Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-19, 21:06   #21
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.792
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk

Nextlife her inne er rå på menyer generelt og på sånne dessertoppsatser spesielt. Jeg skal be henne ta en tur innom her.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-19, 21:53   #22
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk

Og der var hun.

Med så tung hovedrett som BB eller lammeskank bør forrett være superlett. Ikke suppe, verken kremet eller typ løksuppe.
Hva med blinis? Tre bittesmå pannekaker toppet med rømme eller creme fraische, finhakket rødløk og enten ulike rogn eller finhakket spekeskinke/ annen spekemat. Evt. røket laks.

Både BB og lammeskank er godt, enkelt å og greit å tilberede til 10-15 stk. Begge deller er jo bare å hove alt i gryte eller form, så ordner det seg selv. Du trenger ikke brød til BB, en karbokilde er evig nok.

Jeg har stor suksess med å servere dessertplatå i selskaper. Lager bittesmå posjonsvarianter av ulike desserter så får folket smake litt av alt. Bruker hetvinsglass, likørglass eller små plastglass. Jeg lager f. eks panna cotta, sjokolademousse, marengs, cakepops, brownies, kransekakestenger, små shotter med jordbær/rabarbrasuppe osv. Jeg tar helt av når det kommer til dette, men det er så kjekt og greit og alt kan fikses på forhånd.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-19, 23:29   #23
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk

Det høres så flott ut, Nextlife.
Jeg er ikke noe god på sånn anretning eller å legge opp maten. Jeg er best på gryter og at folk forsyner seg selv.

Jeg har snakket med en venninne i kveld og hun mente at melon og spekeskinke er helt fantastisk. Javel. Jeg skal prøve ut det. Noe sånt da?
Det klarer jeg å anrette.
Er det ok til gryte? Men da må det vel være noe brød til?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-19, 23:35   #24
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk

Har tenkt på en tallerken til hver med mange små desserter. Eller mener du at jeg kan sette alt ut på bordet og at man kan forsyne seg selv?
Tror jeg vil at det skal serveres til hver enkelt.

Har tenkt på at eldstemann, og evt bestisen, kan være her og servere. Men da må de bidra gjennom hele kvelden til å anrette på tallerkener,skjenke vin og bære ut servise.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-19, 23:52   #25
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk

Jeg setter slike dessertanretninger ut til en gruppe på flere, 4-6 personer. Det er noe veldig hyggelig, sosialt og relasjonsbyggende i at flere skal dele.
(Lagde bryllupsmeny til ca. 60 pers for 3 år siden der hovedrett og dessert var bygd opp på sharingplateprinsippet, utrolig vellykket).
Om du helst vil ha en tallerken til hver er det selvfølgelig veldig flott det også.
Pass bare på at tallerkenen fyller ut seg selv i smak søtt, syrlig, sterk, fyldig osv) og tekstur (krispy, bløtt).
Jeg synes f. eks at panna cotta med en bærsaus er veldig kjedelig i munnen. Den bør kompletteres med et element som er helt annerledes, f. eks et havreflarn, en bit mørk brownie eller liknende.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-19, 12:15   #26
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.315
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk

Enkel men god forrett er sweet chilli marinert kylling på mango salat.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-19, 12:50   #27
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til tre-retters som er overkommelig for en hobbykokk

Hva med caprese til forrett? Det er jeg veldig glad i. Bare skiver av gode, modne tomater, mozarella og basilikum lagvis, med litt god olivenolje og kremet balamico over. Evt på bruscetta hvis det ikke er for mye jobb.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no