Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

a-endelser, når er det lov?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-12, 17:32   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

a-endelser, når er det lov?

Jeg snakker utpreget med a-endelser omtrent overalt.

I det siste griper jeg meg selv stadig oftere i å skrive dem også. Og jeg ser at jeg liker å skrive dem. I motsetning til åssen som jeg holder på å fase ut igjen - det ser søren ikke bra ut.

Men er det lov? Og når?
Jeg liker å si for eksempel: Jeg har slutta å skrive åssen.
Også liker jeg selvsagt a-endelser på substantiver, men det vet jeg at er lov.

  Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 17:33   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Det er vel alltid lov, så lenge du er konsekvent?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 17:34   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Aldri.
:bergenser:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 17:34   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Det er ikke nynorsk med a-endelser på verb?

  Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 17:34   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Aldri.
:bergenser:

Du bruker ætt? Den skriver vi sånn her: @

  Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 17:37   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Det er jo ingen a-endelse. Ei heller et verb.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 17:45   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?



Jeg lurer forresten på i også.
Skrivi, for eksempel.

Kan man skrive sånn her?
Etter at forestillingen hadde slutta, ble det skrivi ned hvem som hadde vært med.

  Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 17:50   #8
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Det er alltid lov, både på bokmål og nynorsk, men du bør vere konsekvent. "Jenta sitter i solen" fungerer for eksempel dårleg. "Jenta sitter i sola" fungerer bra. Når du vel -a-ending, må du og bruke ei på hokjønnsord. (Det sitter ei jente i sola, ikkje "det sitter en jente i sola").

Åssen er relativt radikal bokmål. Viss du vel åssen, bør du bruke -a-ending og ein del andre valfrie former som sjøl (som er det einaste eg kjem på i farta). Også her er det lurt å vere konsekvent.

Alle verb som kan slutte på -et i preteritum, kan og slutte på -a i preteritum. Verb som slutter på -de eller -te, kan ikkje slutte på -a i preteritum.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 17:52   #9
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.



Jeg lurer forresten på i også.
Skrivi, for eksempel.

Kan man skrive sånn her?
Etter at forestillingen hadde slutta, ble det skrivi ned hvem som hadde vært med.

Skrivi er ikkje lov på bokmål. Litt usikker på den nye nynorsknormen etter 1.august, men det var lov på nynorsk i gammal norm.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 18:00   #10
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Alle verb som kan slutte på -et i preteritum, kan og slutte på -a i preteritum. Verb som slutter på -de eller -te, kan ikkje slutte på -a i preteritum.

Ah - en regel!

Hvis ikke skrivi er lov, så er det kanskje forbudt med sitti, syngi og andre helt normale former også?

  Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 18:00   #11
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Ah - en regel!

Hvis ikke skrivi er lov, så er det kanskje forbudt med sitti, syngi og andre helt normale former også?

Korrekt.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 18:04   #12
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Det er alltid lov, både på bokmål og nynorsk, men du bør vere konsekvent. "Jenta sitter i solen" fungerer for eksempel dårleg. "Jenta sitter i sola" fungerer bra.

Her er jeg uenig med deg. Jeg er Oslojente, og ikke en gang på Oslo vest hvor jeg har oppvokst sier man "jenten". Derimot er det svært vanlig å si og skrive "solen" i stedet for "sola".

Så "Jenta sitter i solen" synes jeg ikke fungerer dårlig. Selv bruker jeg stort sett a-endinger (og -ing og ikke -else) konsekvent, både skriftlig og muntlig, men iblant tyter oppveksten gjennom.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 18:07   #13
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Muligens tillatt men det er dårlig påvirking fra samnorsk. Uansett, nettforum passer best i en friere form.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 18:10   #14
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Her er jeg uenig med deg. Jeg er Oslojente, og ikke en gang på Oslo vest hvor jeg har oppvokst sier man "jenten". Derimot er det svært vanlig å si og skrive "solen" i stedet for "sola".

Så "Jenta sitter i solen" synes jeg ikke fungerer dårlig. Selv bruker jeg stort sett a-endinger (og -ing og ikke -else) konsekvent, både skriftlig og muntlig, men iblant tyter oppveksten gjennom.

Det er forskjell på munnleg og skriftleg språk, og skriftleg skal ein i prinsippet velje ei av dei valfrie normene og følgje denne konsekvent. Det blir ikkje alltid gjort, verken skriftleg eller munnleg, men det er likevel det som er "riktig". Om ein veksler mellom ei/-a og en/-en i hokjønnsord, er ein ikkje konsekvent i bruken av valfrie former.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 18:12   #15
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Hvis du hadde valgt "gate" og "sol" i eksemplene dine, hadde jeg vært helt enig. Jeg synes "jente" er et dårlig eksempel, rett og slett.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 18:16   #16
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Hvis du hadde valgt "gate" og "sol" i eksemplene dine, hadde jeg vært helt enig. Jeg synes "jente" er et dårlig eksempel, rett og slett.

Det er vald med vilje, fordi det er så utruleg mange som er inkonsekvente på akkurat dette og skriv jenta-gaten-solen.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 18:18   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Jeg sier sola. Men jeg sier skolen. Jeg kjenner dog en som sier skola, men det høres ikke bra ut altså. Han snakker riktignok dialekt fra Østerdalen.

  Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 18:22   #18
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Men skole er jo hankjønn? Å bruke a-endinger betyr vel ikke at man alltid skal gjøre det, bare på alle hunkjønnsord? Eller er jeg helt på bærtur nå?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 18:23   #19
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Jeg sier sola. Men jeg sier skolen. Jeg kjenner dog en som sier skola, men det høres ikke bra ut altså. Han snakker riktignok dialekt fra Østerdalen.

Skole er hankjønnsord. Skola er ikkje eit riktig alternativ. Eg kjenner trønderar som skriv "bila" og. Det er heller ikkje riktig. Det er kun hokjønnsord som kan ha a-ending.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-12, 18:26   #20
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: a-endelser, når er det lov?

Men det er jo ein del dialektar som har andre munnlege normer enn dei riktige skriftlige normene. Så det er ikkje nødvendigvis "feil" å seie skola i Østerdalen og bila i Trøndelag.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no