Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjemmelagede polarbrød

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-12, 22:12   #61
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelagede polarbrød

Ja, mine var som sagt muligens for mye mel, for lite løs deig, for de ble etter min hukommelse for "kompakte". Gode var de jo likevel, på sitt vis, men minnet meg på ingen måte om polarbrød i smak, konsistens eller bruksområde. (Jeg likte dem nemlig ikke med pålegg på. Knerten gjorde det da, men jeg syntes det ble feil smak)

Vel, jeg skal kanskje prøve igjen en gang. Men nå er motiavsjonen litt lav. Ungene skal ikke ha matpakker i den nye barnehagen. JEG har jo likevel matpakke da, så når hverdagen er litt mer på styr skal jeg tenke på det (det er noe med det å bake, når man har pappkasser med ting i alle rom, og meget mulig er noe av det man kan finne på å trenge i en av dem...)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-06-12, 06:16   #62
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelagede polarbrød

Altså den kjøpe-konsistensen som er myk og veldig holdbar tror jeg ikke er så lett å oppnå med vanlige ingredienser. Det er ting jeg forbinder med sånne bakverk som står seg i dagesvis.

Jeg vil kanskje tro at de kan bli lettere i konsistensen med litt bløtere deig og ikke minst større andel fint mel.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-12, 06:31   #63
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelagede polarbrød

Jeg tenkte ikke at det skulle bli sååååå mykt nei (dog, mormor sine boller hadde mye av den mykheten, bare ikke all luften) men mitt første forsøk ble i alle fall for kompakt. Og ikke noe som helst ved dem minnet det minste om polarbrød, derfor ble det at de var lansert som hjemmelagde "gaupefotbrød" veldig misvisende for meg.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 13:56   #64
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjemmelagede polarbrød

Prøvde denne oppskriften i går, og må si det var temmelig vellykket!

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 14:19   #65
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjemmelagede polarbrød

Jeg har vurdert om jeg skal prøve å bake dem med litt løsere deig, og så heller smøre deigen ut over plata. Og hvordan tror dere det funker med bakepulver i stedet for gjær? Vil de bli litt mer fluffy da tro? De smakte veldig godt, men ble ganske kompakte ja, så enden på visa var at jeg brukte de som pizzabunn til min "slankepizza" med karbonadedeig, raspet gulrot, mager revet ost, knuste tomater og krydder. Til det var de VELDIG gode om jeg kan si det
Jeg skal teste det nuh tror jeg. Jepp, nå fikk jeg lyst til å bake. Skal prøve uten gjær, med bakepulver, løsere deig, og komme tilbake til dere med resultatet.

  Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 15:05   #66
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelagede polarbrød

I de butikkkjøpte polarbrødene er det både bakepulver og gjær.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 15:31   #67
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjemmelagede polarbrød

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

I de butikkkjøpte polarbrødene er det både bakepulver og gjær.

Det tror jeg jeg skal prøve ja. Nå har jeg bakt dem med bare bakepulver, og de ble jo forsåvidt fluffy, men jeg ser for meg at de hadde vært enda mer fluffy med litt gjær i også ja. Røra blir jo stående litt fordi jeg ikke har mer enn to stekebrett, sånn at den mista liksom litt av futten på slutten ()men gode ble de jo. Har tatt bilder, så skal legge inn om litt.

  Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 15:55   #68
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjemmelagede polarbrød

Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften, og har lagt til bak hva jeg har brukt.
Turde ikke lage mer enn halv porsjon i fall det skulle være mislykket.
Polarbrød
100 gram økologiske havregryn (jeg brukte vanlige) - Brukte 50g Grovbakstmel
300 gram sammalt hvetemel fint (jeg brukte 450 g Fibramel og 450 g vanlig hvetemel alt i alt, altså 900 g mel totalt i deigen) - Brukte finmalt rug og fin sammalt hvete ca. halvt om halvt.
600 gram hvetemel - Brukte halvparten
50 gram Demerarasukker - 50gr vanlig sukker (I og med at det ikke var gjær i deigen så kunne jeg kanskje droppet dette?)
1 pose tørrgjær - Droppet, brukte 2 ss bakepulver i stedet
1/2 ts salt
2.5 dl. vann
3 dl. ris- eller havremelk (jeg brukte vanlig melk, gikk helt fint) - Hadde ikke melk siden ungene er borte, så jeg tok en god ss matyoghurt og blandet ut med vann
2 ss knuste linfrø utrørt i 6 ss vann - Droppet
1 dl rapsolje - Brukte vita olje - ca halvparten
Usikker på vannmengden, men røren skal være sånn at du må smøre røra utover. Som tjukk vaffelrøre omtrent, ikke helt rennende, men enkelt å få smurt det utover.
Stekte på samme temp. i ca. 5 minutter.
Får ikke til å laste opp bilder, så det får bli siden.

  Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 09:12   #69
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmelagede polarbrød

Har noenprøvd med spelt mel?

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 09:27   #70
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelagede polarbrød

Jeg lage med 50/50 hvetemel og samalt hvete i går, uten linfrø. Stor suksess.

Skal lure i mer og mer grovt mel etterhvert, må bare venne storebror til konseptet først...

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 12:14   #71
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.314
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjemmelagede polarbrød

Jeg baker mine uten frø og med hele havregryn (små). Bruker mer Fibra (ekstra fin sammalt hvete) enn siktet hvete, og de blir lette og luftige. Oppskrift her.

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-12, 19:59   #72
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjemmelagede polarbrød

Opprinnelig lagt inn av Arran, her.

Jeg baker mine uten frø og med hele havregryn (små). Bruker mer Fibra (ekstra fin sammalt hvete) enn siktet hvete, og de blir lette og luftige. Oppskrift her.

Herremin, de er gode. Jeg fikk ikke tak i Fibra, men kjøpte Regal fullkorn hvetemel. Og erstattet sukkeret med Tagatose. http://tagatose.no/produkttyper/strosukker/

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no