Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvilke av disse herrebunadene er finest?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Hvilke bunad syns du er finest?
Rørosdrakten 46 54,12%
Sognebunaden 33 38,82%
Fjøsnisse! 6 7,06%
Deltakere: 85. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-06-11, 15:10   #21
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke av disse herrebunadene er finest?

Det er noen forskjeller mellom Østerdalsbunaden og Rørosbunaden, da. Størrelse på knapper, lengde på jakke osv. Jeg tror også sømmen rundt knapphull er ulik.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 15:22   #22
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.532
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke av disse herrebunadene er finest?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det er noen forskjeller mellom Østerdalsbunaden og Rørosbunaden, da. Størrelse på knapper, lengde på jakke osv. Jeg tror også sømmen rundt knapphull er ulik.

Østerdal:




Jeg finner ingen Rørosbunad hos husfliden jeg?
Kun denne og den minner lite om den som er avbildet i HI:


__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 15:33   #23
Sonja Sockersöt
Hjuleglede
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.120
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke av disse herrebunadene er finest?

Jeg må være ærlig og svare fjøsnisse.

Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 15:38   #24
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke av disse herrebunadene er finest?

@Floksa: den er helt lik den i hovedinnlegget, det er bare vestene som er ulike.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 16:30   #25
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.532
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke av disse herrebunadene er finest?

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

@Floksa. Det er veldig mange variasjoner i vestmaterialet på Rørosdrakten, så det kan godt være den er godkjent. Men jeg tror egentlig at det er en Sør-Trønderbunad.

Jeg aner ikke jeg altså jeg bare lette hos Husfiden og de hadde ingen Rørosbunad, kun sørtrøndelag og det er den med sukkertøysvesten.

Ser nå at det er noen forskjeller på østerdal bunad og rørosdrakt(?) bla. er jakken skåret annerledes.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 16:42   #26
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke av disse herrebunadene er finest?

Røros.

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 17:01   #27
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke av disse herrebunadene er finest?

Men jeg ville ha sjekket ut hva gamle kjerringer i Rørosdistriktet driver med på fritiden.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 19:39   #28
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke av disse herrebunadene er finest?

Begge var fine. Men hvis han har tilknytning til Røros så hadde jeg valgt den. Det er noe med det som ble nevnt lenger oppe her, at det ikke er en konstruert drakt men en gammel tradisjonsdrakt. Jeg synes at tradisjonen en viktig del i tillegg til at det er et fint plagg.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 19:39   #29
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke av disse herrebunadene er finest?

Sognebunaden såklart!

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 20:14   #30
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.063
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke av disse herrebunadene er finest?

Jeg likte best sognebunaden, jeg. Svak for rødt. Men begge var veldig fine!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 22:18   #31
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke av disse herrebunadene er finest?

Mulig jeg er veldig sær, men jeg synes faktisk tilknytning til stedet bunaden kommer fra, er langt viktigere enn smak og praktiske forhold. Så vidt jeg skjønner har han ingen tilknytning til Sogn og da utgår etter min mening Sognebunad. At han er gift med en sogning har ingen betydning. Etter min (sære) mening, har han også en veldig svak tilknytning til Røros, så egentlig burde han vel heller ikke ha Rørosbunad. At bestemoren har slekt der, er betyr jo ikke at han på noen måte er rørosing.

Jeg er ikke fan av at man kan velge bunad ut fra hvilken man synes er penest, og deretter lete med lys og lykt etter en eller annen mer eller mindre fjern slektning fra de traktene for å ha et slags alibi for å kjøpe den bunaden man liker best eller som er mest "in". Jeg kan bruke meg selv som eksempel. Jeg er født i Gudbrandsdalen og det er begge mine foreldre også. For meg er det derfor riktig og naturlig å bruke bunad fra Gudbrandsdalen. Men jeg har en bestemor som opprinnelig kom fra Trøndelag og jeg har en oldemor som kom hit fra Hardanger. Skulle jeg tenkt som mange gjør, så kunne jeg med andre ord valgt mellom bunadene fra Gudbrandsdalen, Trønderbunad og Hardangerbunad. Det hadde blitt veldig merkelig for meg å bruke både Trønderbunad og Hardangerbunad. Jeg synes tilknytning og slektskap til et bunadsområde bør være langt sterkere enn som så. Mannen min er tysk og når han skulle få "bunad" for en del år siden, valgte jeg å designe en helt på egenhånd. Den har trekk fra Gudbrandsdals mannsbunad, men er ingen ekte bunad. Han er ikke herfra, og følte selv det ville være rart å gå med en bunad herfra. Derfor ble det en egendesignet sak på ham.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 22:49   #32
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.011
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke av disse herrebunadene er finest?

Jeg likte best Sognebunaden.

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Mulig jeg er veldig sær, men jeg synes faktisk tilknytning til stedet bunaden kommer fra, er langt viktigere enn smak og praktiske forhold. Så vidt jeg skjønner har han ingen tilknytning til Sogn og da utgår etter min mening Sognebunad. At han er gift med en sogning har ingen betydning. Etter min (sære) mening, har han også en veldig svak tilknytning til Røros, så egentlig burde han vel heller ikke ha Rørosbunad. At bestemoren har slekt der, er betyr jo ikke at han på noen måte er rørosing.

Jeg er ikke fan av at man kan velge bunad ut fra hvilken man synes er penest, og deretter lete med lys og lykt etter en eller annen mer eller mindre fjern slektning fra de traktene for å ha et slags alibi for å kjøpe den bunaden man liker best eller som er mest "in". Jeg kan bruke meg selv som eksempel. Jeg er født i Gudbrandsdalen og det er begge mine foreldre også. For meg er det derfor riktig og naturlig å bruke bunad fra Gudbrandsdalen. Men jeg har en bestemor som opprinnelig kom fra Trøndelag og jeg har en oldemor som kom hit fra Hardanger. Skulle jeg tenkt som mange gjør, så kunne jeg med andre ord valgt mellom bunadene fra Gudbrandsdalen, Trønderbunad og Hardangerbunad. Det hadde blitt veldig merkelig for meg å bruke både Trønderbunad og Hardangerbunad. Jeg synes tilknytning og slektskap til et bunadsområde bør være langt sterkere enn som så. Mannen min er tysk og når han skulle få "bunad" for en del år siden, valgte jeg å designe en helt på egenhånd. Den har trekk fra Gudbrandsdals mannsbunad, men er ingen ekte bunad. Han er ikke herfra, og følte selv det ville være rart å gå med en bunad herfra. Derfor ble det en egendesignet sak på ham.

Vi er alle forskjellige og godt er det.

Jeg har arvet bunaden som min mormor broderte og brukte selv en periode. Og jeg har aldri bodd i fylket den bunaden er ifra. Siden det er arv blir det jo selvsagt annerledes, men jeg syns det blir for snevert at man kun skal kunne velge en bestemt bunad fordi geografien har bestemt det.
At det er en fordel med en viss tilknytning er jeg enig i, men for min del ville dine synspunkter betydd at jeg måtte ha Romeriksbunaden og da kunne det vært det samme med hele bunaden. (No offense til de som måtte ha den, smaken er som baken og blablabla.)
Bunaden er et plagg man investerer utrolig mye penger i og skal ha i (forhåpentligvis) mange, mange år. Da er det greit å få noe man blir fornøyd med, og om man må lete litt utover i slektstreet for å finne en bunad man blir fornøyd med er tross alt det viktigste at folk fortsetter tradisjonen med å bære bunad og fører arven videre.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 23:16   #33
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke av disse herrebunadene er finest?

Lhi-My: Du tar feil, etter min mening. Selvsagt har man tilknytning, dersom den man er gift med kommer fra et sted. Jeg kan godt ha nordhordlandsbunad, siden mannen min har tilknytning til området. Han kan ha bunad fra mitt hjemsted.

Mannen din kunne selvsagt gått med en skikkelig bunad fra ditt hjemsted eller der dere bor i stedet for sånn fantasi-greie.

Hvis man skal bruke masse penger på et stasplagg, må det jo være noe man synes er fint. Jeg hadde droppet hele bunaden om jeg måtte være tvunget til å ha en som jeg ikke likte.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers

Sist redigert av Harriet Vane : 23-06-11 kl 08:41.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 09:43   #34
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke av disse herrebunadene er finest?

Røros!

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 09:54   #35
Pippa
Aktiv
 
Pippa sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 211
Pippa er litt kulPippa er litt kul
Standard

Sv: Hvilke av disse herrebunadene er finest?

Rørosdrakten! Jeg synes det er finest med kort jakke.

__________________
Pippa

Storesøster 2007 * Lillesøster 2009
Pippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 11:05   #36
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.491
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke av disse herrebunadene er finest?

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

At han er gift med en sogning har ingen betydning.

Jeg er enig i at man må ha en eller annen form for tilknytning, men jeg synes feks det er helt OK at utlendinger kjøper seg en bunad fra det stedet de bor. Og jeg synes at giftemål er en sterk tilknytning.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 23:25   #37
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke av disse herrebunadene er finest?

Hvit sognebunad var finest.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no