Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnefrie soner, er det helt problemfritt?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-07-09, 07:52   #81
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?

Jeg har sovet på dette og landet på at det nok vil smake bedre for meg om man markedsfører med at et hotell er mindre egnet for barnefamilier da det er lagt vekt på en rtolig atmosfære for eksempel - enn på at det er forbudt mot barn. En sånn unge som jeg selv var tror jeg neppe hadde plaget noen på et stille-hotell. : bokorm:

Men at noen gjerne vil kunne finne et ferietilbud hvor det er lite barn fordi de vil ha det stille kan jeg godt skjønne.

På flyreiser derimot mener jeg faktisk at det er som overalt ellers i samfunnet - det er begrenset med tid og det bør gå noenlunde greit at det sitter barn rundt en. Klarer de ikke å oppføre seg så kan man heller si fra. Det er verre om man skal si fra hver dag hele ferien.

  Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 09:23   #82
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?

å markedsføre et hotell mot en ønsket målgruppe har blitt gjort i alle år og er ikke problematisk i det hele tatt. Jeg har ofte lest tekster hvor det er beskrevet på en slik måte at barnefamilier aldri ville valgt hotellet, akkurat som de færreste voksne som ønsker seg bort fra barn velger et hotell med bamseklubb og barnebasseng. Derifra til å forby en kundegruppe er avstanden ganske stor syns jeg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 17:14   #83
Kinita
Fullverdig medlem
 
Kinita sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 36
Kinita har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?

At det er hoteller som er barnefrie syns jeg er greit, når man reiser på ferie så må man få velge selv hvor man vil bo. Akkurat som jeg gjerne velger resorter beregnet på familier.

Derimot må jeg si at etter å ha vært en del i utlandet med barn, så ser jeg hvor lite barnevennelig Norge er.
Her får man gjerne et inntrykk av at unger stort sett er et forstyrrelses moment hvis de ikke kan sitte helt stille og være helt stille, mens i mange sydlige land er ungene veldig viktig, og veldig aksepterte over alt.


Jeg syns det er befriende å sitte på en restaurant i Spania hvor barn får være barn, mot for en restaurant her i landet (her i byen i alle fall) hvor folk ser stygt på en om ungene hviner så vidt det er.

__________________
Kinita og guttungen 02.
Kinita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 17:17   #84
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?

Opprinnelig lagt inn av Kinita, her.

At det er hoteller som er barnefrie syns jeg er greit, når man reiser på ferie så må man få velge selv hvor man vil bo. Akkurat som jeg gjerne velger resorter beregnet på familier.

Syns du ikke det er en forskjell på "beregnet for" og "forbudt for"? Skulle alle uten barn i en viss alder bli nektet å ta inn på resorts hvor det finnes Bamseklubb og barnebasseng?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 17:22   #85
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg kan skjønne ønsket om barnefrie fly, forsåvidt, men kan ikke si jeg sympatiserer. Det er mange andre jeg syns er minst like irriterende som barn i en trang flykabin, men det er ingen som nekter sterkt parfymerte burugler adgang.

Å joda, det kan skje,selv om det skal være ekstremt før det skjer selvsagt. Nå nektes jo ikke barnefamilier adgang særlig ofte heller da. Har flere ganger i min karriere ombord nektet folk som har vært fulle, høylytte, kverulerende (tikkende bomber) eller stinker dritt. Det kan være fryktelig slitsomt for både passasjerer og personell ombord i et fly at det lukter stinkstank av en passasjer, og ja, det er lov å si i fra om det. Del blir tilbudt såpe og gratis ren overdel/skjorte.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 17:28   #86
Kinita
Fullverdig medlem
 
Kinita sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 36
Kinita har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Syns du ikke det er en forskjell på "beregnet for" og "forbudt for"? Skulle alle uten barn i en viss alder bli nektet å ta inn på resorts hvor det finnes Bamseklubb og barnebasseng?

Jeg syns ikke forbudt for barn er så farlige på hoteller, så lenge det finnes flere hoteller i samme by som man kan bo på med barn.
Jeg syns faktisk bare det er en fordel, så kan de som ikke tåler unger og lyder bo et sted hvor jeg slipper høre de klage på barnestøy.
De menneskene ville uansett aldri tatt inn på en resort med bamseklubb tror jeg.

Akkurat som jeg styrer unna partystedene og ungdomshotellene, og velger gjerne et hotell hvor de har en aldersgrense for å hindre "party ungdom" å bo der. Slik som på mange campingplasser.

Hvem vet, kanskje en dag når jeg er gammel og grå så vil jeg slippe å ha masse barn rundt meg når jeg er på sydenferie???

__________________
Kinita og guttungen 02.
Kinita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 17:30   #87
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?

Opprinnelig lagt inn av Kinita, her.


De menneskene ville uansett aldri tatt inn på en resort med bamseklubb tror jeg.

Akkurat som jeg styrer unna partystedene og ungdomshotellene, og velger gjerne et hotell hvor de har en aldersgrense for å hindre "party ungdom" å bo der. Slik som på mange campingplasser.

Nettopp. Det er dermed helt greit å tilrettelegge, men derifra til å reklamere for noe som et sted hvor barn er forbudt er det et ganske stort hopp i signaleffekt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 17:33   #88
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Om det er lite empatisk å si at man faktisk velger bort en del mennesker i sine omgivelser med bakgrunn i ett og annet, vel så jeg lite empatisk. Blant mine venner finner du både barnefamilier, homofile, lesbiske, rullestolbrukere, enslige, psykisk utviklingshemmede, menn, kvinner, alenemødre, FrP-ere og for ikke å glemme kristne. Det handler lite om hvilken gruppe mennesker tilhører men hvordan de er som person når det kommer til stykket. Det finnes sikkert en rekke barnefamilier som har veloppdragne og fantastiske barn som jeg ikke ser fordi jeg har valgt dem bort ved å bo på et sært hotell.

Til og med KRISTNE? Dæsken.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 18:28   #89
Kinita
Fullverdig medlem
 
Kinita sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 36
Kinita har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nettopp. Det er dermed helt greit å tilrettelegge, men derifra til å reklamere for noe som et sted hvor barn er forbudt er det et ganske stort hopp i signaleffekt.

Det er forbudt for de under 18 å gå på pub, fordi det er et voksensted.
Så hvorfor ikke ha et hotell som er et voksensted???

__________________
Kinita og guttungen 02.
Kinita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 18:36   #90
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?

Opprinnelig lagt inn av Kinita, her.

Det er forbudt for de under 18 å gå på pub, fordi det er et voksensted.

Nei, faktisk ikke. Det er forbudt for barn under 18 å drikke alkohol, men de har faktisk lov til å være på steder det drikkes. Grunnen til at de ikke slipper inn er at stedene ikke ka ha kontroll med om de drikker eller ikke, og det er deres ansvar. Jeg syns for øvrig ikke det helt går an å sammenlikne det å gå på en pub og å bo på et hotell. Barn er ikke nektet på pub fordi de er til pest og plage for de andre gjestene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 19:04   #91
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?

Jeg synes folk tåler lite om de føler for flyavganger, restauranter og hoteller med forbud mot barn. Jeg synes tilrettelegging og det å sikte seg inn på forskjellige målgrupper er superdupert, og at et forbud derfor ikke er nødvendig. Jeg er ellers helt enig med Sitron og Skilpadda i denne diskusjonen, og synes sammenligningen med psykisk utviklingshemmede og homofile var særs relevant.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 19:10   #92
Kinita
Fullverdig medlem
 
Kinita sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 36
Kinita har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, faktisk ikke. Det er forbudt for barn under 18 å drikke alkohol, men de har faktisk lov til å være på steder det drikkes. Grunnen til at de ikke slipper inn er at stedene ikke ka ha kontroll med om de drikker eller ikke, og det er deres ansvar. Jeg syns for øvrig ikke det helt går an å sammenlikne det å gå på en pub og å bo på et hotell. Barn er ikke nektet på pub fordi de er til pest og plage for de andre gjestene.

Kanskje ikke rett sammenligning, men ta f.eks campingplasser da.
Mange campingplasser har en aldersgrense på 20-23 år uten at de er sammen med foresatte eller annen familie.
Så to 19 års gamle, myndige gutter f.eks får ikke bo på en slik campingplass på ferie alene.
Er det også fy fy???

__________________
Kinita og guttungen 02.
Kinita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 19:15   #93
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?

Jeg ønsker dette velkommen. For da kan de bare klappe igjen brødboksen de som sitter rundt min viltre halvannetåring. Jeg prøver å holde han så i ro som mulig altså,men av og til så gråter sånne små, og det må faktisk folk finne seg i. Særlig om det finnes et barnefritt alternativ de kunne ha valgt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 19:50   #94
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tror de fleste kan skjønne og se fordelene, jeg er mer skeptisk til hva slags konsekvenser det har for samfunnet om dette blir mer utbredt. Er det bra for et samfunn at forskjellige aldersgrupper lever adskilt?

Jeg tror det vi ser er en naturlig svingning av pendelen. Etter en del år hvor barna har bredt seg ut over enhver arena, så ser vi nå at det svinger tilbake. Jeg tror til og med det er bra for både barna og alle andre. Hvordan skal jeg forklare, det er dette med "alt med måte". I løpet av 80- og 90-tallet har barna fått dominere mer og mer i samfunnet. Vi har hatt et samfunn som har vært svært barne-tilpasset. Ferier på arbeidsplasser legges opp rundt barnehagens ferie, selv om bare 10 % av de ansatte har barn i den alderen. Foreldre har med seg ungene på jobb når barnehagen har planleggingsdag. Barna er med som en selvfølge i alle sosiale sammenhenger.

Og til slutt blir det for mye av det gode. Jeg tror ikke vi er på vei til Margrethe Munthe-land. Men at man etter hvert innser at samfunnet består av MER enn barn. Barna er EN del, men ikke den eneste, ikke den største, og strengt tatt ikke den "viktigste" heller. Man anerkjenner gradvis at også barnløse er verdifulle mennesker... og at noen til og med velger å være barnløse. Og man anerkjenner nå at det finnes arenaer hvor ikke barna skal være i fokus.

Mange barn har de siste 20 årene blitt oppdratt til å være sentrums-personer. De står i fokus, og de forventer å stå i fokus. Barnet fyller rommet, på et vis.

Jeg tror derfor at dette er en nødvendig svingning, og det kan godt hende det vil gå litt for langt i andre retningen om noen år, og i såfall vil pendelen svinge tilbake igjen.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 19:56   #95
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?

Opprinnelig lagt inn av Kinita, her.

Kanskje ikke rett sammenligning, men ta f.eks campingplasser da.
Mange campingplasser har en aldersgrense på 20-23 år uten at de er sammen med foresatte eller annen familie.
Så to 19 års gamle, myndige gutter f.eks får ikke bo på en slik campingplass på ferie alene.
Er det også fy fy???

Nå har jeg veldig liten kjennskap til campingplasser og aner ikke om det er snakk om steder folk bare er en natt eller i lange perioder, men som utgangpunkt syns jeg det er feil å diskriminere ved alder.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 20:05   #96
Kinita
Fullverdig medlem
 
Kinita sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 36
Kinita har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå har jeg veldig liten kjennskap til campingplasser og aner ikke om det er snakk om steder folk bare er en natt eller i lange perioder, men som utgangpunkt syns jeg det er feil å diskriminere ved alder.

Steder man kan være på alt fra en natt, til hele sommeren og mange helger. Mange har campingvogner stående fast, og bruker de som "hytter".
Og man kan ta danskebåten også, de har også en aldersgrense som er over myndighetsalderen for å få reise alene.
Søskenbarnet mitt og noen kompisser skulle til Danmark, og de måtte kjøre om Sverige og over brua, for de fikk ikke lov bli med båten pga at en av de var under 20 år.

__________________
Kinita og guttungen 02.
Kinita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 20:41   #97
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Å joda, det kan skje,selv om det skal være ekstremt før det skjer selvsagt. Nå nektes jo ikke barnefamilier adgang særlig ofte heller da. Har flere ganger i min karriere ombord nektet folk som har vært fulle, høylytte, kverulerende (tikkende bomber) eller stinker dritt. Det kan være fryktelig slitsomt for både passasjerer og personell ombord i et fly at det lukter stinkstank av en passasjer, og ja, det er lov å si i fra om det. Del blir tilbudt såpe og gratis ren overdel/skjorte.

Jeg havnet en gang ved siden av en fyr som så ut som en uteligger, stinket urin og gammel skitt og fyll. Det var virkelig grusomt, det er antagelig de lengste to timene i mitt liv. I hvert fall hvis man ikke regner fødsel og sykdom og sånt. :tertefin nese:

Jeg aner ikke hva han skulle på flyet mellom Paris og Roma, men jeg mener helt klart at han burde vært nektet eller shinet opp. :urk:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 20:57   #98
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg tror det vi ser er en naturlig svingning av pendelen. Etter en del år hvor barna har bredt seg ut over enhver arena, så ser vi nå at det svinger tilbake. Jeg tror til og med det er bra for både barna og alle andre. Hvordan skal jeg forklare, det er dette med "alt med måte". I løpet av 80- og 90-tallet har barna fått dominere mer og mer i samfunnet. Vi har hatt et samfunn som har vært svært barne-tilpasset. Ferier på arbeidsplasser legges opp rundt barnehagens ferie, selv om bare 10 % av de ansatte har barn i den alderen. Foreldre har med seg ungene på jobb når barnehagen har planleggingsdag. Barna er med som en selvfølge i alle sosiale sammenhenger.

Og til slutt blir det for mye av det gode. Jeg tror ikke vi er på vei til Margrethe Munthe-land. Men at man etter hvert innser at samfunnet består av MER enn barn. Barna er EN del, men ikke den eneste, ikke den største, og strengt tatt ikke den "viktigste" heller. Man anerkjenner gradvis at også barnløse er verdifulle mennesker... og at noen til og med velger å være barnløse. Og man anerkjenner nå at det finnes arenaer hvor ikke barna skal være i fokus.

Mange barn har de siste 20 årene blitt oppdratt til å være sentrums-personer. De står i fokus, og de forventer å stå i fokus. Barnet fyller rommet, på et vis.

Jeg tror derfor at dette er en nødvendig svingning, og det kan godt hende det vil gå litt for langt i andre retningen om noen år, og i såfall vil pendelen svinge tilbake igjen.

Mitt inntrykk er stikk motsatt.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 22:11   #99
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?

Opprinnelig lagt inn av Kinita, her.

Steder man kan være på alt fra en natt, til hele sommeren og mange helger. Mange har campingvogner stående fast, og bruker de som "hytter".
Og man kan ta danskebåten også, de har også en aldersgrense som er over myndighetsalderen for å få reise alene.
Søskenbarnet mitt og noen kompisser skulle til Danmark, og de måtte kjøre om Sverige og over brua, for de fikk ikke lov bli med båten pga at en av de var under 20 år.

Men altså, om personen under 20 år hadde reist sammen med familien, hadde det ikke vært noe problem. det er ikke egentlig en aldersgrense.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 23:53   #100
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Mitt inntrykk er stikk motsatt.

Mitt også. Jeg syns det som er lagt opp for barn og barnefamilier litt sånn "mock-familievennlig", barna er ikke mer inkludert på en naturlig og lite stressende måte.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no