Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Godis man kan lage til jul

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-10, 21:53   #21
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Julens beste seigmenn.

30 plater gelatin ( 3 pakker)
1 kg sukker
5 dl vann
ca 15 dråper essens (eks ananas eller bringebær)
noen dråper konditorfarge (til passe farge)

Framgangsmåte:
Legg gelatinplatene i kaldt vann ca 10 min. Kok opp sukker med 3 1/2 dl vann.
Kok opp resten av vannet (1 1/2 dl) og tilsett de oppbløtte gelatinplatene (klem ut det kalde vannnet først)! Tilsett denne oppløsningen i sukkerlaken og la dette koke på svak varme i 15 minutter.

Ta kjelen fra varmen og tilsett konditorfarge og essens (ulike smaksessenser fås kjøpt på apotek).
Hell oppløsningen i fukta former eller en liten langpanne/fat (20x30 cm). Settes kjølig til det stivner. Skjær opp i strimler og rull i sukker. Skjær/klipp i biter og pass på at alle sidene dekkes av sukker.

Oppbevares på tette glass, tørt og kjølig.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 23:13   #22
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.997
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Jeg laget trøfler med whisky i fjor, og selv om det var det mest klissete jeg noensinne har opplevd, var det verdt jobben.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 11:37   #23
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Jeg har helt glemt å finne frem oppskriften, og nå sover tidligere nevnte Bølle på det tidligere nevnte soverom igjen. Skal huske på oppskriften etterpå.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 11:42   #24
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Mannen min lager verdens beste brente mandler. Vi lager også marsipankuler som vi dypper i mørk sjokolade og har en brent mandel på toppen.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 11:43   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Karamellene til Fibi er nydelige, vi laget en mengde i går og jeg har problemer med å holde meg unna altså.

Når det gjelder kokosmakroner har det søte liv en fantastisk oppskrift som jeg pleier å bruke:

kokoskaker med vaniljekrem

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 13:14   #26
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Ingen jul uten Isets snickerskonfekt i hus. Den er fantastisk god, og anbefales på det varmeste.
Oppskrifta ligger i en tidligere julesnoptråd her inne, kan evt. finne den senere.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 18:11   #27
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Enkle og gode kokosmakroner:

200 gram kokosmasse
200 gram melis
4 eggehviter

Alt røres sammen i en gryte, og varmes opp under omrøing på svak varme til det er klissete. Settes i topper, og stekes på 180 grader til de er litt gylne. Glutenfrie, melkefrie, seige og veldig gode.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 19:27   #28
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Eit must for oss (vel, egentlig for meg, må eg erkjenne) er peparmyntestenger. Melk og mel kokes til graut, melis knas inn og tilsettes nokre dråpar med peparmynteolje. Trillast til stenger, dyppast i smelta kokesjokolade (evnt. med Delfiafeitt) og drysses med kokos.

Dei siste åra har eg laga kuler. Dei er finare, held seg betre, lettare å lagre og smakar like godt. Skal sjå om eg finner eksakt oppskrift.

Skal også lage Baileyskuler. Sjå oppskrift på detsoteliv.no. Det er umogleg å kopiere derfra.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 19:30   #29
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Jeg har nettopp rørt sammen fudge, og har den stående til kjøling i kjøleskapet nå.

Jeg brukte denne oppskriften, men tilsatte også ca halvannen teskje vaniljesukker med ekte vanilje:
397g can Carnation Condensed Milk
150ml (5fl oz) milk
450g (1lb) demerara sugar
115g (4oz) butter

Variations:
Add the following at the beating stage.

Rum and Raisin
Stir in 2tbsp of dark rum along with 115g (4oz) of chopped raisins.
Fruit and Nut
Stir in 85g (3oz) of mixed dried fruit and chopped nuts.
Chocolate
Stir in 175g (6oz) of melted plain chocolate

Method

Grease and base line an 18cm (7in) square tin with baking parchment.

Gently heat all the ingredients in a large, nonstick saucepan, stirring until the sugar dissolves.

Bring to the boil and simmer gently for 10-15 minutes, stirring continuously, until a temperature of 116ºC (240ºF) is reached on a sugar thermometer. Alternatively, test the fudge by dropping a little into a jug of cold water. If a soft ball is formed, the fudge is ready.

Remove from the heat. Beat until thick and grainy (about 10 minutes). Pour into the prepared tin and leave to cool. When cold, cut into squares.

Fudge can be stored for up to 1 month in an airtight container.

Kondensmelk fås kjøpt i invandrerbutikker og godt utstyrte dagligvarebutikker ala meny. Koster litt, men er SÅ verd det! Er billigere i innvandrerbutikkene, rundt 30 kr for en boks. Smaken er helt fantastisk,

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 20:50   #30
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Nå har jeg kuttet opp fudgen. Na-ha-ham! Jeg kunne muligens kokt den litt lengre, men smaken er fortreffelig!

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 21:11   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Steike perkele! Heter det kondensmelk, står det på boksen?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 21:15   #32
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Her er Isets oppskrift, hentet fra denne tråden: (mange andre gode oppskrifter der også ) http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=28813


ISETS SNICKERS-KONFEKT

1 glass peanøttsmør, bør helst være crunchy type
2 dl lys sirup (går godt med mørk og altså)
1 dl sukker

2-3 dl kokosmasse
3 plater lys kokesjokolade (jeg har brukt Coop sin, er kjempegod, men melkesjokolade blir vel enda bedre!!)

Smelt sirup og sukker sammen i en gryte. Sukkeret bør være mest mulig smeltet så det ikke knaser i tennene.
Ha oppi glasset med peanøttsmør og kokosen og bland GODT sammen. Ha evt mindre kokos i om det blir for tykt (jeg tror jeg tok 3 dl i, men jeg målte ikke helt).

Ha alt utover i en liten papirkledd langpanne. Sett den i kjøleskapet i ca 15 minutter til det er helt hardt.
Smelt sjokoladen og hell den utover peanøttmassen. Bre den godt utover så den dekker massen helt. 3 plater er akkurat passe har jeg funnet ut, da smaker det best.

Sett det i kjøleskapet til det er helt stivt. Ta ut hele papiret med massen på, legg det på kjøkkenbenken og skjær massen i forkanter. Velg størrelse selv, men siden dette skal være litt konfektaktig, bør bitene ikke være større enn dobbelt så store som twist feks.

Legg dem lagvis med bakepapir i en kakeboks og oppbevar dem i kjøleskapet.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 21:54   #33
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Steike perkele! Heter det kondensmelk, står det på boksen?

Sweetened condenced milk heter det. (Har linket til wiki i bloggen) Den søte gode greia jeg elsker å ha i teen.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 09:57   #34
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Opprinnelig lagt inn av Tuppen, her.

Her er Isets oppskrift, hentet fra denne tråden: (mange andre gode oppskrifter der også ) http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=28813


ISETS SNICKERS-KONFEKT

1 glass peanøttsmør, bør helst være crunchy type
2 dl lys sirup (går godt med mørk og altså)
1 dl sukker

2-3 dl kokosmasse
3 plater lys kokesjokolade (jeg har brukt Coop sin, er kjempegod, men melkesjokolade blir vel enda bedre!!)

Smelt sirup og sukker sammen i en gryte. Sukkeret bør være mest mulig smeltet så det ikke knaser i tennene.
Ha oppi glasset med peanøttsmør og kokosen og bland GODT sammen. Ha evt mindre kokos i om det blir for tykt (jeg tror jeg tok 3 dl i, men jeg målte ikke helt).

Ha alt utover i en liten papirkledd langpanne. Sett den i kjøleskapet i ca 15 minutter til det er helt hardt.
Smelt sjokoladen og hell den utover peanøttmassen. Bre den godt utover så den dekker massen helt. 3 plater er akkurat passe har jeg funnet ut, da smaker det best.

Sett det i kjøleskapet til det er helt stivt. Ta ut hele papiret med massen på, legg det på kjøkkenbenken og skjær massen i forkanter. Velg størrelse selv, men siden dette skal være litt konfektaktig, bør bitene ikke være større enn dobbelt så store som twist feks.

Legg dem lagvis med bakepapir i en kakeboks og oppbevar dem i kjøleskapet.

Denne skal med

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 13:35   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Eit must for oss (vel, egentlig for meg, må eg erkjenne) er peparmyntestenger. Melk og mel kokes til graut, melis knas inn og tilsettes nokre dråpar med peparmynteolje. Trillast til stenger, dyppast i smelta kokesjokolade (evnt. med Delfiafeitt) og drysses med kokos.

Dei siste åra har eg laga kuler. Dei er finare, held seg betre, lettare å lagre og smakar like godt. Skal sjå om eg finner eksakt oppskrift.

Jeg fant oppskriften her inne. Skal lage dem i helgen, var og handlet peppermynteolje i dag.

http://www.foreldreportalen.no/forum...4&postcount=14

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 17:25   #36
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Brente mandler, my way.

300 gram mandler
125 gram sukker
125 gram vann
1 ts vaniljesukker
1 ss smør

Bland vann, sukker, vaniljesukker og mandler i en stekepanne. Start på høy varme og senk til middels etterhvert. Vannet skal fordampe, så det er greit om det går litt kjapt. Det skal nå surre til alt blir helt hvitt og kornete, ha tålmodighet. Når det har nådd dette stadiet skal du ha i en god spiseskje smør. Skru gjerne opp varmen litt, og nå må massen i stekepannen røres rundt på _hele tiden_. Det tar litt tid, men alt blir etterhvert blankt, og det lukter lett brent. Det skal bli litt mørkt, men pass på så det ikke blir altfor brent, knekk brenner seg lett så pass på.

Hell alt over på et stekebrett med smurt bakepapir. Jeg bruker en god del smør her også. Fordel massen ganske jevnt utover så er det greit å knekke det fra hverandre når det er nedkjølt.

Brente mandler oppbevares i tett beholder, men ikke i kjøleskap.

Dette gir mellom 400 og 450 gram ferdige brente mandler.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 17:31   #37
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Er det noen som har en oppskrift på en troikalignende konfekt? Det hadde jeg hatt lyst å prøve!

__________________
Jentene 93 og 02
Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 17:48   #38
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Opprinnelig lagt inn av Tove, her.

Er det noen som har en oppskrift på en troikalignende konfekt? Det hadde jeg hatt lyst å prøve!

Mmmm.... Jeg også!

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 12:35   #39
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Opprinnelig lagt inn av Tove, her.

Er det noen som har en oppskrift på en troikalignende konfekt? Det hadde jeg hatt lyst å prøve!

Her .Jeg synes de der ser utrolig gode ut (og sjekk ut alle de andre fantastiske konfektene på den bloggen), og jeg har jo hjerteform til sjokolade også, egentlig isbitform fra Ikea, men de formene kan jo brukes til konfekt også og finnes i mange kule former.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 13:18   #40
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

La ut denne på bloggen, men kan jo legge den her også. Disse er fantastisk gode og har helt riktig konsistens, og er utrolig enkle å lage.

Hjemmelaga marshmallows

9 plater gelatin bløtlegges i 140 ml vann

450 g farin
1 ss flytende glukose
200 ml vann

Dette kokes opp på maks varme og det skal koke inn til blandinga er 127 grader. Når temperaturen er riktig, klemmes vannet av gelatinplatene, og de legges forsiktig i sirupen. Det vil boble opp, så pass på fingrene, det er varmt!

Stivpisk to store eggehviter. Fortsett å piske mens den varme sirupen helles i en tynn stråle. Ha i 1 ts vaniljeekstrakt (eller essens). Fortsett å piske i ca 10 minutter til blandingen holder fasongen på vispene.

Smør en form (20x30) med et tynt lag olje. Sikt en blanding av melis og maisstivelse over formen. Vær raus, vi vil ikke at sukkermassen skal klistre seg i kantene. Hell deretter sukkermassen i formen, jev den ut med en fuktig kniv. Sikt melis/maisenna over toppen, la stå i minst en time til marshmallowen har stivnet. Sikt melis/maisenna over et bakepapir, og hvelv formen. Skjær i biter som vendes i melis og maisenna nok en gang. Personlig foretrekker jeg å vende i maisenna med bare bittelitt melis for at det ikke skal bli for søtt.
Oppbevares tørt, i en tett boks. Nam-nam

Disse er megagode hvis de tres på spyd med friske jordbær.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no