Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Preposisjoner om stedsnavn

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-12, 17:33   #61
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

På Tananger, ja. Helt klart. Jeg har jobbet på Tananger.
Hva har det forresten med Renberg og olje å gjøre?

Stakkars utlendinger som skal lære seg dette, btw.

Flere av nabolandene våre har adskillig flere stedegne preposisjoner, våre to er slett ikke så ille. Dessuten sier jo halvparten av nordmenn feil også, så det er helt akseptert for utlendinger å bomme.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 20:50   #62
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.872
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Jeg sier "i" om byer og "på" om bydeler og små steder/tettsteder. Altså i Oslo, i Sandnes (det sier mannen også, og han er siddis), i Trondheim, men på Røa, på Madla, på Kløfta osv.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 20:55   #63
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Jeg tenkte på denne tråden mens jeg satt i kø på vei hjem i dag, og kom til at jeg nok definitvit bor PÅ stedet her, ikke I. Men uten at det betyr at jeg sier på om alle små steder, jeg bor PÅ stranda, min bror bor I vågen. Det er i alle fall totalt komplett feil å si "på" om denne vesle plassen.

Det har litt å gjøre med hvordan en del stedsnavn er bygd opp. Som nevnt tidligere har jeg altså bodd I -vika, gått på skole PÅ -stad, bor nå PÅ -stranda mens min bror bor I -vågen, trafikken stopper ofte I -sundet og jeg kjenner noen som bor PÅ -eide.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 21:03   #64
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

En gang jeg var på kino i Sandnes, unnskyld, på Sandnes, satt jeg ved siden av en mann som snakket i telefonen i flere minutter under filmen.

Ja, vi er kjent for slike her. Men vi setter dem bare ut ved siden av folk som sier at de er på kino Sandnes

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 21:04   #65
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Ja, vi er kjent for slike her. Men vi setter dem bare ut ved siden av folk som sier at de er på kino Sandnes

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 21:17   #66
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Jeg er oppvokst et sted hvor man omtaler stedet både som i og , selv om i gjerne er litt mer snevert geografisk enn . Med mindre det er snakk om de større byene i Norge, eller hele Norge, så merker jeg at det føles naturlig med både i og for de aller fleste. Kan for eksempel si både i Hønefoss og Hønefoss.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 21:19   #67
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Hehe, det har jeg fundert på mange ganger. Jeg bor i en by, men en bydel.

Om tettsteder sier jeg forskjellig. Ta Hallingdal for eksempel. Geilo, i Hemsedal, Gol, Nesbyen, i Flå. Mulig dette er rivuruskende galt da, men det er sånn de fleste rundt meg sier også.

Jeg bruker ikke I og Å med helt samme betydning. Ta dine Hallingdal-eksempel, for det kjenner jeg.

Man kan godt både si I Gol og PÅ Gol, men det er en nyanseforskjell. Hvis du har vært PÅ Gol, så har du vært i sentrum. Har du vært I Gol, så har du vært ett elle annet sted i Gol kommune. Derfor alltid på Geilo/Nesbyen, som bare er et sentrum. Og I Hemsedal, som egentlig er et område ikke et spesielt sted. Mens for Gol/Ål/Flå brukes begge deler. Slik er det i alle fall i mitt hode.

Men det går nok nok i hovedsak på by og bygd, selv om jeg altså sier PÅ for en del mindre byer. (Lillehammer, Hamar, Gjøvik for å ta noen)

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 03:38   #68
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.



Jeg må virkelig begynne å høre etter på hva venner fra Madla og Tasta og Tjensvoll og sånn sier.

For vi som bor i en av de bydelene vet bedre enn snobber fra Vaulen! Så det så!





Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Jeg har heller aldri hørt noen si på Sandnes. Dere er rare! (Bryne er forresten en by, men vi sier vel på Bryne likevel.)

Jeg blir like overrasket hver gang jeg hører noen si på Tananger også, det er jo totalt feil!

Det heter Tananger og i Tananger ring. (bodde på Tananger i 15 år.)

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 06:00   #69
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Eg seier på Sandnes om sentrum, men i Sandnes om kommunen. "Ganddal er ei bygd i Sandnes" og "I går var vi på Sandnes, det er koseleg å gå gjennom Langgata".

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 08:40   #70
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Eg seier på Sandnes om sentrum, men i Sandnes om kommunen. "Ganddal er ei bygd i Sandnes" og "I går var vi på Sandnes, det er koseleg å gå gjennom Langgata".

Ja, det er sånn det er.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 15:38   #71
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

For en utenforstående, vil det umiddelbart føles logisk å si på et -nes. Jeg sier jo f.eks. på Lindesnes. Men jeg sier i Sandnes, likevel.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 18:38   #72
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Taien: jeg har lengre ansiennitet enn deg, og jeg har aldri hørt innfødte si på Tananger. Så jeg bestemmer fremdeles.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 21:09   #73
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Taien: jeg har lengre ansiennitet enn deg, og jeg har aldri hørt innfødte si på Tananger. Så jeg bestemmer fremdeles.

Pass deg eller så setter jeg meg på deg. Så skal vi se hvem som vinner!



__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 21:36   #74
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Da må du finne meg et sted i Tananger først.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 21:39   #75
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Da må du finne meg et sted i Tananger først.

Skal sette meg på alle PÅ Tananger.




Det var en møkkasetning. Skal sette meg på alle i Tananger hørtes bedre ut ja. Filler.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 21:43   #76
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Hjelper det hvis jeg sier at du ikke behøver å dra dit, siden jeg faktisk ikke bor der nå? Jeg mener, det hadde jo vært litt av en jobb hvis du skulle satt deg på alle i Tananger som sier det på rette måten for å få dem til å bytte.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-12, 21:46   #77
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Hjelper det hvis jeg sier at du ikke behøver å dra dit, siden jeg faktisk ikke bor der nå? Jeg mener, det hadde jo vært litt av en jobb hvis du skulle satt deg på alle i Tananger som sier det på rette måten for å få dem til å bytte.

Jeg setter (hehe) pris på det ja.
Blir LITT for mye jobb å sette seg på alle i Rogaland(?) for å finne kun deg da...

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no