Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Pinnekjøtt for dummies?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-11, 11:25   #121
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

I fryseren? :skingrestemme: Man putter ikke pinnekjøttet i fryseren.
Man passer på å kjøpe pinnerkjøtt av god kvalitet, og så lar man det ikke ligge i plast, helst i tøy eller til nøds papir. Og så legger man det kjølig og tørt.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 12:50   #122
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Joda, man putter pinnekjøtt i fryseren.
Det man har tenkt å servere til påske.
Ikke det som er til jul, det henger på loftet til det er ferdig tørt, og da er det så godt som jul

(Ja, eller, om man kjøper, så gjør man nok som Inter sier. Det har jeg bare ikke erfaring med. Vi kjøper, men det er til en eller annen adventssøndag vi bestemmer oss for å lage det, og da handles det inn et par dager i forveien, muligens lørdagen, og oppbevares således bare i posen sin til det kommer hjem og skal legges i vann. I år har vi faktisk ikke gjort det heller, muligens blir et på søndag, eller kanskje blir et ikke pinnekjøtt før til jul.)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 13:46   #123
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Her dampes pinnekjøttet, sammen med bjørkepinner i ca 4-5 timer. Kjøttet løsner fra beinet når du spiser det. Er forresten sulten!

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 13:49   #124
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

*Jeg blir konsekvent sulten bare jeg ser overskriften og kjenner at jeg gleder meg veeeeeeldig til jul, og at det muligens nesten er sånn at det kan forsvares å spise pinnekjøtt 4. søndag i advent, selv om det er 1. eller 2. søndag vi pleier ha det. vi hadde nemlig svineribbe 1. søndag i advent, og det er jo godt det altså, men all den tid vi fikk tapas på markieringen på jobb (som i fjor serverte julemiddag) og jeg ikke har vært på et eneste julebord, så har jeg ikke spist pinnekjøtt siden påske. Og jeg kjenner at det er jo 9 dager igjen til jul, muuuuligens hadde det vært godt i helga... Men det er jo snart jul da, og det hjemme er og blir bedre enn det jeg kjøper uansett.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 14:00   #125
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Det står jo holdbarhetsdato på pinnekjøttet. Og har butikken tatt opp frossent pinnekjøtt så skal de har satt på ny holdbarhetsdato. Jeg kjøpte pinnekjøttet vi skal ha på julaften i går, men kunne sikkert gjort det for lenge siden. Jeg kjøper ferskt pinnekjøtt av lam, men det er vakumpakket sånn at holdbarheten er jo flere uker.

Jeg må ha vossakorv ved siden av pinnekjøttet. Samt god kålrotstappe og litt poteter. Er det vanlig å bruke surkål og rødkål til pinnekjøtt? Eller hvordan grønnsaker skal jeg bruke til? Har ikke hatt pinnekjøtt på julaften før, og da må en jo lage litt ekstra ut av det sånn at alt tilbehøret er perfekt. Hvordan saus lages til?

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 14:07   #126
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Vi har aldri hatt rødkål eller surkål til pinnekjøtt. Det er ribbetilbehør. Jeg vet at noen har saus, men det har vi heller aldri hatt. Sjy eller smeltet smør blir servert til. Noen liker blanding. Poteter og kålrotstappe er en selvfølge. I tillegg har vi alltid bogstykker i tillegg til pinner, for å ha mer kjøtt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 14:09   #127
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Pinnekjøtt er jo pr. def ikke akkurat ferskt kjøtt da *prike*

Og holdbarhet har det grunnet tørke og salt, som jo er nettopp konservering.

Jeg er vant til kålrotstappe, surkål og rødkål ja. Og poteter. Men vi har ikke saus. Som omtalt lener oppe i tråden, er det noen som bruker ribbefettet, eller lager saus av det.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 15:08   #128
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Pinnekjøtt er jo pr. def ikke akkurat ferskt kjøtt da *prike*

Når jeg mente ferskt pinnekjøtt mente jeg selvfølgelig at det ikke hadde vært frossent før. Mye av pinnekjøttet de selger i butikkene selges som "ferskt", men mye har vært frossent tidligere og tas opp av butikkene.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 15:43   #129
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Jeg elsker pinnekjøtt. Tror jeg må lage det en gang før jul. Med mindre det er julaftenmaten da.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 22:44   #130
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Når jeg mente ferskt pinnekjøtt mente jeg selvfølgelig at det ikke hadde vært frossent før. Mye av pinnekjøttet de selger i butikkene selges som "ferskt", men mye har vært frossent tidligere og tas opp av butikkene.

Da skal det være merket med at varen har vært frosset.

Jeg hadde perfekt pinnekjøtt i helgen.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 11:39   #131
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Kjele og kjøtt er innkjøpt.

Kan jeg lage kålrotstappen på forhånd, eller blir den ikke noe god da? Hva annet enn den og mandelpoteter bør man servere til kjøttet?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 11:46   #132
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

I følge Stiansen (mesterkokk) kan man skrelle grønnsakene til rotmosen to dager før koking. Rotmosen kokes inntil 2 timer før servering.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 12:25   #133
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Kjøttet må i alle fall koke minst 3 timer. Nå ble jeg litt i tvil med kålrabistappa, for flere jenter på jobben lager tykk hvit saus og blander i kålrabimosen. Flere som gjør dette?

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 12:35   #134
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Ikke gjør det. Jeg syns ihvertfall sånn kålrabistappe med hvit saus i er helt grusom.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 12:38   #135
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Ikke gjør det. Jeg syns ihvertfall sånn kålrabistappe med hvit saus i er helt grusom.

Da tester jeg ikke ut det i morgen i alle fall. Er det noe annet jeg skal gjøre med stappa enn å mose, ha oppi smør, fløte, salt og pepper og litt muskat?

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 12:52   #136
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Vi har av og til litt gulrot i stappa, bare for å variere den litt. Det er veldig godt.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 13:13   #137
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Så grønnsakene kan altså skrelles og kuttes og ligge i vann til i morgen? Er det annet som kan gjøres mer eller mindre klart på forhånd?

Og serveres pinnekjøttet med eller uten saus? Jeg ser det står oppskrift på en variant rundt omkring som skal inneholde sirup, men jeg synes ikke det ser noe godt ut?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 13:19   #138
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Jeg bruker bare av sjyen som er i bunnen av kjelen, som saus til pinnekjøttet. For å få litt kraftigere smak kan du koke den inn litt.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 13:21   #139
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Vi bruker rett og slett ingenting på potetene. Skulle jeg hatt noe ville jeg smeltet litt smør. Den deilige kålrabistappa er egentlig mer enn nok pluss en potet eller to nærmest som pynt.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 13:25   #140
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Ok. Takk for svar! Da jeg fikk servert pinnekjøtt på julebord nylig, tror jeg det var en slags fløtesaus til, men det blir vel fett nok uten, skulle jeg tro ...

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no