Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hund for de med allergi

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-07-09, 23:22   #1
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Hund for de med allergi

---


Sist redigert av Strutsen : 18-01-13 kl 20:46.
Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 23:26   #2
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.836
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hund for de med allergi

Du får nok litt problemer med å skaffe en allergivennlig hund med muskler og tenner. De mest allergivennlige er vel puddel og vannhund. Men man kan reagere på dem også. En stor kongepuddel er egentlig ikke så dum hvis den er helt kortklipt, ikke i en sånn fjasete klipp med kuler på bena! *lerhøyt*

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 23:26   #3
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hund for de med allergi

Jeg er veldig allergisk og har denne:



Hun har muskler og tenner.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 23:31   #4
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.836
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hund for de med allergi

Er det en slags mynde?

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 23:41   #5
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund for de med allergi

Jeg er allergisk mot pelsdyr, og det finnes vel knapt noen dyr jeg reagerer mer på en såkalte allergihunder. Jeg ville ikke ha forsøkt å overtale en allergisk partner til å kjøpe en såkalt allergihund.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 23:42   #6
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.716
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hund for de med allergi

Labradoodle: http://www.labradoodle.no/

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 23:44   #7
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.613
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hund for de med allergi

Jeg må si at jeg er veldig skeptisk til dette med såkalte allergi-hunder. Er man allegisk mot pelsdyr eller hund synes ikke jeg at man bør skaffe seg det. Sjansen for at man før eller siden også utvikler allergi mot hunden man har er stor. Har man hundeallergi og man blir utsatt for det allergenet hele tiden jobber immunforvaret hele tiden. Man trigger allergien og det kan bli mye verre.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-09, 23:58   #8
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund for de med allergi

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Kan jo nevne at mannen innerst inne ønsker seg hund, men bruker allergien som påskudd til å slippe alt hva en hun medbringer. Og jeg har vokst opp med hund, så veit hva som kreves om jeg "får viljen min".

For meg høres allergi ut som en god nok grunn i seg selv. Tror du han tøyser når han sier at han er allergisk mot hund, siden du mener at han bruker det som et påskudd?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 00:07   #9
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hund for de med allergi

Eg fekk uventa beskjed hjå legen min at eg var allergisk mot hund. Då skjønte eg kvifor eg alltid blei så snufsete når me var hjå svigers.
No når dei ikkje har hund lengre har eg faktisk ikkje utslag lengre heller.

Aldri i livet om eg hadde skaffa oss hund, sjølv om eg aldri så masse har lyst på det. Å risikera å trigge ein liten allergi til ein "stor" allergi og måtte gje vekk hund og alt det måtte medføre vil eg ikkje utsetta familien for.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 00:14   #10
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.146
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hund for de med allergi

Vi har hund, en alpinsk dachsbracke (sjelden vare, ligner drever og beagle), den har kort hår, men ikke pinnkort. Jakthund. Realt tøff i trynet og viser tenner mot alt (for mye) jaktbart. Utrolig god og snill familiehund!

Vi trodde eldste sønnen kunne reagere (han er allergisk mot en del annet) og vi hadde to lånehunder: en dachs (samme pelstype) og en boxer (mer korthåret). Disse lånte vi hver sin helg, av venner.

Gutten vår reagerer ikke på hund, fant vi da ut etter disse helgene, og etter allergiprøver.

Vi har snart hatt vår hund i 1,5 år. Det er en jakthund. Nå viser det seg overraskende nok at JEG er allergisk mot hund. Det fant jeg da ut etter besøk først hos, så av en Jack Russel terrier. Positivt utslag på allergitest som jeg tok etter denne noe overraskende reaksjonen. Jeg reagerer overhode ikke på vår hund, flaks der. Jeg reagert heller ikke på de to overnevnte låne-hundene.

Valpe-Mira:

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 00:18   #11
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hund for de med allergi

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Dette er hunden sin det!
Bruke dere den til jakt eller spor?

  Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 00:32   #12
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.146
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hund for de med allergi

Mira er en jagende hund som brukes til drev på rådyr og hjort av oss. I opprinnelsen, Tyskland/Østerrike brukes den til villsvin, hare og mye annet. Ligner mye på dachs men har lengre bein og fungerer bedre på snø/terreng, og dessuten har hun kortere drev (ca 20 min), dachs kan jo være over alle daler og hauger, og borte et par dager.

Vi har trent mye på blodspor og hun har snart bestått prøven. Hun bestod faktisk nesten i dag, helt til en liten søt fugl spratt opp rett før siste del av sporet. Men hun lar seg altså distrahere, hun er ung og litt vill på alt som rører seg. Snart er det i boks, og da får vi i tillegg en godkjent ettersøkshund.

For interesserte: http://www.dachsbracke.no/

Et litt nyere bilde fra en 5-års dag i mai, hunden var med og det var stor stas for alle.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 08:01   #13
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hund for de med allergi

Selv har jeg drevet med dachs, hatt to godkjente ettersøkshunder og drevet med jakt, storvilt med den strihårete jeg hadde. Fantastiske hunder disse kortbente drivende hundene på drev.

  Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 08:06   #14
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.980
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hund for de med allergi

Jeg har to portugisiske vannhunder, og det er store hunder i mellomformat, og vi kipper de helt ned noen ganger i året og gidder ikke styre med denne raseklippen som mange syns er litt rar
Man vet jo aldri hva man reagerer på, men vi har lånt ut våre til flere familier her i Oslo-Akershus for at de skal få teste om dette er en rase som passer for dem. Du får si fra om dere har lyst til å ta dere en tur å hilse på våre, og så kan jeg jo legge ved et bilde av de kule bikkjene mine

Vedlagte bilder
Filtype: jpg GG tur.jpg (84,5 KB, 35 visninger)
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 08:09   #15
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.091
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hund for de med allergi

Jeg reagerer på de såkalte allergivennlige hundene. Kanskje ikke så mye astmatisk, men intens kløe i øynene og utslett.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 08:13   #16
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.544
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund for de med allergi

Det som er viktig er å sjekke godt med rasen først, allerhelst låne et individ over noe tid.
Også må mannen din bruke mye tid i valpekassa hos oppdretter og plukke den valpen han reagerer minst på.
Det er visstnok store individ forksjeller på hva man reagerer på ( pussig nok).

Og det er vel ingen hemlighet at det finnes folk der ute som er "noe" opphengt i allergien sin og misbruker den uten at jeg skal si noe som helst om TS sin partner

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 09:00   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund for de med allergi

Hvis man er allergisk, er sjansen stor for at man vil utvikle stadig sterkere reaksjoner hvis man blir eksponert for allergenene. Det eneste som hjelper, er å holde seg unna. Man kan vel også øke sannsynligheten for å utvikle allergi eller kryssallergi for andre ting også, hvis man går rundt i "allergisk tilstand".

Det finnes ikke pelsdyr som ikke gir allergi overhodet, så hvis man absolutt skal ha hund, ville jeg definitivt prøvd i en uke eller to før jeg hadde anskaffet meg hund.

Sneipen har pr. i dag bare kontaktallergi mot hund, dvs. han reagerer bare hvis han tar på hund og gnir seg i øynene. Jeg ønsker ikke at han skal utvikle sterkere allergi, og holder ham unna hunder så godt jeg kan. Alvorlig pelsdyrallergi kan være veldig plagsomt i det offentlige rom, som flere her inne kan fortelle om.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 09:34   #18
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.613
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hund for de med allergi

http://www.naaf.no/no/Fakta/Pollen/F..._21_juni_2006/

http://www.naaf.no/no/Fakta/Allergi/Dyreallergi/

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/f...ikjaeledyr.php

Sitat:

Det er så med alle rådene, men jeg vil ha et kjæledyr!

  • Først og fremst skal du være klar over at det er stor sannsynlighet for at du må kvitte deg med dyret. Det vil bety at du må til dyrlegen for å få avlivet et dyr som du kanskje egentlig visste du ikke kunne ha
  • Å ha lav-allergene kjæledyr som hårløse katter osv. fungerer noen ganger, men du kan for eksempel oppleve å være allergisk mot kattespytt
  • Skal du absolutt ha et kjæledyr bør du sørge for at det aldri oppholder seg i soveværelset
  • Du bør også innrette huset som nevnt ovenfor. Selv om du har dyret på prøve noen uker innen du bestemmer deg for å beholde det, kan det likevel gå et halvt år eller lengre før du begynner å utvikle tegn på allergi
  • Hunden eller katten bør vaskes minst en gang om måneden. Husk å tørke dyret grundig etterpå. Det er dokumentert at en månedlig "kattevask" senker

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 10:07   #19
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund for de med allergi

Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom ulike pelsdyr, tror jeg. Men jeg synes du sa at han allerede var allergisk for hund? :litt forvirret:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 10:44   #20
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hund for de med allergi

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Hvor stor sannsynlighet er det for at min mann vil reagere på en hund, når vi har hatt katt(-er) i 10 år nå og det går greit? Er det stor forskjell på hund og katt?

Det jeg har hørt er at det er vanligst å reagere på hest og katt, mens hund kan være noe mer "allergivennlig", om noe kan kalles det. Om det er noen sammenheng mellom de forskjellige dyrene vet jeg ikke.

Når det er sagt er jeg enig med Scarlett. Sambo vokste opp med dyr i huset, og han var nok generelt mer allergisk mot alt etter noen år med husdyr, selv om han ikke viste noen symptomer da de anskaffet seg husdyret. Selv er jeg veldig glad i katter, og den dagen det kommer en kur for allergi eller noe, så skal jeg ha en katt med en gang. Før det kommer jeg aldri til å få en katt, av hensyn til sambo, samme hvor mye jeg savner å ha en. Stoler med andre ord ikke på såkalt allergivennlige husdyr.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no