Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Djubde på jordlag for klematis og rosebusk

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-07-15, 11:00   #1
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Djubde på jordlag for klematis og rosebusk

Kor djupt bør jordlaget vere for å lykkast med roser og klematis, og evnt. andre planter?


Og kva roser er å anbefale? Vil gjerne ha ein type som kjem igjen og igjen sommaren gjennom.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-15, 15:49   #2
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Djubde på jordlag for klematis og rosebusk

Til roser har jeg lært at hullet må være like dypt som ei skurebøtte.
Klematisen vet jeg ikke.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-15, 19:30   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Djubde på jordlag for klematis og rosebusk

Roser: så dypt du klarer å grave.

Gjerne en halvmeter, og klare du en meter så er det enda bedre. For roser så får du så fine planter som du lager jord til dem. Helt en-til-en.

Fyll hullet med kompostjord, gjerne fra gjenbruksstasjonen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-15, 20:08   #4
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Djubde på jordlag for klematis og rosebusk

Roser skal graves så dypt som mulig, minst 10 cm jord over podestedet. Jeg bruker masse kumøkk når jeg planter roser. Klematis liker å ha god drenering og jeg blander sand eller lecakuler i jorda. Dybden bør være 50 cm og hullet bør være 40 cm bredt.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-15, 23:45   #5
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Djubde på jordlag for klematis og rosebusk

Jeg mener også at en halv meter dypt er nok, slik Albertine sier. Og så har jeg en sllik tanke at hardføre buskroser tar til takke med litt mindre hvis de får noe kugjødselkompost og gressklipp hvert år. Uansett må et hulll være så dypt at planteklumpen er dekt over.

Jeg har ikke så mye remonterende roser, men i år har jeg kjøpt kanadiske buskroser. William Baffin står stappfull av roseknopper nå, han er bare en liten, søt busk. Jeg har aldri sett maken. Så får jeg se hvor mye gjenblomstring det blir. Blir han skikkelig stor så vil jeg kjøpe en rosebue til å klatre i.

PS; Amerikanske hagesider sier William Baffin er gjenblomstrende. Norske hagesider sier den er engangsblomstrende. Uansett tror jeg Kanadiske buskroser er gode kjøp, og det er mange som står oppført som gjenblomstrende.


Sist redigert av Mrs. S : 11-07-15 kl 23:50.
Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no