Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Piloteringsevolusjon!?!

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-12, 09:27   #21
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Piloteringsevolusjon!?!

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men det siste gjelder jo alle slags fagord. Jeg synes det blir misvisende å si at "det er ingenting som heter pilotering", når ordet brukes av mange mennesker og i mange bransjer. Da er det jo åpenbart noe som heter det.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 09:30   #22
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Piloteringsevolusjon!?!

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men det siste gjelder jo alle slags fagord. Jeg synes det blir misvisende å si at "det er ingenting som heter pilotering", når ordet brukes av mange mennesker og i mange bransjer. Da er det jo åpenbart noe som heter det.

Ja, jeg også, egentlig. Derfor fjernet jeg den setningen i innlegget mitt.

Men jeg mener at selv om ordet tydeligvis brukes i noen kretser, så er det ikke et helt vanlig ord, og jeg syns da heller ikke det er rart om Asca, som tydeligvis ikke er vant med å bruke ordet, føler at hun har funnet på et tøyseord for å passe inn blandt fiffen.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 09:33   #23
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Piloteringsevolusjon!?!

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Men jeg mener at selv om ordet tydeligvis brukes i noen kretser, så er det ikke et helt vanlig ord, og jeg syns da heller ikke det er rart om Asca, som tydeligvis ikke er vant med å bruke ordet, føler at hun har funnet på et tøyseord for å passe inn blandt fiffen.

Nei, det kan jeg skjønne. Det kan føles rart å plutselig høre seg selv si ord man aldri ville sagt for kun kort tid siden, eller ord man aldri ville sagt i andre sammenhenger.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 09:37   #24
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Piloteringsevolusjon!?!

Fag- og bransjeterminologi er jo kjempegøy – der kan man være vitne til naturlig språkutvikling i det fri! Spørsmålet er hele tida «Hva skal vi kalle dette her?», og så tyter det fram både konkurrerende uttrykk og produktive mønstre å lage uttrykkene i. Det blir ikke alltid så stilig, men veldig gøy å observere.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 09:56   #25
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Piloteringsevolusjon!?!

Språk er jo gøy. Magiskgøy.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 09:59   #26
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.444
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Piloteringsevolusjon!?!

Skjønte umiddelbart betydningen. Pilotering er mye brukt i bransjen jeg er i nå. Hadde du spurt meg for tre år siden ville jeg vært mer undrende.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 10:01   #27
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Piloteringsevolusjon!?!

Proaktiv pilotering kan gi synergisk mereffekt fra handlingsrommet i et holistisk perspektiv.


Konsulentspraak er interessant som en studie i hvordan kombinere ansvarsfraskrivelse (uspesifikt og i passiv-form) med vitenskapliggjoering av selvfoelgeligheter (look, we use multisyllable vocabularies! It's practically rocket science!) Enhver som bruker ord som pilotering boer sperres inne med en datamaskin og ikke slippe ut igjen foer de bestaar Turing-testen.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 10:10   #28
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Piloteringsevolusjon!?!

Jeg er ikke konsulent, og sier pilotering titt og ofte. So lock me up! Men for all del, jeg ser jo at det er rart når en plutselig hører seg selv si ord som virker helt fjerne.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 10:20   #29
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Piloteringsevolusjon!?!

Jeg husker en leder der jeg jobbet før som klarte å bruke ordet "trafikkere" 25 ganger i løpet av et halvtimes innlegg. Han traffikerte det meste. Problemstillinger, utfordringer osv. osv. Eneste jeg klarte å tenke på var traficking, og da ble hele greia helt absurd.

Jeg har ikke hørt "pilotering" før, og for meg høres det litt oppkonstruert ut.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 10:28   #30
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Piloteringsevolusjon!?!

Det var da fryktelig nedlatende, Ulvefar.

Pilotering er et veldig mye brukt utrykk i IT-bransjen, hvor dette å igangsette piloter på ny programvare skjer relativt ofte og, om jeg må si det selv, til ganske stor nytte for befolkningen, selv om enkelte synes det er morsomt å harselere med overprisete konsulenter. Heller en dyr og effektiv konsulent enn å skulle gjennomføre det internt i et siruptreigt byråkrati som det offentlige er særdeles gode på å ha. Om ordet er oppkonstruert eller ei bryr meg midt i ryggen, det er et rett frem ord og sier akkurat det det trenger, enkelt og greit. Fit for purpose, som vi også sier i IT-bransjen.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 10:33   #31
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Piloteringsevolusjon!?!

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det var da fryktelig nedlatende, Ulvefar.

Pilotering er et veldig mye brukt utrykk i IT-bransjen, hvor dette å igangsette piloter på ny programvare skjer relativt ofte og, om jeg må si det selv, til ganske stor nytte for befolkningen, selv om enkelte synes det er morsomt å harselere med overprisete konsulenter. Heller en dyr og effektiv konsulent enn å skulle gjennomføre det internt i et siruptreigt byråkrati som det offentlige er særdeles gode på å ha. Om ordet er oppkonstruert eller ei bryr meg midt i ryggen, det er et rett frem ord og sier akkurat det det trenger, enkelt og greit. Fit for purpose, som vi også sier i IT-bransjen.

Godt sagt, Adrienne. Hvis noen skal sperre inne alle som sier pilotering, tror jeg vi kunne fått det riktig interessant og hyggelig, i det minste.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 10:35   #32
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Piloteringsevolusjon!?!

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det var da fryktelig nedlatende, Ulvefar.

Pilotering er et veldig mye brukt utrykk i IT-bransjen, hvor dette å igangsette piloter på ny programvare skjer relativt ofte og, om jeg må si det selv, til ganske stor nytte for befolkningen, selv om enkelte synes det er morsomt å harselere med overprisete konsulenter. Heller en dyr og effektiv konsulent enn å skulle gjennomføre det internt i et siruptreigt byråkrati som det offentlige er særdeles gode på å ha. Om ordet er oppkonstruert eller ei bryr meg midt i ryggen, det er et rett frem ord og sier akkurat det det trenger, enkelt og greit. Fit for purpose, som vi også sier i IT-bransjen.

Ja, oppkonstuert ble kanskje litt feil. Slike ord kommer jo fordi det er et behov for et begrep. Jeg tror jeg er skeptisk fordi jeg har møtt en del sånne som han trafikkeringsmannen som må bruke nyord minst 5 ganger i samme setning og i helt feil sammenheng.

Og når du skriver om "et siruptreigt byråkrati som det offentlige er særdeles gode på å ha" så går du litt i samme grøften som de som "harselerer med overprisete konsulenter". Jeg har møtt superdyktige konsulenter, og jeg har møtt lite smarte konsulenter. Og i den setningen kan du bytte ut "konsulenter" med "offentlig ansatte", og jeg står like mye inne for det.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 10:45   #33
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Piloteringsevolusjon!?!

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Ja, oppkonstuert ble kanskje litt feil. Slike ord kommer jo fordi det er et behov for et begrep. Jeg tror jeg er skeptisk fordi jeg har møtt en del sånne som han trafikkeringsmannen som må bruke nyord minst 5 ganger i samme setning og i helt feil sammenheng.

Og når du skriver om "et siruptreigt byråkrati som det offentlige er særdeles gode på å ha" så går du litt i samme grøften som de som "harselerer med overprisete konsulenter". Jeg har møtt superdyktige konsulenter, og jeg har møtt lite smarte konsulenter. Og i den setningen kan du bytte ut "konsulenter" med "offentlig ansatte", og jeg står like mye inne for det.

Det var i grunn ikke et spark til deg, det var mer et spark til Ulvefar som mente at overprisete konsulenter burde sperres inne. Jeg trives i grunn best ute i friluft, hvor jeg kan slenge rundt meg med bullshitbingoord.

Jeg har møtt lite smarte konsulenter (selvsagt bare hos konkurrentene ) og mange veldig dyktige offentlig ansatte. Men det som er fakta (og det har jeg ganske godt grunnlag for å uttale meg om, etter å ha vært overpriset konsulent i både privat næringsliv og offentlige etater i mange år) er at i det offentlige så er det ganske ofte et heftig byråkrati, som selv veldig dyktige ansatte sliter med å trenge igjennom. Det er lange beslutningsveier og ting tar fryktelig mye lenger tid enn det man skulle tro.

Dessuten er det ikke alt fast ansatte trenger å ha kompetanse på, og spesielt store utviklingsprosjekter (hvor ordet pilotering blir mye brukt) er så digre og med så stort, men midlertidig, resssursbehov, at å skulle gjøre det intern, med egne ressurser, rett og slett ikke gir mening. Da er det en mye smartere investering å kjøpe akkurat de tjenestene, det gir en en mye større fleksibilitet i forhold til å øke og minke størrelsen på ressursbruken. Og når vi er inne på kost og slikt, så har timeprisen for konsulenter reelt sett gått ned fra år til år i hvert fall de siste ti årene, og marginene skvises ganske så godt.

Men dette er selvsagt en ganske stor avsporing i forhold til HI.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 10:49   #34
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.010
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Piloteringsevolusjon!?!

Nei og nei. Jeg leste penetreringsrevolusjon.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 11:29   #35
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Piloteringsevolusjon!?!

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Nei og nei. Jeg leste penetreringsrevolusjon.

Det hadde vært interessant!

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 11:32   #36
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Piloteringsevolusjon!?!

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Fag- og bransjeterminologi er jo kjempegøy – der kan man være vitne til naturlig språkutvikling i det fri! Spørsmålet er hele tida «Hva skal vi kalle dette her?»

Her på kontoret snakker vi daglig om "diamant med eksploderende mann". I fullt alvor. Ti poeng til den som vet hva det dreier seg om.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 11:34   #37
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Piloteringsevolusjon!?!

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Her på kontoret snakker vi daglig om "diamant med eksploderende mann". I fullt alvor. Ti poeng til den som vet hva det dreier seg om.

Null poeng til meg. Jeg klarer ikke å komme på noen forslag engang.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 11:37   #38
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Piloteringsevolusjon!?!

Tja, myten om effektive konsulenter vs. tregt offentlig byraakrati kan vi diskutere et annet sted, men jeg er ikke overbevist om at new public management og naeringslivsmodeller funker saa bra som de selges som. Det betyr ikke at jeg mener "alle konsulenter er dumme og slemme", jeg bare forbeholder meg en vis skepsis til de har forklart hva de faktisk mener i hvert enkelt tilfelle. Og skal de forklare maa de snakke slik at en enkel doktor forstaar det.

Men poenget mitt var ikke aa vaere nedlatende ovenfor konsulenter eller noen annen yrkesgruppe, men aa vise min forakt for uklart spraak. Samme om det brukes av filosofer i tweed eller konsulenter i dress. Komplekse ideer krever klart spraak, mens banaliteter blir ikke bedre av aa spjaakes ut i ord til de ser ut som fundamentale innsikter.

Det som (kansje urettferdig men ikke tilfeldig) kalles konsulentsjargong er ikke noedvendig for aa forklare faktiske konklusjoner til kundene men nyttig aa kamuflere og profesjonalisere seg med. Hvis man vil bevise ovenfor kundene at man er virkelig nyttige, ikke bare parasitter med powerpoint, maa man kunne forklare ideene sine slik at kundene forstaar dem uansett, saa innfloekt fagsjargong er unyttig for konsulenter som skal jobbe med ikke-konsulenter.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 11:42   #39
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Piloteringsevolusjon!?!

Men der du tar feil er i antagelsen din om at pilotering er upresist, det er et meget presist ord, som forstås godt både i bransjen og hos kundene våre. Og da er i grunn resten av innlegget ditt rimelig meningsløst.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 11:45   #40
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Piloteringsevolusjon!?!

Ja, jeg oppfatter også «pilotering» som et presist ord, og veldig mye av det som høres krøkkete og corny ut kan ofte være spesialiserte veldig presise uttrykk. At det i tillegg finnes bevisst tåkeleggende, ansvarsfraskrivende og ordgytende språkbruk (både i konsulentbransjen og det offentlige, might I add), er en litt annen sak.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no