Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Gutter - overgang fra barne- til voksenstørrelser

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-19, 15:47   #21
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gutter - overgang fra barne- til voksenstørrelser

Mex der beskriver du hovedutfordringen... ingen steder å handle rimelige bukser som er i nærheten av å passe.

Vi har løst det ved å gå over til dyrere merkeklær i riktig passform, forsøksvis kjøpt på salg.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 15:49   #22
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gutter - overgang fra barne- til voksenstørrelser

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Men hvor handler dere til guttene?
Jeg syns utvalget er veldig lite i størrelsene fra 158-170. NameIT har ikke så store størrelser, så det blir da bare HM og Lindex egentlig. Det er veldig sjelden han finner noe han liker på Cappahl og Cubus.

Hverdagsklær kjøper vi stort sett sportsbutikk, han min går bare i treningsbukser og hettegensere. Penbukse/dressbukse kjøpte vi sist på Cubus, og så har han ei bukse som later som den er mørk dongeri, men som egentlig er joggestoff, fra KappAhl, som han bruker i halvpyntede anledninger (klassebursdager, avslutninger o.l.), den er egentlig alt for vid i livet, så der er den strammet inn, men passer greit i bena (ekte jeans bruker han ikke, så der slipper vi heldigvis å lete etter riktig passform). Så har han ei smal turbukse i softshell fra Bergans, i str 158, som han har arvet etter storesøster.

Det er vel det han har i bukser, resten er svarte treningsbukser fra Nike og Adidas.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 17:11   #23
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gutter - overgang fra barne- til voksenstørrelser

Min er mellom 160 og 165, han bruker 164 stort sett men har noen plagg 176. Xs er foreløbig altfor stort.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 17:35   #24
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gutter - overgang fra barne- til voksenstørrelser

Storebror gikk fra bukser i 170 til smale jeans strl 29/32.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 17:45   #25
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gutter - overgang fra barne- til voksenstørrelser

XS herre er ofte ekstremt vide, ja. Min er nå 16 år og 185 og har brukt herrestørrelser et par år for overdeler mens vi har kjøpt barnestørrelsene på bukser fordi herrebukser var alt for vide.

Jeg vil tro at du får problemer med den genseren uansett hva du gjør. Ikke for å være negativ, men det skjer noe drastisk med veksten fra de blir tenåringer. I alle fall 15 cm i året, liksom, selv om det kan ta et par år før din virkelig skyter i været. Dressen vi kjøpte til 17. mai da han var 15 var for liten til konfirmasjonen i september. Jeg ville derfor i alle fall strikket str. 14 hvis han er 12 og regulert lengden. Jeg synes generelt sett at disse barnestørrelsene som går på år passer frem til de er så gamle mens de etterpå må gå opp til neste størrelse.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 19:35   #26
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gutter - overgang fra barne- til voksenstørrelser

Min elleveåring pusher 160cm og bruker 164/170 i barnestørrelse. Han har også noe i XS i herrestørrelse fra særlig Nike. Buksene passer bedre enn genserne i begge kategorier. Det store problemet er at de gjerne passer tøyet greit i lengde, men de fyller det ikke ut så det slamser rundt dem. Jeg er jo mor til Mr. Mainstream så han vil bare gå i sånne Nike nsw-bukser som «alle» fjortisene bruker. De har han i XS og de er pene nedover beina og så ser det litt ut som «momjeans» over rumpa . Men han er nøgd.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 19:42   #27
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gutter - overgang fra barne- til voksenstørrelser

Vi brukte barnestørrelser så lenge det gikk. Billigere og mer egnet i fasong. Noen har til 170. Storebror er 170 nå og det er nok et års tid siden vi sluttet med barnestørrelser til ham.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-19, 21:58   #28
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gutter - overgang fra barne- til voksenstørrelser

Min er straks 11 og rett under 150 cm. Ser for meg at han bruker barnestørrelser lenge i grunnen. Han er slank. Som My sin sønn bor han i hettegenser/hettejakke og Umbro treningsbukser. Kan til nød bruke to myke joggerjeans fra Kappahl. Bruker nå 146/152.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-19, 20:11   #29
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 843
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Gutter - overgang fra barne- til voksenstørrelser

Femtenåringen her er altfor smal til herreklær, og bruker fortsatt str 164-170 i gensere selv om han nærmer seg 180 cm. Må nok opp i herrestørrelser snart, men ser for meg at han kommer til å drukne i dem med sine 50 kg. Jeans går greit - der kjøper vi damemodeller siden vi ikke finner herremodeller som er smale nok i livet.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-19, 11:37   #30
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gutter - overgang fra barne- til voksenstørrelser

Jeg har to gutter og har akkurat ryddet i arveklær og i klesskapet til minsten og det er lite i arveboksene av sånne høydestørrelser nå etter 158-klærne.
Det går i XXS og XS i voksenstørrelser.
Jeg har vært utrolig heldig for minsten har arvet det meste i alle år men nå har han en annen smak enn eldstemann så det er ikke alt som kan arves. HAr gitt bort masse videre og det er deilig å rydde opp.

Eldste min begynte å kjøpe klær på Jack&Jones da han begynte på ungdomsskolen.
Minsten er nå 158 og kan bruke klær derifra nå. Kjøpte endel til bursdagen og det passer fint. Bukse i 27tommer og den passer fint. Heter Skinny Stan. Veldig stretchy. De har penere bukser enn olabukser og mye fine overdeler.
Ellers, Syperdry og Abercombie. Og Carlings.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-19, 22:02   #31
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gutter - overgang fra barne- til voksenstørrelser

Gina: Hvorfor droppet dere de neste barnestørrelsene og gikk på voksenstørrelser? Kun nysgjerrig nå.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-19, 02:58   #32
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gutter - overgang fra barne- til voksenstørrelser

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Gina: Hvorfor droppet dere de neste barnestørrelsene og gikk på voksenstørrelser? Kun nysgjerrig nå.

Jeg også. Herreklær er jo ofte dobbelpris. Ullongs til barn opptil 170 koster det halve av herrestørrelse xs eller s enda det nesten ikke er forskjell på dem.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-19, 03:12   #33
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gutter - overgang fra barne- til voksenstørrelser

Hvis du snakker strikking her, så tenker jeg at du skal ta i litt på størrelse når du strikker. Skader ikke at en ullgenser er litt stor en periode.

Jeg strikket en Mariusgenser til sønnen min. Tok vel største størrelse på barn. Vel, den var knap da den ble ferdig, og fort altfor liten. Brukte den vel et par ganger før jeg faktisk ga den vekk til en i familien som bor i Spania og har spansk dame. Passa perfekt for henne.

Ny genser på pinnene til sønnen min, og da gikk jeg for str M på herre. Litt stor ja, men sitter som et skudd nå!!

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-19, 10:46   #34
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gutter - overgang fra barne- til voksenstørrelser

Det var fordi sønnen begynte å bry seg med hva han ville ha av klær og gikk i disse nevnte butikkene, som da har voksenstørrelser.
Da han begynte på Uskolen ble det veldig fokus på merker. Og de riktige merkene. Han likte Gant men det ble omtalt som gubbeklær men heldigvis brydde han seg ikke om det. Han liker det fortsatt.
Det er ikke samme pushet med minsten, eller, han bryr seg ikke så veldig men vet allikevel veldig godt hva han vil ha. Her går det mer i store hettegensere.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-19, 11:44   #35
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gutter - overgang fra barne- til voksenstørrelser

Storebror var veldig slank, litt over snittet i høyde, det samme er lillebror. Så jeg regner med at vi vil gjøre som med eldstemann; kjøpe barnestørrelser så lenge som overhodet mulig, fordi voksenstørrelsene er altfor vide/romslige selv om lengden etterhvert vil passe. Lillebror har nettopp blitt 11 år og har fått sitt første plagg i voksenstørrelse, en hettegenser fra SuperDry. XS. Den er liten i størrelsen og litt for stor til ham. Men hettegensere er typiske plagg som kan være litt romslige. Bukser er selvsagt den største utfordringen.
Mye enklere med jentene mine, de har vokst seg langt raskere inn i voksenavdelingene selv om de har vært veldig slanke, lillesøster på 12 kan for eksempel nå bruke jeans fra voksenbutikker f.eks Gina Tricot eller Zara i de smaleste modellene/minste størrelsene.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-19, 12:14   #36
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.820
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gutter - overgang fra barne- til voksenstørrelser

En butikk som f.eks Carlings kan bestille jeans i størrelser som er utenfor sortimentet deres om man spør. De pleier å ha flinke selgere som kan hjelpe å finne riktig modell og str.
De siste barnegenserne her var i str 14 år, og var av merket Volcom. Det var collegegensere jeg bestilte fra Boardshop. De passet fint til min smale og lange sønn. Etter det gikk vi over på voksenstørrelser, og kjøpte minste herrestørrelse vi fant. Fant ut at merkeklær i voksenstr fra merker som Volcom, Quicksilver, Nike, Lee som regel passet bedre i fasongen enn de største barneklærne fra f.eks Cubus. Min sønn likte collegegensere, hettegensere, t-skjorter og treningsbukser (Adidas).
Kjøpte som regel på salg, så da ble det egentlig ikke noe særlig prisforskjell.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-19, 13:04   #37
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gutter - overgang fra barne- til voksenstørrelser

Som flere andre sier; det er bredden som er utfordringen.
Knotten har bukser fra herreavdeling, men gensere kan vi fortsatt kjøpe på HM. (Han er lang i beina i forhold til resten og slank men muskuløs.)

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-19, 13:38   #38
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.154
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gutter - overgang fra barne- til voksenstørrelser

Det er helt håpløst... Minste min er nå rundt 1,77 høy og i bredden passer han fortsatt 158 med god marging... #strekmenneske Han har en 28" bukse som ikke er helt håpløs med belte. Ellers går det mye i treningsbukser med strikk i livet. Mellomste er bittelitt høyere, men også bittelitt bredere, så han har bukser i 29"/30" alt etter passformen. Vi har kjøpt på Jack and Jones.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-19, 20:47   #39
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.023
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Gutter - overgang fra barne- til voksenstørrelser

Den overgangen der blir ei utfordring for eldstemann her i huset. Han er spinkelt bygd, og har lange bein. Passet boksere i str 98/104 inntil nylig, og å finne bukser til ham er et mareritt allerede. Det er kun x-slim fit fra Name-It som passer, og de må snurpes sammen i livet, så jeg håper virkelig han har tenkt å legge seg litt ut i bredden før vekstspurten starter.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-19, 22:49   #40
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.772
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gutter - overgang fra barne- til voksenstørrelser

Jeg kjøpte nylig et par bukser til 07-modellen på dameavdelingen. Svarte stretchjeans, helt nøytrale. Det var lettere med frøkna, da overgangen til damestørrelsene var overlappende. Spesielt i butikker hvor 158/164 er største barnestørrelse blir hoppet til herreavdelingen stort.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no