Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Gode lydbøker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-19, 12:28   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gode lydbøker

Etter en heller mistrøstig lytteopplevelse ønsker jeg tips til gode bøker uten svake kvinner vis eneste lykke er å få gifte seg med legen/presten/gartneren.

Jeg har både fabel, Storytel og Lydhør. Og hører lydbok 5-7 timer hver dag.
Alt av Gert Nygårdshaug, Lars Mytting, John Irving, Edvart Hoem, Cecilie Enger, Anne Karin Elstad, Roy Jacobsen, Jan Guilliou, Anne B Ragde og Toril Brekke, Highlander serien, Utvandrere har jeg vært gjennom.
Jeg vet ikke om de kan kalles en sjanger, men jeg har sansen for lengre familiedramaer, gjerne fra Norge.

Har prøvd meg på Ken Follet men fikk ikke helt taket på han?
Har også lyttet til litt Dostojevskij og Tolstoj. Men ikke alt.
Norsk er helt klart best. Men skal starte på The Testamente nå, så er motivasjonen stor nok duger også engelsk.

Ikke krim og ikke utroskap (begge deler gir meg stygge mareritt )

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-19, 13:07   #2
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.958
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gode lydbøker

Sjekk ut Gunn Marit Nisja.
Porselenspiken og Naken i Hijab

Jeg likte de bøkene godt. Selv om det kanskje var litt lett å se hvor det bare til tider.

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-19, 13:13   #3
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode lydbøker

Naken i Hijab har jeg hørt. Den hadde så mange logiske brister at jeg nesten skrudde av. Og hovedpersonen var akkurat en slik dustekvinne jeg får mark av.
Og nå kjenner jeg at jeg håååper den ikke er basert på en sann historie.

Men jeg likte fortellermåten til forfatteren. Så jeg skal prøve meg på den andre. Takk for tips.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-19, 13:15   #4
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode lydbøker

Opprinnelig lagt inn av GeekyGirrrl, her.

Sjekk ut Gunn Marit Nisja.
Porselenspiken og Naken i Hijab

Jeg likte de bøkene godt. Selv om det kanskje var litt lett å se hvor det bare til tider.

Måtte sjekke den ut nå og det ser VELDIG bra ut. Innertier ifht tema.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-19, 13:29   #5
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.958
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gode lydbøker

Ja enig med deg angående naken i Hijab. Jeg holdt på å klikke innimellom, men ble jo sittende å lytte likevel...

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-19, 13:32   #6
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gode lydbøker

Hørte nettopp Kyrre Andreassen: For øvrig mener jeg at Karthago bør ødelegges på Fabel, veldig bra. Forfatteren selv som leser, han er kjempegod!

Edit: Når jeg tenker meg om så er det vel noe utroskap inne i bildet, så ikke så aktuelt lell da kanskje


Sist redigert av Galathea : 10-09-19 kl 14:34.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-19, 14:56   #7
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode lydbøker

Jeg Jar lyttet til selvbiografien til Michelle Obama , den er på på engelsk, men veldig god å lytte til og en interessant bok å ha lest. Det samme med educated av tara et eller annet... den fins på norsk også. Damenes detektivbyrå er veldig OK å lytte til. Det samme er serien om Maria vern på svensk. Alt Maries Richardsson har lest inn er nydelig å lytte til. Testrunde Hanssen sin serie i Ellie er bra, litt tøff krim men umderholdende og godt innlest.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-19, 14:59   #8
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode lydbøker

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Hørte nettopp Kyrre Andreassen: For øvrig mener jeg at Karthago bør ødelegges på Fabel, veldig bra. Forfatteren selv som leser, han er kjempegod!

Edit: Når jeg tenker meg om så er det vel noe utroskap inne i bildet, så ikke så aktuelt lell da kanskje

Jeg tåler et drap og litt tusk altså. Men når hele boken er bygget opp rundt krim eller utroskap blir det litt mye.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-19, 16:18   #9
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode lydbøker

Byens Spor 1-3 av Lars Saabye Christensen. Lest av Kim Haugen.

Gunnar Staalesens trilogi Morgenrød, High Noon og Aftensang. Veldig lenge siden jeg har lest den, men mener å huske at selv om det finnes en forbrytelse der, så er det familie og relasjoner som er de viktigste historiene.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-19, 16:51   #10
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.271
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode lydbøker

Jeg har så langt likt det jeg har hørt av Helga Flatland (En moderne familie og Reis hvis du kan, bli hvis du må), Nei og atter nei av Nina Lykke - også prøvde jeg meg på en ungdomsbok i sommer, fantasy, og likte den veldig godt: Odinsbarn av Siri Pettersen. Skal snart i gang med bok nummer 2 nå.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-19, 17:14   #11
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode lydbøker

Eg høyrer på Lars Lillo-Stenberg sin biografi Nini om Nini Stoltenberg nå. Den er sterk- om ho som blei narkoman, medan faren, broren og søstera har ekstremt imponerande karrierer. (Fabel)

I morgen er alt mørkt av Sigbjørn Mostue. Dystopi for ungdommer om ei gruppe som kjemper for å overleve pandemien. Bra for voksne og.

Norra Latin (svensk) YA-thriller, typ «spøkelseshistorie» frå ein vidaregåande skule i Stockholm.

En liste for livet romantisk feelgood-roman.

Alexander Dumas sine bøker fungerer godt som lydbøker. Eg har høyrd bådeDe tre musketerer og Greven av Monte Cristo på Storytel.

Hillbillyens klagesang av J. D. Vance: Biografi av ein advokat som kjem frå eit oppvekstmiljø med fattigdom, vold og rus ved Appalachene. Veldig interessant med tanke på å forstå korfor folk støtter Trump. (Storytel)

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-19, 18:00   #12
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode lydbøker

Enig i Lillo om Ninni.



Badboy av Jørn Lier Horst og Tron Einar Frednes er også veldig god som lydbok.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-19, 20:50   #13
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.778
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode lydbøker

Wassmos bøker om Dina? Isabel Allende? Mange liker Jon Michelets serie om krigsseilerne. Trygve Gulbranssens trilogi Og bakom synger skogene? Levi Henriksen kan være verd å prøve.

Hvis du liker Brekke og Hoem og bøker om utvandring til Amerika, kanskje du og vil like Vidar Sundstøls Minnesota-trilogi (Fabel). Jeg holder på med den første nå. Det er krim, ikke type morbid, fra nåtid, men med en del historie tilbake til utvandringen. Også er det Nergaard som leser, han er god. Jeg likte og veldig godt Peter Mays bøker fra Hebridene, også det krim, men ikke i Nesbø-morbid-kategori, bare litt spenning.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)


Sist redigert av Noba : 10-09-19 kl 20:56.
Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-19, 21:50   #14
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gode lydbøker

Jeg har også hørt på biografien til Michelle Obama, lest av henne. En veldig bra bok!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-19, 10:35   #15
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gode lydbøker

Lydbøker jeg har likt, der ingen gifter seg med gartneren/legen/presten:

Harens år / Arto Paasilinna
Mormor hilser og sier unnskyld / Fredrik Backman
Brit-Marie var her / Fredrik Backman
Gratis og uforpliktande verdivurdering / Marit Eikemo

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no