Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-08, 23:06   #181
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Nei. At en melodi er enkelt oppbygd er ikke MIN definisjon.

Så kvaliteten på musikken er altså avhengig av hvor teknisk komplisert det er å fremføre den?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 23:10   #182
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Gådd, Skremmern, jeg gidder ikke dette.

Du skjønner ikke poenget, og jeg klarer ikke forklare det. Vi er alle ufullkomne.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 23:14   #183
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg synes dere er rare. Eller, altså, jeg skjønner ikke hvorfor kvalitet på musikk er mindre viktig enn kvalitet på TV, filmer og bøker. Selvfølgelig, om pjokkene hadde ønsket å være et par Sabeltanner hadde de fått lov til det. De har obviously hørt om Sabeltann. De har sett Hannah Montana. Jeg sprayer de ikke med pepperspray i øynene av den grunn. Poenget mitt er at jeg har sterke meninger om musikk. Jeg gidder ikke late som om jeg ikke har det bare fordi "de er barn", jeg oppmuntrer ikke til å bli fanget i merchandisehelvete når det er produkter jeg synes er søppel.

Det snakkes om å la barna få oppleve gleden, la de oppdage egne ting. Det er vel ganske opplagt, er det ikke? Jeg tviler på at barna får mindre glede av musikk fordi de har en engasjert mor med meninger. Jeg snakker ikke dritt om tingene de liker, ihvertfall ikke til de.

Sånn er det med den saken.

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Og det som aC og Kasia sa. Smak og kvalitet er ikke det samme. Og jeg forbeholder meg retten til å lære barna mine hva kvalitet er på kultur, selv om jeg ikke utøver sensur på hva de skal like.

Mm. Jeg har et kritisk øre og hører ikke på hva som helst. Det må være musikalsk. Likevel har jeg faktisk kjøpt Hannah Montana-CD til enern. Fordi hun ønsker seg den.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 23:41   #184
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Det finnes helt klare objektive kriterier på kvalitet på musikk, og så kan man debattere hvilke kriterier som veier tyngst etc. Den avveiningen er selvsagt avhengig av både smak og av uenighet i definisjoner.

Kvalitet kan altså diskuteres. Det kan som kjent ikke smaken.

Noen kriterier er vel:
- Er det godt gjennomarbeidet - henger det godt sammen sånn rent "musikkteknisk"? (Musikk er like logisk som matematikk og kan ha logiske feil på samme måten)
- Talent
- Teknisk fremførelse
- Nyskapende vs ren kopi.

Egentlig syns jeg Teo forklarte det rasende godt i det første lange innlegget sitt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 00:04   #185
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg var egentlig ikke ute etter din, Teofelia eller aCs definisjon på kvalitetsmusikk da dette er svært individuelt (som er poenget mitt).

Det er ikke individuelt, egentlig. Det er bare ganske vanskelig å definere, ikke minst overfor folk som ikke er skolert innenfor fagfeltet. Ikke dermed sagt at ikke fagfolk også strides, men det er altså ikke så individuelt at det er opp til hver enkelts individuelle smak og oppfatning.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

La oss bruke danseband som et eksempel. Veldig talentfulle, spiller feilfri musikk, har bra instrumentbeherskelse, synger med ren vokal og har eksistert i generasjoner. Det må da være kvalitetsmusikk?

Kvalitetsfremførelse er én ting. Kvalitetsmusikk er noe annet. De to er ikke nødvendigvis avhengig av hverandre. Det går at å synge en skikkelig dårlig sang aldeles vidunderlig, på samme måte som det går an å radbrekke et mesterverk fullstendig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 00:48   #186
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg kan på en måte lettere forstå kriterier innenfor feltet klassisk musikk, jazz, danseband osv. Så lenge det holder seg innenfor sitt felt er det vel også lettere å knote ned noen flere fellesnevnere. Når det gjelder musikk som helhet synes jeg dette virker veldig vanskelig.

Jeg er sørgelig kunnskapsløs på feltet jazz, dessverre, så der har jeg ikke mye å bidra med i akademiske diskusjoner. Innenfor klassisk musikk er det selvsagt et hav av kriterier å gå ut i fra. Forskjellen der er jo at man diskuterer i et historisk perspektiv: man har allerede fasiten, også setter man kriteriene etter denne. (Den musikken man tar utgangspunkt i der, er den musikken som har vist seg holdbar nok til å overleve.) Med andre ord har man et veldig annet utgangspunkt for å sette kriterier. Dette gjelder selvsagt for all annen musikk av en viss årgang også.

Utfordringen er å sette kriterier for kvalitet på ny musikk. Som Scarlett sier, så er det noe man kan plassere der og da, mens for andre ting må man bare vente og se.

Og for å svare på spørsmålet ditt, så vil man normalt sammenligne musikk innenfor en genre, ja. Man opererer vanligvis ikke med en overordnet boks for "all god musikk".

Sitat:

Et spørsmål som jeg også har tenkt mye på er hvor relevant det blir å argumentere med kvalitet i en del sammenhenger dersom dette går veldig på tvers med hva som er flertalles smak.

Relevant og relevant. Det å diskutere musikkens kvalitet er jo uansett først og fremst en akademisk øvelse, i tillegg til at det selvsagt har en nytteverdi for folk som lager eller utgir musikk. På mange måter er det selvsagt helt irrelevant om musikken har høy kvalitet eller ikke, så lenge den selger som fy og folk har lyst til å høre på den, på den andre siden vil det alltid være interessant (for folk som liker slikt) å vurdere musikkens kvalitet uavhengig av salgstall og popularitet.

Å "argumentere" med musikkens kvalitet overfor de som liker musikken, har uansett lite for seg, synes jeg. Musikkopplevelsen er avhengig av smak og preferanse, ikke av objektiv kvalitet. (For en del vil smak og kvalitet henge nøye sammen, men det trenger på ingen måte å gjøre det.) Som jeg har nevnt tidligere, går det utmerket godt an å nyte musikk som ikke er "kvalitetsmusikk", og jeg ser ingen grunn til å argumentere mot at folk skal fortsette å gjøre det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 01:00   #187
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det med relevans tenker jeg mest på i sammenhenger hvor kvalitetsargumenter og hva flertallet liker kommer i konflikt. Hva skal vinne frem? Jeg synes det er vanskelig og det skaper en del hodebry.

Det er ikke flertallet som bestemmer hva som er kvalitet. Flertallet bestemmer bare hva som er populært.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 01:04   #188
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Og for å ikke bare kaste ut av meg påstander, men også komme med et eksempel: van Gogh illustrerer dette veldig tydelig innenfor malekunsten; mannen solgte ett bilde i sin levetid og er likevel en av de fremste og mest betydningsfulle malere i moderne tid. Popularitet og kvalitet er rett og slett ikke (nødvendigvis) sammenfallende størrelser.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 08:03   #189
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det vet jeg og det er heller ikke det jeg siktet til. Jeg tenker på hvordan dette vektlegges og hva som vinner fram når interessene står mot hverandre.

Hva tenker du på her? Hvilke interesser mener du?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 08:10   #190
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Angående det med at det må være avanserte melodier for å være god kvalitet:
Jeg mener at "Hun er fri" med Raga Rockers må være en av de bedre låtene fra det tiåret. Den har overlevd sykt lenge og den fenger like bra i dag som da.

Og den er veldig mye enklere enn en hvilken som helst dansebandlåt. Melodien er monoton, instrumentene nesten fraværende og det eneste som kreves for å synge den er å kunne synge mye før man må trekke pusten.

Dermed kan heller ikke det med avansert være kriteriet som skiller dansebandmusikken fra det jeg ville kalt kvalitet.

:redd for at jeg begynner å bidra til at danseband skal kalles kvalitet:

  Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 08:15   #191
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Angående det med at det må være avanserte melodier for å være god kvalitet:

Det er på ingen måte et krav at musikken er avansert for at den skal være av god kvalitet. Og det er heller ikke slik at all avansert musikk er av god kvalitet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 08:25   #192
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er på ingen måte et krav at musikken er avansert for at den skal være av god kvalitet. Og det er heller ikke slik at all avansert musikk er av god kvalitet.

Jeg burde quotet - det var til aC. Jeg mener det samme som deg.

Det er fryktelig mye gitaronani der ute som sikkert er veldig vanskelig som ikke egner seg til annet enn å plage folk med etter min mening.

  Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 08:27   #193
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Jeg personlig liker ikke Kaptein Sabeltann(men jeg vet jo at det ikke er meg han skal underholde..) og er glad for at poden ikke er spesielt interessert i ham.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 08:35   #194
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Helt topp, minus pistoler og sverd.

Helt enig.

Jeg har gitt klar beskjed om at mine barn ikke skal ha våpen.
Får de det i gave, så kaster jeg det.

Dette er besteforeldre etc. veldig klar over, så jeg håper ikke de utfordrer det ...

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 08:44   #195
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Gådd, Skremmern, jeg gidder ikke dette.

Du skjønner ikke poenget, og jeg klarer ikke forklare det. Vi er alle ufullkomne.

Hadde du bare hatt et poeng skulle jeg gjerne skjønt det.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 09:06   #196
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Dansebandmusikk feiler på originalitetskrav og nyskapning. Kanskje med unntak av den første sangen, hva nå enn det var. Ellers går det ikke an å skille den ene sangen fra den andre på annet enn teksten.

Det er som sagt mange som forsøker å tilnærme seg dette objektivt. En av de som kanskje har lykkes best innen rock er Selvik, som laget en liste basert på kriterier.

Sitat:

Derfor ville jeg lage en objektiv liste basert på klare kriterier.

Selvik løfter en finger. Første kriterium: Musikalsk kvalitet. Ny finger: Betydning for andre artister. Tredje finger: Studiokvalitet. Fjerde finger: Kommersiell betydning. Så tommelen:

Men den gjelder bare hvis alle de andre står likt, sier han. Egen subjektiv mening.

Denne listen har blitt diskutert opp og ned i mente, og det er seff mange som er uenige. Men det går stort sett på om Blondie skulle vært før eller etter Bowie. Jeg har ikke sett mange som har utfordet kriteriene, bare flisespikking på tolkningen av dem.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 09:25   #197
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Dansebandmusikk feiler på originalitetskrav og nyskapning. Kanskje med unntak av den første sangen, hva nå enn det var. Ellers går det ikke an å skille den ene sangen fra den andre på annet enn teksten.

Dette vil vel enkelte kunne si om feks klassist musikk og?
For mange høres det jo helt likt ut.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 09:44   #198
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Dette vil vel enkelte kunne si om feks klassist musikk og?
For mange høres det jo helt likt ut.

Det er selvsagt laget veldig mye innen klassisk musikk som feiler på originalitet og nyskapning, men den musikken har dødd ut av seg selv for lenge siden. Den klassiske musikken vi sitter igjen med i dag, den som folk har hørt om, er nettopp den musikken som var nyskapende og original og på alle måter av førsteklasses kvalitet.

Bach, Mozart, Beethoven, Wagner, Mahler og alle de andre som folk har hørt om, var alle enere innenfor sin genre, skrev original og nyskapende musikk og har hatt enorm betydning for den videre musikkutviklingen.

En grunn til at man kan synes at mye av "klassisk" musikk låter likt, er at mesterne har blitt kopiert og plagiert i svært stor grad i ettertid. Det er nemlig også et slags mål for kvalitet: i hvor stor grad blir det man gjør kopiert og etterlignet av andre. Du vil for eksempel finne kopier av Mahlers musikk i mye av dagens filmmusikk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 09:48   #199
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Mange vil kanskje påstå at AC/DC er kvalitet? Jeg er ikke blant dem for ordens skyld. Men de faller isåfall ihvertfall i dansebandkategorien med en gang etter å ha gitt ut den samme plata i tyve år nå eller kanskje enda lenger.

Jeg er ellers enig i at dette ihvertfall var noen mer håndfaste kriterier da. Noe som faktisk kan beskrives er vel minstekravet for en måleenhet. Men så igjen - betydning for andre musikere? Når er man musiker da? Jeg tror Ronnie Le Tekrø kan mene noe om mange typer musikk og han er utvilsomt musiker. Men blackmetalgutta fra Norge lever jo godt av musikken sin de også, og de vil vel neppe feks tilskrive Celine Dion rare kvaliteten? Så når er man verdig å uttale seg om musikalsk kvalitet?

(Er ikke meningen å krangle her nå altså, jeg er bare en smule nysgjerrig på om vi kommer frem til noen målbare parametere for å avgjøre musikals kvalitet).

  Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 10:12   #200
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil ha din ærlige mening om kaptein Sabeltann! Og gjerne en diskusjon...

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Dansebandmusikk feiler på originalitetskrav og nyskapning. Kanskje med unntak av den første sangen, hva nå enn det var. Ellers går det ikke an å skille den ene sangen fra den andre på annet enn teksten.

Er det ikke slik at det er lettere å bedømme kvalitet innen en sjanger man er kjent med? For meg er det helt uforståelig at man kan kalle noe som helst innen gitte musikksjangere for kvalitet. Rett og slett fordi jeg ikke hører forskjell - alt faller i kategorien "bråk". Og jeg senser at dette er musikk endel i denne tråden synes er ganske så bra. Jeg skjønner jo at det også der er mer eller mindre bra musikk, men jeg er ikke i stand til å skille det geniale fra det håpløse. Jeg er helt på det rene med at det er enkelte kvalitetskriterier for musikk, selv om det ikke alltid er like lett å bedømme. Men man skulle tro at innen de fleste musikksjangere var det både kvalitetsmusikk og søppel. Det er derfor litt rart å si at dansebandmusikk er en hel kategori hvor kvalitet ikke forekommer?

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no