Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Pinnekjøtt for dummies?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-11, 18:32   #41
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Jeg kaller ikke pinnekjøtt for ribbe, det gjør heller ingen i min omgangskrets på Vestlandet.

Samme her.

Jeg vil forresten anbefale å kjøpe fenabog i stedet. Mer kjøtt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 18:32   #42
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Jeg er vant med ribbe (pinnekjøtt), svineribbe (røkt og dampet sammen med pinnekjøttet) og svineribbe i ovnen (østlandsribbe, gjerne 2. juledag). :sunnfjordsslekt:

Også skolter, da.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 18:32   #43
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Hvor stor er en skikkelig stor kjele?

Vi blir 7 eller 8.

Minst 12 liter. Minst.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 21:46   #44
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

"Ribbefettet" heter i følge min man "flòt".

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 21:47   #45
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

"Ribbefettet" heter i følge min man "flòt".

Høh? Er han russisk?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 21:48   #46
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Hehe, nei, han er vossing. Det er visst nynorsk og betyr "utkokt fett". Uttales FLÅT.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 21:49   #47
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Hehe.

Men altså, er det ingen andre som bruker fenabog som pinnekjøtt? Det er jo det samme kjøttet, men det er mye mer mat på det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 21:49   #48
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Høh? Er han russisk?

Sier det samme.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 22:37   #49
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Jeg skal antakelig debutere som pinnekjøttkokke på julaften. Publikums mottakelse forventes å være blandet, men jeg noterer meg tipsene om utvanning og damping.

Kan man lage seg sin egen "rist" av bjørkepinner? Jeg har jo bjørk i hagen?

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 22:49   #50
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hehe.

Men altså, er det ingen andre som bruker fenabog som pinnekjøtt? Det er jo det samme kjøttet, men det er mye mer mat på det.

Har bittelitt bog sammen med pinnene, men jeg synes det blir for tørt. Og bog er bog, pinner er skikkelig pinnekjøtt.

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Jeg skal antakelig debutere som pinnekjøttkokke på julaften. Publikums mottakelse forventes å være blandet, men jeg noterer meg tipsene om utvanning og damping.

Kan man lage seg sin egen "rist" av bjørkepinner? Jeg har jo bjørk i hagen?

Ja du kan, det var det de gjorde før i tiden, men det setter ganske mye smak på kjøttet, og den smaken er det mange som ikke synes er god.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 22:50   #51
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Kan man lage seg sin egen "rist" av bjørkepinner? Jeg har jo bjørk i hagen?

Jepp. Husk å spikke av barken.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 23:14   #52
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Jeg fant et pinnekjøtt på Coop jeg syns så ekstra fint ut, eldhusrøyk fra Voss. Det var litt dyrt, men jeg vet det kan være stor forskjell på kvalitet. Noen som har testet kvaltieter?

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 23:15   #53
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Det eldhusrøkte fra Voss er i allefall skikkelig godt! 1 kg-posene fra Gilde er ikke så gode...

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 08:52   #54
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Jeg tror jeg er forelsket i pinnekjøtt. Kjenner jeg blir helt yren av å lese denne tråden.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 09:52   #55
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Det røykte frå Voss er vistnok innmari godt. Eg har ikkje smakt det sjølv enno, men mannen har smakt seg gjennom ganske mange typar pinnekjøtt på jobben. Evanger sitt er meir røykesmak på enn Voss sitt.
Og så har ein det som skal vera det beste pinnekjøttet i år, Bønes sitt. Mannen hadde fått inn litt av det og. Gilde pleier me ikkje å vurdera ein gong.
Her blir det nok ein av dei to nevnte røykte typane på julafta og så blir det pinnekjøtt av villsau på nytårsafta. Det heng nede i kjellaren og tørker seg.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 09:56   #56
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Jeg er ikke vestlending og dermed ikke født med pinnekjøtt i munnen. Har heller ikke slektninger som tørker selv på loftet osv., men jeg har testet endel forskjellige typer etterhvert. I fjor kjøpte vi noe på Obs som jeg mener å huske het noe med Henriettes. Det var veldig godt, fin konsistens, og mer kjøtt på enn mange av de andre.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 23:39   #57
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Takk for tips ; )

Jeg så faktisk Henriettes også, ikke så dyrt som det eldhusrøykte. Jeg er oppvokst med pinnekjøtt på julaften og oftest til nyttår også. Her er det helst urøkt som favoriseres, og ofte kjøpt hos en slakter. Tror mine foreldre kjøpte hos Bønes i fjord, og det var fint. Det er aldri jeg som kjøper det, så jeg er helt grønn på akkurat det punktet. Det er alltid snakk om det er røyk, urøkt, om det er helt topp kvalitet, om det er litt på kanten og slikt mens vi sitter og spiser. På et tidspunkt begynte min mor å kjøpe ferdigtørket forholdsvis tidlig i sesongen, og fryst det, for å få helt fint kjøtt som ikke er på kanten til å harskne. Jeg har sett ganske dårlige greier i butikkene noen ganger som jeg aldri ville kjøpt, og jeg er som nevnt langt fra ekspert.


Sist redigert av arrow : 05-12-11 kl 23:44.
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 02:33   #58
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Her er pinnekjøtt nyttårsmiddag. (Julaften er ribben i fokus).

Den kokes/trekkes i stedet for dampes, og sprøstekes i ovnen etterpå.
Jeg syns ikke fenabog er like godt som pinnekjøtt (det er godt altså, men har ikke samme smaken som pinnekjøttet. En god erstatning er det dog.)
Pinnekjøttet må IKKE være røkt. Det er jeg ikke noe glad i.

Det serveres med mandelpoteter, kårlotstappe og pinnkjøttfett.

Jeg er sulten!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 10:09   #59
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Jeg har brukt Smedstuens de siste 4 årene, og havnet på det i år igjen - i sterk konkurranse med Jakobs. Det har en god balanse mellom kjøtt og fett, synes jeg. Det må være en del fett også, ellers blir det tørt.

Det verste er remakjøtt som bare har bein og trevler.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 14:15   #60
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Mange koker pinnekjøttet. Hvorfor damper de fleste det? De som koker sier det blir saftigere? Har aldri prøvd å koke.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no