Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-23, 16:55   #21
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hvis jeg ikke husker feil, så viser undersøkelser at det å redusere prisen på månedskort har liten innvirkning på hvor mye folk tar offentlig kommunikasjon. Det er i større grad et sosialt tiltak, og da et tiltak som ikke treffer spesielt godt.

Ja, de prøvde jo på gratis kollektivtransport i Stavanger og det eneste som skjedde var at folk som før ville syklet eller gått, begynte å ta buss. De som kjørte fortsatte å kjøre.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-23, 22:19   #22
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Nå er budsjettet klart.

Det er irriterende å måtte drasse på FrP, men det kunne vært verre - det kunne vært Senterpartiet, får man trøste seg med.


De har fått masse penger til å dekke det helt elleville etterslepet på veivedlikehold. Det er ikke så uventet, og det er jo en jobb som bare må gjøres, før det begynner å renne inn erstatningskrav fra ødelagte kjøretøy. Men det er jo ikke noe stas å bruke penger på, akkurat. Som å måtte bytte all bordkledningen på huset du har kjøpt, fordi det viser set at forrige eier har dritt i vedlikeholdet i årevis, og bare flikket litt øverst.

De har også fått noen kjipe kutt i etatene, selv om det til slutt ble presset frem at lærere, sykepleiere, helsefagarbeidere og barnehageansatte skjermes.

Mer til eldre får man vel leve med.


Og så er heldigvis økningen i grunnfinansieringen til skolene fortsatt med, billigere månedskort, kunstgressbaner, universell utforming og klima- og naturfond.

Jeg er spent på hvor mye som kommer til hvilke bydelers budsjetter, og hvor øremerket det blir.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-23, 22:55   #23
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Høres jo greit ut. Særlig mer til helse, eldre, skole og fritid. Men kollektiv prisene irriterer meg, alle fire i husholdningen har mnd kort, bilen står i gården og taper verdi, det er for dyrt å kjøre med betalparkering på jobb og bompenger selv for el, fem passeringer. I tillegg til avskrekkende køer. Skal jeg virkelig bruke 25 000,- på elsykkel også. Sykler 40 km hver dag, det blir ikke mange dagene pr uke. Flatt er det ikke fra Sinsen og opp.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-23, 23:00   #24
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Tenker du at det er for dyrt nå, eller misliker du endringene som skal komme i månedskortet? (Vet at det er omdiskutert, kutt i månedskort og hva det fører til. Men sist medførte det i realiteten ikke en stor endring i Ruters inntekter, mener jeg, fordi mange flere kjøpte kort).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-23, 23:43   #25
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Høres jo greit ut. Særlig mer til helse, eldre, skole og fritid. Men kollektiv prisene irriterer meg, alle fire i husholdningen har mnd kort, bilen står i gården og taper verdi, det er for dyrt å kjøre med betalparkering på jobb og bompenger selv for el, fem passeringer. I tillegg til avskrekkende køer. Skal jeg virkelig bruke 25 000,- på elsykkel også. Sykler 40 km hver dag, det blir ikke mange dagene pr uke. Flatt er det ikke fra Sinsen og opp.

Jeg vet ikke hvor "opp" er for deg, men jeg sykler fra Sinsen og virkelig opp hjem fra jobb, og kan varmt anbefale el-sykkel. Det er jo en vinn-vinn-situasjon for både deg og for miljøet.

At det er dyrt og upraktisk å kjøre bil er helt strålende.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-23, 12:40   #26
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Et månedskort til 850,- er overkommelig, det samme med ungenes kort til 299,- og 399,-. Men for husholdningen totalt er det mye penger når det også står en nesten ubrukt bil i gården som taper seg i verdi, koster med forsikring og nå trafikkavgift. Og bompasseringene i området er skjevt fordelt, jeg passerer fem stk på 40 km. Har kollegaer som passerer en bom på samme antall km.

Input, jeg avslutter 20 km med Sinsen - Bretvedt, den er seig, men jeg klarer det. Og det er mer helsefordel, mer økonomisk og mer miljøvennlig enn å kjøpe en elsykkel. Har testet sykkelvei Økern, Risløkka og nord også. For proffsyklisten er dette flat mark, jeg følte ikke det.

Hvis commuter billettene blir borte bør jeg velge bil og sykkel, eller mnd kort og sykkel. Skal jeg presentere kl 08:30 er det veldig godt å vite at jeg er på jobb i god til innen. Det er jo litt spenning med Ruter da. Jeg fikk et lite raserianfall etter påske. Alt er i rute før jeg går til toget, alle tog kansellert når jeg kommer ned. Dette var i serien av tidenes mest forsinkede VY vinter for L1. Da ble det bil en stund.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-23, 12:41   #27
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hvis jeg ikke husker feil, så viser undersøkelser at det å redusere prisen på månedskort har liten innvirkning på hvor mye folk tar offentlig kommunikasjon. Det er i større grad et sosialt tiltak, og da et tiltak som ikke treffer spesielt godt.

Ja, det er nettopp det. (Jeg satt nylig og spekulerte på hvor gjennomførbart det ville være med gratis kollektivtransport hvis man ikke har bil i husstanden, men det ville kanskje bli vanskelig å administrere. Pluss at det er jo nettopp bileierne man vil få til å reise kollektivt når det lar seg gjøre - de som ikke har bil, trenger jo ikke incentiver, selv om det er fint å tenke seg at man skal belønnes - og at bileierne burde straffes! )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-23, 12:44   #28
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Mitt liv uten bil starter om 3,5 år. Da har jeg ikke forsørgeransvar, og kanskje har ikke mannen familie i huttiheita 10 mil nord for Oslo hvor bussene går til Eidsvoll to ganger i døgnet. 1,7 km å gå til den bussen.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-23, 15:25   #29
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Input, jeg avslutter 20 km med Sinsen - Bretvedt, den er seig, men jeg klarer det. Og det er mer helsefordel, mer økonomisk og mer miljøvennlig enn å kjøpe en elsykkel.

Ja, hvis alternativet er å sykle like ofte med vanlig sykkel. Men slik jeg forstår det, er det ikke det. Vi har elsykler begge to, og det gjør at vi sykler til og fra jobb stort sett hver dag vår, sommer og høst. Det ville ingen av oss gjort med vanlig sykkel. Jeg syklet en del, men med vanlig sykkel er jeg avhengig av å kunne dusje på jobb og med én gang jeg kommer hjem, og da tar det for mye ekstra tid. Alternativet til elsykkel er derfor t-bane og buss, og da er helsefordelene helt klart større med elsykkel. Økonomisk lønner det seg nok neppe, innen syklene er "betalt ned" med å ikke kjøpe månedskort, må de nok byttes ut.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-23, 15:27   #30
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, det er nettopp det. (Jeg satt nylig og spekulerte på hvor gjennomførbart det ville være med gratis kollektivtransport hvis man ikke har bil i husstanden, men det ville kanskje bli vanskelig å administrere. Pluss at det er jo nettopp bileierne man vil få til å reise kollektivt når det lar seg gjøre - de som ikke har bil, trenger jo ikke incentiver, selv om det er fint å tenke seg at man skal belønnes - og at bileierne burde straffes! )

Det viktigste tiltaket for å få folk til å kjøre mindre bil, er faktisk å gjøre det vanskelig å parkere.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-23, 13:50   #31
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.242
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, det er nettopp det. (Jeg satt nylig og spekulerte på hvor gjennomførbart det ville være med gratis kollektivtransport hvis man ikke har bil i husstanden, men det ville kanskje bli vanskelig å administrere. Pluss at det er jo nettopp bileierne man vil få til å reise kollektivt når det lar seg gjøre - de som ikke har bil, trenger jo ikke incentiver, selv om det er fint å tenke seg at man skal belønnes - og at bileierne burde straffes! )

Har du skilpadda reflektert over at bileierne i Akerhus har sponset din kollektiv reise siden den første bomringen kom, så vi snakker om en ganske stor overføring av midler til kollektiv trafikken over en lang tidsperiode. Dersom alle slutter å kjøre bil, må man finne en ny finansieringsmodell for kollektivtrafikken, kan hende månedsprisen må opp endel for å få til det.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-12-23, 13:54   #32
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.359
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Ja, de prøvde jo på gratis kollektivtransport i Stavanger og det eneste som skjedde var at folk som før ville syklet eller gått, begynte å ta buss. De som kjørte fortsatte å kjøre.


Hei,


Vet ikke hvor du har informasjonen din fra, men det du sier stemmer ikke:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...-buss-ellevilt

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-12-23, 14:02   #33
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Hei,


Vet ikke hvor du har informasjonen din fra, men det du sier stemmer ikke:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...-buss-ellevilt

Jeg får ikke lest lenken din, men det har stått masse om gratis buss og bil i media. Her er en lenke som bekrefter det jeg sier.

https://www.nrk.no/rogaland/nye-tal_...ota-1.16580865

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-23, 14:17   #34
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.359
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg får ikke lest lenken din, men det har stått masse om gratis buss og bil i media. Her er en lenke som bekrefter det jeg sier.

https://www.nrk.no/rogaland/nye-tal_...ota-1.16580865



Du linker til en ganske gammel artikkel, der man ikke får full uttelling for nytt skoleår.

Jeg var ikke klar over at den jeg linket til var abb.artikkel. Her er et utdrag:


Kolumbus sine foreløpig beregninger viser at det ligger an til godt over 33 millioner reisende på buss. På Nord-Jæren er økningen 4 millioner reisende fra 2022 til 2023.

– Dette er elleville tall, og vi er utrolig stolte og glade for at rekordmange reiser med bussene våre. Nå håper vi trenden fortsetter, sier Kolumbus-direktør Edith Nøkling.


Aldri tidligere har Kolumbus hatt mer enn 30 millioner reisende på buss i løpet av ett år.

I 2019 – året før pandemien – var tallene cirka 27 millioner. I 2022 var det cirka 29 millioner reisende.

Kolumbus-direktør Edith Nøkling peker på noen mulige forklaringer på suksessen.

Ekstra penger: Gjennom byvekstavtalen ble det i 2020 bevilget betydelige midler til å redusere takstene og øke ruteproduksjonen. Som følge av koronapandemien er det sannsynligvis først i år vi ser full effekt av dette.
Billige billetter: Nøkling vil også gi honnør til fylkespolitikerne, som over mange år har sørget for at Kolumbus sine billetter er blant de billigste i landet.
Gratis buss: Det er heller ingen tvil om at gratis buss har bidratt til å øke oppmerksomheten rundt Kolumbus og hvor viktig kollektivtrafikk er både her i Rogaland og ellers i landet.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-12-23, 14:26   #35
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Sitat:

Kolumbus sine foreløpig beregninger viser at det ligger an til godt over 33 millioner reisende på buss. På Nord-Jæren er økningen 4 millioner reisende fra 2022 til 2023.

– Dette er elleville tall, og vi er utrolig stolte og glade for at rekordmange reiser med bussene våre. Nå håper vi trenden fortsetter, sier Kolumbus-direktør Edith Nøkling.

Aldri tidligere har Kolumbus hatt mer enn 30 millioner reisende på buss i løpet av ett år.

I 2019 – året før pandemien – var tallene cirka 27 millioner. I 2022 var det cirka 29 millioner reisende.
Tre grunner
Kolumbus-direktør Edith Nøkling peker på noen mulige forklaringer på suksessen.

Ekstra penger: Gjennom byvekstavtalen ble det i 2020 bevilget betydelige midler til å redusere takstene og øke ruteproduksjonen. Som følge av koronapandemien er det sannsynligvis først i år vi ser full effekt av dette.
Billige billetter: Nøkling vil også gi honnør til fylkespolitikerne, som over mange år har sørget for at Kolumbus sine billetter er blant de billigste i landet.
Gratis buss: Det er heller ingen tvil om at gratis buss har bidratt til å øke oppmerksomheten rundt Kolumbus og hvor viktig kollektivtrafikk er både her i Rogaland og ellers i landet.
– Det er utrolig gøy at vi ser en økning i reisende i hele Rogaland. Nå håper jeg de som har mulighet, fortsetter å bruke tilbudene våre. Det er bra for både miljøet og lommeboken, sier Nøkling.

Nå venter Kolumbus spent på rapporten fra Transportøkonomisk Institutt som skal gi flere svar på hvor stor effekten av Stavanger-tiltaket har vært.

Noen høydepunkter.

TØI skal evaluere ordningen. Før det blir det vel bare synsing begge veier.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-23, 14:27   #36
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Sier artikkelen noe om hvem som har økt bussingen, som var poenget? Er det bilkjørerne, eller de som allerede går og sykler?

For før man vet det, så vet man heller ingenting om det faktisk er bra for miljøet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-23, 14:28   #37
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Har du skilpadda reflektert over at bileierne i Akerhus har sponset din kollektiv reise siden den første bomringen kom, så vi snakker om en ganske stor overføring av midler til kollektiv trafikken over en lang tidsperiode. Dersom alle slutter å kjøre bil, må man finne en ny finansieringsmodell for kollektivtrafikken, kan hende månedsprisen må opp endel for å få til det.

Jeg synes det å ha et så godt kollektivtilbud som mulig er en veldig viktig samfunnsoppgave som det offentlige burde finansiere i større grad enn det som skjer nå. Særlig fordi jeg synes tilbudet, også utenfor byen, burde være mye bedre enn det er, for å gjøre det mulig for enda flere å klare seg uten bil (eller med mindre bilkjøring enn i dag), noe jeg ser på som et viktig mål.

Sånn bortsett fra det så synes jeg prinsipielt det er en fin ting at privatbilister er med på å finansiere kollektivtilbud. Bomringer gir helt klart sosialt uheldige utslag for mange (og som man sikkert burde gjøre noe for å avhjelpe), men på den annen side er de både med på å gi offentlige inntekter som kan brukes til å styrke kollektivtilbudet (noe som er bra) og på å begrense privat bilkjøring i byen (noe som er bra).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-23, 14:30   #38
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Sier artikkelen noe om hvem som har økt bussingen, som var poenget? Er det bilkjørerne, eller de som allerede går og sykler?

For før man vet det, så vet man heller ingenting om det faktisk er bra for miljøet.

Det er det TØI skal se på.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-23, 15:22   #39
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Hvis jeg skulle være eneste datapunkt blir resultatet at bilkjøring kun skjer når kollektive tilbud ikke finnes eller er uhyre lite praktiske. Jeg kjører omtrent bare når jeg er på hytta, der er det ikke kollektivtilbud lenger.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-23, 15:22   #40
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo-budsjett og borgerlig samarbeid

Ellisiv, det du lenker til sier jo ikke noe annet enn jeg sier. Den sier ikke noe om biltrafikk, som er det faktisk interessante her. Også er det jo interessant at du nevner skoleår, for elever er vel ikke de som bytter ut bil med buss, og lærere er jo en veldig begrenset mengde trafikanter.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no