Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Preposisjoner om stedsnavn

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-12, 22:37   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Preposisjoner om stedsnavn

I eller på Sandnes? Vi siddiser sier "på". Det korrekte om en by er nok "i". Det samme kan vel sies om Lillehammer og Hamar også, men man er "i Sauda". Og så er man "på Bryne", men det gjelder vel de fleste bygder? Man er helt klart "i" en kommune, og "i" en by. Og "på" et sted(?)

Hva er dette særnorske(?) fenomenet, og finnes det egentlig en regel? Er det bare noe nordmenn vet helt intuitivt?

Beklager alle ", men jeg vet ikke hvordan man finner kursiv på iphonen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 22:41   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Det finnes vel ingen regel? Og er vel ikke noe intuitivt heller, jeg ville sagt i Sandnes, og det gjør alle siddiser jeg kjenner også.

Om byen jeg bor er det hipp som happ om folk sier i eller på.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 22:43   #3
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Jeg sier på Sandnes. :siddis: De eneste "siddisene" som sier i Sandnes kommer opprinnelig derfra.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 22:44   #4
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Jeg bor i Trondheim, både by og kommune, mens jeg bor på Byåsen, som da er en bydel. Jeg vokste opp på "bydgdenavn".

Jo, for meg så er det naturlig med "i" by, kommune og fylke, og "på" for bydeler og bygder.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 22:45   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Det er mange som sier "i Sandnes", men det kom etterhvert som byen vokste til. Jeg sier at mannen jobber i Sandnes, men det er da underforstått at jeg snakker om kommunen.

Nei, jeg vet ikke hva regelen er, men jeg antar at dette fenomenet er diskutert i Språkrådet eller noe. Det er regler for sånt på andre språk, det er regler i norsk også. Man sier "på" om en øy og "i" om et land, liksom.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 22:47   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg sier på Sandnes. :siddis: De eneste "siddisene" som sier i Sandnes kommer opprinnelig derfra.

Ja, ikke sant.

Jeg bor forøvrig også "på" en bydel. Men når det gjelder inkonsekvensen mellom i og på, snakker jeg først og fremst om byer. For der ER det ulikheter.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 22:49   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg bor i Trondheim, både by og kommune, mens jeg bor på Byåsen, som da er en bydel. Jeg vokste opp på "bydgdenavn".

Jo, for meg så er det naturlig med "i" by, kommune og fylke, og "på" for bydeler og bygder.

Jeg ville nok sagt "i" om en bygd som hadde "-bygd" i navnet. Som i "Jeg bor i Storbygda." Eller Storgrenda.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 22:52   #8
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Nå må jeg tenke etter, og for meg høres det helt fjernt ut med "på Sandnes". Det har jeg aldri hørt før.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 22:56   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

http://www.sprakrad.no/nb-no/Sprakhj...k/I_eller_paa/

Se her var jo reglene!

Ikke noe nytt og ukjent der, men de forklarer spørsmålet mitt med tradisjon, og ingen nærmere årsak for hvorfor det har blitt sånn.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 22:57   #10
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nå må jeg tenke etter, og for meg høres det helt fjernt ut med "på Sandnes". Det har jeg aldri hørt før.

Du tuller? Er du fra Sandnes?

Språkrådet sier det er tradisjon med "på Molde". Det høres hinsides ut i mine ører.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 22:57   #11
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.006
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Om byen jeg bor i sier jeg nok på, men i høres ikke feil ut det heller. Om stedet jeg kommer fra så er det på. Det samme om der jeg gikk på videregående. Men det kunne ikke falt meg inn å si på om de andre stedene rundt.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 23:00   #12
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Du tuller? Er du fra Sandnes?

Neinei, jeg er fra østlandet, men har bodd fire år i Stavanger. Bare fordi jeg ble så nysgjerrig måtte jeg spørre ei venninne, eksen og eks-svigermor (alle født og oppvokst i Stavanger) og de er alle enige i at det heter i Sandnes.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 23:06   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Jeg bor for tiden "i sted", "på kommune" jeg da. Men det er nok mye fordi kommunen er ei øy. "på sted" fungerer forsåvidt like godt. Men skal jeg si i om kommunen må jeg legge til ordet kommune, da fungerer det.

Jeg bodde tidligere i Arna bydel i Bergen også jeg da. Og kommer opprinnelig fra et lite stedsnavn som er i. Dog heter stedsnavnet ti munutters gange unna (dvs, der skolen ligger) på. Så, ja, det er nok en del tradisjon det handler om. (og for sånne små stedsnavn som jeg snakket om her er det like mye hva navnet består av, tror jeg. "i xxxvika, på xxxstad" I vika, på staden, virker logisk det?

Men jeg har aldri hørt om "på Molde" altså. Vel og merke er jeg sunnmøring, ikke romsdaling, men på Molde?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 23:06   #14
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Du tuller? Er du fra Sandnes?

Språkrådet sier det er tradisjon med "på Molde". Det høres hinsides ut i mine ører.

Byen er bygd opp rundt gården, altså "på Moldegård". Men du skal være fra langt uti distriktet om du sier "på Molde" nå. Eller så sier du det bare for å terge molljingan. Moldenserer sier "i Molde".

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 23:15   #15
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Jeg har bodd i Molde, i en bygd i Sverige, i en by i Irland og nå bor jeg i Bergen.
Jeg driver ikke å bor på, ser jeg.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 23:21   #16
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nå må jeg tenke etter, og for meg høres det helt fjernt ut med "på Sandnes". Det har jeg aldri hørt før.

På Sandnes - det er jo et nes. Ikke galt det vel?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 23:22   #17
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Sikkert ikke gal, jeg har bare aldri hørt det før.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 23:24   #18
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Det heter i Sandnes Har faktisk aldri hørt en Siddis si "på", men hører det nesten unntaksvis av folk som bor sør for Skjævelandsbrua. Jeg er enig i "på Bryne" og de fleste bygder, men ikke at det er "i en kommune" (jeg ville sagt ). Man sier da "på Klepp" eller "på Randaberg" eller "på Sola", osv.. Eller gjør ikke Siddisene det heller?

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 23:25   #19
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg ville nok sagt "i" om en bygd som hadde "-bygd" i navnet. Som i "Jeg bor i Storbygda." Eller Storgrenda.

Ja, der ville nok jeg også brukt "i"

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 00:30   #20
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Preposisjoner om stedsnavn

Mamma er fra Trysil. Det heter i Trysil, men på trysilfjellet. Når noen sier at de har vært på Trysil, høres det bare helt feil ut. Mamma pleier å rette på folk med streng stemme.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no