Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Godis man kan lage til jul

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-10, 17:00   #61
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Hvordan oppbevarer dere baileyskuler? Klistrer de deg sammen??

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 18:17   #62
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Karamellene var i hvert fall ikke noe problem å få av da vi brukte bakepapir. Men de satt litt fast i cellofanen, noen av dem.

Bergensis: HJELP, jeg har laget deigen til peppermyntestengene nå, men den ble jo veldig klissete, altfor klissete til å lage kuler eller stenger av? Jeg brukte nøyaktige mål fra oppskriften. Nå har jeg satt massen i kjøleskapet for å stivne mer, men jeg er redd det blir en veldig sen kveld i dag ja ... Sukk. Hva skjedde?

¨

Beklagar, har ikkje sett SOS-meldinga di før no, men ser jo at det har løyst seg. Mel- og melkgrauten bør vere kald før du knar inn melisen. Men eg har gjort begge deler.

Me dyppa dei i sjokolade rett etter at me forma kulene.

Gode er dei, uansett fasong.

Eg har lagd Oreo-kulene, men kuler vart det ikkje. Ruker? Dærtar? Det såg ikkje mykje pent ut, men gode var dei.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 18:20   #63
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Eg har lagd Oreo-kulene, men kuler vart det ikkje. Ruker? Dærtar? Det såg ikkje mykje pent ut, men gode var dei.

Jeg brukte en sprøytepose. Det fungerte godt, og det ble omtrent kuler.

__________________
Jentene 93 og 02
Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 18:24   #64
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Opprinnelig lagt inn av Tove, her.

Jeg brukte en sprøytepose. Det fungerte godt, og det ble omtrent kuler.

Smart!

Mine kuler sveitta, dvs. dei har fuktighet på seg. Det har eg ikkje opplevd på andre typar konfekt. Er det pga. at eg droppa Delfiafeittet?

Så prøvde eg å smelte kvit sjokolade for å dekorere rukene litt. Smelta sjokoladen i vannbad på svakare varme enn eg ville brukt på vanleg kokesjokolade. Det har eg høyrt er viktig med kvit sjokolade, for den tåler varmen dårlegare. Det vart berre ein tjukk saus som ikkje kunne brukast til noko. Guffa opp varmen utan hell. Siste forsøk var mikroen, men det størkna massen totalt. Kva gjorde eg galt?

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 20:05   #65
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Opprinnelig lagt inn av ItsOnlyMe, her.

Flytende glukose? Hvor kjøpes det?

Apoteket.

Når det gjelder å smelte kokesjokolade til dypping, hvordan får dere sjokoladen tynn nok? Min blir alltid tykk, på en måte. Hvis sjokkisen blir tynn og rennende nok blir det jo penest og da holder det med små mengder sjokolade. Jeg får aldri nok mengde siden den blir så tykk. Jeg liker ikke å bruke delfiafett, synes ikke sjokoladen blir så god i konsistensen og den svetter så fort da, men mulig det er eneste måte å få den tynn og rennende på?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 20:07   #66
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Min kokesjokolade sveitta så det holdt, utan Delfiafeitt. Eg trudde det var mangelen på Delfiafeitt som gjorde at den sveitta.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 20:08   #67
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Hvordan oppbevarer dere baileyskuler? Klistrer de deg sammen??

Kjøleskap i plastboksar. Mine må tørkast av med tørkepapir pga. sveitting. Irriterande.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 20:11   #68
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Min kokesjokolade sveitta så det holdt, utan Delfiafeitt. Eg trudde det var mangelen på Delfiafeitt som gjorde at den sveitta.

Hmm. Jeg tror egentlig den svetter uansett, for den svettet litt nå og jeg husker den svettet godt med delfiafett. Men konsistensen blir best uten synes jeg, jeg liker når den har god sjokoladekonsistens og ikke blir myk, på en måte. Men jeg kan jo bruke LITT delfiafett.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-10, 20:54   #69
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Jeg lar sjokoladen stå over vannbadet (tar det av plata, altså) helt til jeg er ferdig med dyppingen. Må være lynkjapp, men det blir ganske tynt. Sjokoladelaget blir jo også tykkere når du har konfekten i fryseren før dypping, Iset.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 07:12   #70
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Opprinnelig lagt inn av Vito, her.

Jeg har også laget baileyskuler, men jeg tok den enkle varianten og blandet så mye baileys inn i marsipanen jeg bare fikk til, trillet kuler og dyppet i mørk sjokolade, og rev mørk sjokolade over der igjen.
Så, med andre ord droppet jeg melis og O'boy.

Gubben var forøvrig smørblid og fornøyd med sine cognackuler laget på samme måte.

Forresten brukte jeg marsipanen fra IKEA med 60% mandler. Den var fantastisk god!!

Ble ikke det usannsynlig klissete?

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 07:22   #71
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Hvordan oppbevarer dere baileyskuler? Klistrer de deg sammen??

Mine ligger i hvert fall pent og rolig på brettene sine nå.
Men de klistret meg godt sammen mens jeg holdt på med dem, ja.

(Men, alvorlig: Sjokoladen stivner vel? Om man har dem i kjøleskapet, går det vel bra?)

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 09:20   #72
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Opprinnelig lagt inn av Filippa, her.

Jeg lar sjokoladen stå over vannbadet (tar det av plata, altså) helt til jeg er ferdig med dyppingen. Må være lynkjapp, men det blir ganske tynt. Sjokoladelaget blir jo også tykkere når du har konfekten i fryseren før dypping, Iset.

Jammen jammen, hvis jeg ikke har den i fryseren så løser den seg opp når jeg dypper. I hvert fall bountyen. Men mulig det går bedre om jeg kan dyppe lynkjapt oppi i stedet for å måtte være mer grundig.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 09:21   #73
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Jeg bruker to skjeer når jeg dypper. Legger kulen som skal dyppes i en skje med sjokolade, ruller den og heller sjokolade over med den andre skjeen, og bruker en av skjeene til å kjapt slippe kulen ned på bakepapiret, helst uten å helle altfor mye sjokolade ut sammen med kulen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 11:10   #74
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Det er det jeg også gjorde sist og det gikk forsåvidt greit, men sjokoladen var ikke tynn nok, så jeg brukte for mye sjokolade og det rant ikke skikkelig av og ble bare kliss. Det ble godt da, men forferdelig mye sløsing med sjokolade, egentlig, og de ble ikke så fine. Jeg liker at de er litt fine når jeg skal servere dem og/eller gi dem i gave. Hmmfr.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 11:45   #75
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Jeg smeltet sjokoladen i mikrobølgeovn, og den ble veldig tyntflytende og fin - holdt seg flytende ganske lenge også. Jeg mikrobølget den til ikke riktig alt var smeltet, og rørte så i den til alt var flytende.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 01:04   #76
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Jeg prøver igjen, hehe. Gir meg ikke! Nå har jeg forresten vært og kjøpt en sånn sjokoladefondue-gryte med telys under, så jeg skal teste den ut i morgen. Med den holder jo sjokoladen seg varm hele tiden.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 10:34   #77
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Godis man kan lage til jul

Drar frem igjen denne til jul jeg. Her var det mange oppskrifter som skal prøves til jul

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no