Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Male mandler ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-15, 09:50   #21
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Tommel ned

Sv: Male mandler....

Jeg fant en gammel tråd. Kan jeg male mandler i en gammeldags kjøttkvern? Sånn man sveiver? Jeg har mandelkvern, men den synes jeg tar bare 5 mandler i gangen. Liten åpning. Jeg har foodprosessor, men i følge ekspertene er det best å male mandler.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-15, 09:52   #22
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.460
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Male mandler....

Ja, det går fint. Husker vi gjorde det da jeg var barn. Tror ikke vi hadde noen annet.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-15, 23:08   #23
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.532
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male mandler....

Hadde fortrengt dette jeg
Notere med at det ikke blir marsipan i år heller.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-15, 12:50   #24
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Male mandler....

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Ja, det går fint. Husker vi gjorde det da jeg var barn. Tror ikke vi hadde noen annet.

Jeg skal høre med svigermor, om hun har en. Og det blir ikke marsipan, men kransekakestenger. Slipper å skolde.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-15, 20:53   #25
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male mandler ...

Det koster knapt noe for en manuell mandelkvern på Jernia ol. Har du kjøttkvern, har du kanskje en liten mandelkvern-innsats også? Stor forskjell på å male mandler og kverne kjøtt når det kommer til redskap. Skåld 1/2 kilo mandler (hell over kokende vann, la stå, hell av vann, gni mandlene inni et kjøkkenhåndkle og vips: ferdig.). Tørk i ovnen på lav varme et par timer, bland med 1/2 kilo mandler med skall og mal. Bland i 1 kg melis og mal en gang til. Bland i 4 lett piskede eggehviter og kna. La stå kaldt, før du triller ut og dypper i sjokolade.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-15, 07:42   #26
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Male mandler ...

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det koster knapt noe for en manuell mandelkvern på Jernia ol. Har du kjøttkvern, har du kanskje en liten mandelkvern-innsats også? Stor forskjell på å male mandler og kverne kjøtt når det kommer til redskap. Skåld 1/2 kilo mandler (hell over kokende vann, la stå, hell av vann, gni mandlene inni et kjøkkenhåndkle og vips: ferdig.). Tørk i ovnen på lav varme et par timer, bland med 1/2 kilo mandler med skall og mal. Bland i 1 kg melis og mal en gang til. Bland i 4 lett piskede eggehviter og kna. La stå kaldt, før du triller ut og dypper i sjokolade.

Ja, men jeg har en manuell mandelkvern. Jeg synes den er noe dr...
Den er svak, det tar en evighet og det går i små mengder av gangen. Når jeg tar skikkelig i og sveiver på, drar jeg den løs fra benken uansett hvor mye jeg skrur den fast. Det er skikkelig metall i delene, ikke noe kinaplast. Så den skulle vel være bra nok.

Jeg tenkte den store åpningen på en kjøttkvern gjorde jobben fortere.

Det blir heller en foodprosessor enn den mandelkverna, dessverre. Eller så maler jeg ikke i det hele tatt. Mulig at jeg ville kjøpt en fra Jernia, for det står i annonsen at den håndterer store mengder. Men det blir mere som tar opp plass. Jeg får se kverna i butikken, den bør ha et stort rom for mandler hvis jeg kjøper den.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-15, 07:44   #27
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Male mandler ...

Det er denne en slik jeg har, se vedlegg. Og den typen avbefaler jeg.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg mandelkvern.jpg (26,5 KB, 21 visninger)
Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-15, 10:45   #28
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male mandler ...

Da har du en dårlig en, for de der funker helt fint til vanlig.

Jeg har fått meg en sånn:

Rivjernstilbehør til Kenwooden. Helt supert til mandler og nøtter. Den har en fin-innstilling som maler helt perfekt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-15, 12:43   #29
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.834
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male mandler ...

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Da har du en dårlig en, for de der funker helt fint til vanlig.

Jeg har fått meg en sånn:

Rivjernstilbehør til Kenwooden. Helt supert til mandler og nøtter. Den har en fin-innstilling som maler helt perfekt.

Hva heter det tilbehøret helt nøyaktig og hvor har du kjøpt det hen? Dette trenger jeg!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-15, 12:48   #30
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.208
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Male mandler ...

Maler dere mandler?
Man(jeg) kjøper da malte mandler.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-15, 12:51   #31
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.024
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Male mandler ...

Ja, jeg maler mandler. Da jeg bodde i England og lagde kransekake, var de ferdigmalte mandlene vonde - med plastsmak.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-15, 13:00   #32
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male mandler ...

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Hva heter det tilbehøret helt nøyaktig og hvor har du kjøpt det hen? Dette trenger jeg!

http://www.kenwoodworld.com/nb-no/al...3---awat643b01

Den heter Råkostapparat Roto AT 643. Jeg kjøpte den på Jernia, den kan handles på nett og de fleste kjøkkenbutikker.
Mange ulike dingser med forskjellige blader, fra mandler til råkost til tynne og tykke grønnsakskiver. Superfin.

Kostet 1400,- da jeg kjøpte den i forfjor. Passer til min major og sikkert det meste av Kenwoodfamilien.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-15, 13:14   #33
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.834
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male mandler ...

Jeg fant den selv, men takk skal du ha. 990,- pluss porto, så jeg var nok heldig der.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-15, 13:56   #34
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.208
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Male mandler ...

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Ja, jeg maler mandler. Da jeg bodde i England og lagde kransekake, var de ferdigmalte mandlene vonde - med plastsmak.

Jeg syns det blir helt grei marsipan av de, kransekake har jeg ikke lagd, men ville uansett malt hele mandler om jeg skulle ha lagd det.
Men smaken er jo som kjent som baken.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-15, 14:03   #35
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Male mandler ...

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Da har du en dårlig en, for de der funker helt fint til vanlig.

Jeg har fått meg en sånn:

Rivjernstilbehør til Kenwooden. Helt supert til mandler og nøtter. Den har en fin-innstilling som maler helt perfekt.

En sånn en ønsker jeg meg.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-15, 14:03   #36
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Male mandler ...

Nettopp sett og malt mandler med håndkraft
Kjedelig og litt tungt, men bra resultat.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-15, 01:09   #37
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Male mandler ...

Kjøttkverna prøvd. Det var noe herk, men ikke så mye verre enn mandelkvern.

Det verste med både mandelkverna og kjøttkverna synes jeg, er at den ikke kan skrues fast. Vel, den blir skrudd fast, helt til det går tregt med sveivingen.

Såh.... regner med at jeg kjøper kransekakemasse og marsipan. De mandlene jeg har maltraktert, holder bare til fyrstekake.

Har man Kenwood, så ville jeg gått rett på å kjøpe kverna for den. Slike håndkverner er noe herk. Å kjøpe Kenwood + tilbehør bare for å male mandler er litt råflott.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-15, 10:09   #38
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Male mandler ...

Jeg har også prøvd å male mandler med kjøttverna, og det gikk heller dårlig. Det begynte å lukte svidd av maskinen, og alt satte seg fast til en hard masse inne i kverna.

Jeg bruker heller foodprossessoren, og det går helt fint.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-15, 11:49   #39
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Male mandler ...

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeg har også prøvd å male mandler med kjøttverna, og det gikk heller dårlig. Det begynte å lukte svidd av maskinen, og alt satte seg fast til en hard masse inne i kverna.

Jeg bruker heller foodprossessoren, og det går helt fint.

Ja, tradisjonen må vike i tidsklemma. Jeg skal tilstå at jeg tenker å kjøpe marsipan i priskrigen hvis det ikke er utsolgt. 1 kr rullen.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-15, 20:50   #40
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.834
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male mandler ...

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Da har du en dårlig en, for de der funker helt fint til vanlig.

Jeg har fått meg en sånn:

Rivjernstilbehør til Kenwooden. Helt supert til mandler og nøtter. Den har en fin-innstilling som maler helt perfekt.

Den ER perfekt! Min mann var rent lykkelig over hvor lett det var å male mandler nå. Ingen banning og sverting. Du har fått en svær stjerne i boka nå altså.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no