Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Bak et superenkelt brød

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-20, 23:57   #1
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Bak et superenkelt brød

Utfordring! Dette er virkelig godt og enkelt brød og alle kan få dette til. Det krever minimal innsats. Du bare rører alt sammen med en sleiv.

Du trenger: 1 vanlig brødform og en bakebolle og ei sleiv

På kvelden rører du sammen:
12 dl mel/korn for eksempel 6 dl hvetemel + 6 dl blanding av annet mel (mel til grovbakst f.eks, eller rugmel osv, og korn (f.eks havregryn, sesamfrø, linfrø, kruskakli osv. Ta det du har.
1 ts tørrgjær og 1 ts salt
6 dl kaldt vann
Bland alt sammen. Det skal være en klissete deig. Det er ikke nødvendig å elte.

Neste dag: smør brødformen med litt smør og rør litt i deigen i bakebollen og tøm oppi formen. Fordel utover i brødformen. Etterhev i 1-2 timer.

Skru etterhvert steikeovnen på fullt. Når du setter inn brødet på nederste rille, hiv inn et glass vann og skru ned til 200 grader. Steik i 40 min, ta brødet ut av forma, steik det i 5-10 min til. Da er det sikkert ferdig - prøv å banke på brødet under. Det skal være en hul lyd, hvis det ikke er ferdig, steik det litt lenger.

__________________
2001 - 2003 - 2014

Sist redigert av Magica : 24-03-20 kl 22:29. Årsak: Presiseringer
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-20, 10:11   #2
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.962
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bak et superenkelt brød

Det kan gjøres enda enklere.

Rør sammen omtrent samme deig (min er litt mindre og basert på 600 gram mel/korn, 5 dl vann, en spiseskje sukker og litt olje i tillegg til gjær og salt) la stå over natta, måk hele greia over i en smørefri brødform, sett i kald ovn, skru på 200 grader og ta ut etter 55 minutter. Voila.


Avkjøles på rist, blir deretter slukt av husstanden.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-20, 00:25   #3
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bak et superenkelt brød

Nå skulle jeg ønske det ikke var tomt for gjær i butikken..

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-20, 08:18   #4
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bak et superenkelt brød

På denne måten varer en pose tørrgjær kjempelenge! Bare lukk den godt med en strikk eller noe.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-20, 09:41   #5
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bak et superenkelt brød

Takk for tips, Magica, dette skal jeg prøve!

En vanlig form, er det en sånn avlang?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-20, 09:44   #6
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.962
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bak et superenkelt brød

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Takk for tips, Magica, dette skal jeg prøve!

En vanlig form, er det en sånn avlang?

Jepp!

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-20, 23:08   #7
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.877
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bak et superenkelt brød

Jeg satte nettopp kveldens brøddeig. Jeg steker et brød nesten hver eneste morgen (jeg jobber lite og kun hjemmefra). Vanligvis mikser jeg en deig av ca 650 gram mel, frø og hva jeg måtte ha, 1/2 teskje tørrgjær og ca 5-6 dl kaldt vann. Jeg rører det sammen, setter det på benken i bolle med lokk og lar det stå til neste morgen. Før jeg går på badet om morgenen setter jeg en emaljert jerngryte i ovnen på 250 grader. Når ovnen og gryta er varm, tømmer jeg deigen i gryta, setter på lokk og putter den i ovnen. Jeg senker tempen til 230 grader og steker 30 min. Deretter tar jeg av lokket, øker tempen til 250 grader og steker 15 min. Dette blir fantastisk godt brød!

I kveld brukte jeg en pose ferdig brødblanding, 1/2 Ts gjær og 8-9 del vann. Det er enda kjappere og blir også godt.

Har jeg det ekstra travelt, trykker jeg deigen flatt ut på et stekebrett som en foccacia og steker ca 20 min. Dette blir også luftig og godt brød, men passer best med fine deiger med hovedsaklig hvetemel, synes jeg. Supergodt med pesto, salami og tomat!

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-20, 14:21   #8
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bak et superenkelt brød

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Takk for tips, Magica, dette skal jeg prøve!

En vanlig form, er det en sånn avlang?

Hvordan har det gått?

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-20, 14:30   #9
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bak et superenkelt brød

Her er en oppskrift til. Har ikke fått prøvd den selv enda for barna vil helst ha proteinrundstykker for tiden.

https://m.facebook.com/5439802523901...7593110695544/

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-20, 20:23   #10
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bak et superenkelt brød

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Her er en oppskrift til. Har ikke fått prøvd den selv enda for barna vil helst ha proteinrundstykker for tiden.

https://m.facebook.com/5439802523901...7593110695544/

Funker gull. Har laget den mange ganger

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-20, 01:02   #11
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bak et superenkelt brød

I morgen, da skal jeg teste. Nå skal jeg drikke opp vinglasset mitt

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-20, 01:24   #12
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bak et superenkelt brød

Dette gjør jeg ofte

Satt nettopp deigen til morgendagens brød til heving. Ikke testet det før, men havrebrødet i Mat på Bordet-Ina sin nye bok Eltefri bakst. Brødet har honning i seg og jeg har honning to spare Krysser fingrene for godt brød i morgen.

Har testet både monkey bread og kanelsnurrer som eltefritt i det siste. Veldig godt!

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-20, 09:29   #13
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bak et superenkelt brød

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Hvordan har det gått?

Det ble litt utsatt pga rydding i melskuffe der det ble oppdaget små dyr i tillegg. Men nå har jeg handlet inn, og skal prøve i dag.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-20, 09:45   #14
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.439
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bak et superenkelt brød

Den største utfordringen med å bake brød for tiden er å få tak i mel. Det har vært helt støvsugd i hyllene i de siste dagene.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-20, 13:36   #15
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bak et superenkelt brød

Første brød er i ovnen. Takk for oppfordringen. Jeg har tenkt på dette tidligere, men aldri testet.

Jeg forsøker spise sunt nå. Jeg har det med å trøstespise når jeg er hjemme. Nå må jeg la vær med det, men forsøker spise godt og sundt det jeg spiser.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-20, 13:39   #16
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bak et superenkelt brød

Mitt ble veldig godt, delvis hjulpet av noen valnøtter bakerst i skapet best før 2018, som det virkelig ikke var noe i veien med. Tørrgjæren i åpnet pose kan ikke ha vært i sin beste form, men brødet er godt.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-20, 22:31   #17
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bak et superenkelt brød

Jeg bakte på lørdag og ungene (og vi) elsker hjemmelaget brød. Har egentlig bakeforbud i hverdagene så mannen ikke forspiser seg på brød.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-20, 22:32   #18
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bak et superenkelt brød

Oppskriften min var utrolig enkel, og brødet ble veldig godt også sa barna.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-20, 22:33   #19
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bak et superenkelt brød

Ja, det blir liksom godt uansett.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-20, 22:34   #20
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bak et superenkelt brød

Jeg ante ikke at dette var så enkelt og så godt. Konsistens og skorpe blir helt supre. Jeg trodde dette skulle bli et brød med voldsom skorpe, den blir derimot veldig god. Passe tykk. Jeg steker i jerngryte.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no