Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Fortell meg om dampovn

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-19, 12:31   #1
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.990
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Fortell meg om dampovn

Da vi flyttet i februar, fikk vi integrert dampovn fra Miele med på det nye kjøkkenet. Men hverken de forrige eierne eller vi har prøvd den, og jeg er litt rådvill mtp. hva som er lurt, så da står den der bortimot med plasten intakt.

Hvordan bruker jeg den (sånn bortsett fra å se i bruksanvisningen), og hva er lurt i det daglige? Hva kan den egentlig brukes til?

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-19, 12:45   #2
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fortell meg om dampovn

Vi bruker vår til å dampe fisk og grønnsaker. Og heve gjærdeiger.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-19, 12:54   #3
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fortell meg om dampovn

Dampe fisk og grønnsaker, varme opp mat, lutefisk, dim sum. Finnes også en del oppskrifter hvis du googler, f.eks. her:https://trinesmatblogg.no/tag/dampovn/ og her https://www.electrolux.no/local/tast...es-with-steam/

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-19, 12:56   #4
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fortell meg om dampovn

Jeg bruker den mest til å steke gjærdeig. Boller og rundstykker har fått en helt ny mening. Ellers er det langsteking av kjøtt og fisk, men også til å sterilisere flasker og glass til matproduksjon. Vi har ikke mikro, så vi varmer rester i den (som da ikke blir tørre eller overkokte).

Bruker den ikke til ting som skal bli sprø, som småkaker eller ting som skal tørkes. Den slipper ikke ut like mye fuktighet som en vanlig ovn.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-19, 08:33   #5
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fortell meg om dampovn

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Jeg bruker den mest til å steke gjærdeig. Boller og rundstykker har fått en helt ny mening. Ellers er det langsteking av kjøtt og fisk, men også til å sterilisere flasker og glass til matproduksjon. Vi har ikke mikro, så vi varmer rester i den (som da ikke blir tørre eller overkokte).

Bruker den ikke til ting som skal bli sprø, som småkaker eller ting som skal tørkes. Den slipper ikke ut like mye fuktighet som en vanlig ovn.

Jeg har prøve å steke gjærdeig i min, men har ikke funnet ut hvor varm den skal være og hvor lenge baksten skal stå, så jeg har gitt opp. Men kanskje jeg skal gjøre et forsøk igjen, hvordan gjør du det?

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-19, 09:14   #6
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fortell meg om dampovn

Jeg bruker min til å dampe poteter og grønnsaker, får fantastiske resultater sammenlignet med å koke i kjele på platetoppen, jeg liker al-dente grønnsaker, og så blir fargen også mye freshere.

Jeg bruker den også til å sterilisere syltetøyglass og lokk.
Den brukes til sois-vide, lage eggerøre/omelett, ris også innimellom. Har dampet fisk også, men vi foretrekker stekt fisk, så det blir sjeldnere.

Har ikke brukt den til å varme opp rester, men det må jeg prøve. Har brukt tine funksjonen, men der foretrekker jeg micro fordi det er raskere.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-19, 09:49   #7
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fortell meg om dampovn

Jeg bruker vanlig varme og samme tid, men kjører full damp på. Det hender jeg slår den av mot slutten av stekingen. Da får gjæren bedre tid til å virke, siden overflaten ikke blir hard fullt så fort og baksten kan vokse litt mer. Samtidig bevares fuktigheten.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-19, 22:36   #8
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.023
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Fortell meg om dampovn

Er det fulldamp? Jeg bruker vår hovedsakelig til bakst, hevefunksjon og steking av bakst og damping av grønnsaker. Skal innrømme at den ikke har blitt like mye brukt som jeg trodde da vi kjøpte den.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no