om et lite kvarter. Det er litt sent å begynne p lage middag som tar lang tid. Det er heller snakk om varm/god kveldmat for dem som vil ha noe. Vi spiste en sen "English breakfast" til lunsj og vafler i middagstiden på besøk. Så ja. Sånn ble det i dag. Det blir sikkert lam i morgen.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-23, 18:40   #53
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Middagstradisjoner i påsken, spesielt påskeaften?

Jeg har ikke hatt tradisjon på påskeaften, men i løpet av påska lager og spiser jeg lammelår. I år ble det på Palmesøndag siden jeg hadde ungene da. I går spiste jeg hamburger

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-23, 19:57   #54
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagstradisjoner i påsken, spesielt påskeaften?

Vi har ingen faste tradisjoner, utenom å lage god mat når vi har fri i mange dager, og drikke god vin til. Vi har også grillet i dag. i går hadde vi andebryst.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-23, 20:20   #55
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstradisjoner i påsken, spesielt påskeaften?

Vi har pleid å servere lammelår en gang hver påske, og da har vi ofte invitert middagsgjester. Men hvilken dag har variert. I år har vi ikke gjort det.

Mannen og jeg har vært på hytta og da har vi lagd nydelige middager. Men altså ikke noe lam i år.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-23, 22:03   #56
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstradisjoner i påsken, spesielt påskeaften?

Jeg tror ikke jeg er vokst opp med så mye tradisjoner for påskemat, kanskje med litt mer lam enn ellers, men min mann har tradisjon for pinnekjøtt på påskeaften, så det har vi tatt opp, og min mor har entusiastisk omfavnet denne tradisjonen.

I praksis så tilpasser vi det til at vi spiser det en dag vi er mange samlet, og det varierer fra år til år. Og vi har kanskje en lammestekmiddag en dag, og pinnekjøtt en annen (i den "lange" påskeuka, ikke dag etter dag. )

Så denne påska ble det et spontant langbord med venner og familie på hytta, med lammelår, på mandag etter palmesøndag, for da passet det, og så pinnekjøtt allerede onsdag, for da rakk vi det før eldstemann reiste sin vei, og sammen med foreldrene mine, og så kjøpte jeg for mye mat til mandag, så det blir lammestek i morgen, 2. påskedag, også.

Enda en ingrediens er at minstemanns bursdag ofte faller i påska, så da legger vi det gjerne til hans dag.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-23, 22:04   #57
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstradisjoner i påsken, spesielt påskeaften?

Så mellom der, på langfredag, påskeaften og første påskedag, har vi hatt henholdsvis taco, hjemmelaget pizza og grandis.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-23, 11:30   #58
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstradisjoner i påsken, spesielt påskeaften?

Jeg kokte lapskaus igår, første påskedag, på pinnekjøttrester fra jula faktisk. Har ikke orket å lage kompliserte middager siden jeg har vært aleine hele påsken, har spist biff, grillpølser og chips, laksepasta - og fikk hjemmelaget pizza en dag jeg var på besøk.
Fonen har vist meg lapskauskokebilder fra tidligere påsker, så det er visst en tradisjon.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-23, 12:02   #59
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstradisjoner i påsken, spesielt påskeaften?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg kokte lapskaus igår, første påskedag, på pinnekjøttrester fra jula faktisk. Har ikke orket å lage kompliserte middager siden jeg har vært aleine hele påsken, har spist biff, grillpølser og chips, laksepasta - og fikk hjemmelaget pizza en dag jeg var på besøk.
Fonen har vist meg lapskauskokebilder fra tidligere påsker, så det er visst en tradisjon.

Lapskaus på pinnekjøtt høres fantastisk godt ut!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-23, 13:44   #60
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.444
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Middagstradisjoner i påsken, spesielt påskeaften?

Tomatsuppe med pinnekjøtt er også kjempegodt

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no