Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Reise til Storbritannia - gyldighet for pass

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-14, 13:48   #1
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Reise til Storbritannia - gyldighet for pass

Vi skal reise til Storbritannia i sommer, og passet til minstemann utløper ca. 1 måned etter hjemkomsten. Min kollega mener at vi bør skaffe ham et nytt pass før avreise, i tilfelle Storbritannia, som jo er utenfor Schengen, har noen regler i denne retningen:

Opprinnelig lagt inn av politiet

Enkelte land krever at passet er gyldig en periode etter utreise fra landet du har besøkt. Du kan finne informasjon om dette på Utenriksdepartementets (UDs) landsider som blant annet inneholder informasjon om inn- og utreisebestemmelser for de ulike land, gyldighetstid for pass etter utreise.

Jeg kan ikke finne noe spesifikt om dette for Storbritannia på UDs landsider - er det noen som veit? Og hvor farlig kan det egentlig være med et barn på 5 år?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 14:04   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reise til Storbritannia - gyldighet for pass

Jeg hadde skaffet nytt pass. Det er mye strenger passkontroll inn og ut av Storbritannia.

(Jeg er dog over gjennomsnittet hysterisk opptatt av å ha alt sånt på stell.)

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 14:07   #3
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reise til Storbritannia - gyldighet for pass

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

(Jeg er dog over gjennomsnittet hysterisk opptatt av å ha alt sånt på stell.)

Det er i grunnen ikke jeg - ref. anskaffelse av nødpass på Gardermoen for et par år siden.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 14:12   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reise til Storbritannia - gyldighet for pass

https://www.gov.uk/uk-border-control...ave-for-the-uk står det bare om besøkende fra EØS-land at

Sitat:

You can enter the UK with either a valid passport or national identity card issued by a EEA country. It must be valid throughout your stay.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 14:14   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reise til Storbritannia - gyldighet for pass

Hups, og så står det jammen også at

Sitat:

You may be asked at the border to prove the relationship between you and any children travelling with you if you don’t seem to be the parent - for example, if you have a different surname.

Det har jeg aldri tenkt på, men det er jo greit å vite om for dem av oss som ikke har samme etternavn som barnet.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 14:15   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reise til Storbritannia - gyldighet for pass

Takk, Padda! Prøvde å ringe den britiske ambassaden, men mistet kontakten da han satte telefonen på hold for å sjekke. Han sa i alle fall at han ikke trodde det var noe problem. Tror jeg tar sjansen, jeg, altså.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 14:16   #7
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.875
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reise til Storbritannia - gyldighet for pass

Det er vel ikke mer enn to år siden vi reiste til Storbritannia hvor mannens pass gikk ut kort tid etter turen, det var helt problemfritt.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 14:19   #8
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.499
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reise til Storbritannia - gyldighet for pass

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hups, og så står det jammen også at



Det har jeg aldri tenkt på, men det er jo greit å vite om for dem av oss som ikke har samme etternavn som barnet.

Jeg har blitt stoppet i kontrollen opptil flere ganger. Lærer aldri. Men nå har jeg skiftet etternavn så slipper jeg det problemet. De mente jeg skulle reise med føsdelsattesten til begge ungene.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 14:22   #9
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reise til Storbritannia - gyldighet for pass

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hups, og så står det jammen også at



Det har jeg aldri tenkt på, men det er jo greit å vite om for dem av oss som ikke har samme etternavn som barnet.

Jeg har gått gjennom passkontrollen med barn med annet etternavn uten noe problem.

Men sånn egentlig så kunne jeg ønske at det var oppgitt i barnas pass hvem som er foreldrene til det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 14:27   #10
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reise til Storbritannia - gyldighet for pass

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg har gått gjennom passkontrollen med barn med annet etternavn uten noe problem.

Jeg har gjort det, men bare innen Schengen, da er de kanskje ikke like nøye? (I Storbritannia og USA har vi vært med begge to, og jeg har faktisk bevisst bedt Poden gå sammen med mannen i stedet for med meg, av akkurat den grunnen.)

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men sånn egentlig så kunne jeg ønske at det var oppgitt i barnas pass hvem som er foreldrene til det.

Ja, enig. Vi driver med å skaffe bankkort til Poden, og da måtte vi fylle ut masse papirer alle tre, og alle tre troppet opp med pass på Posten for å legitimere oss og få passene rett kopi-stemplet. Og likevel fikk vi alt i retur fra banken med beskjed om at vi også måtte dokumentere at det er vi som er foreldrene/vergene hans. Og jeg skjønner jo det behovet, men det hadde vært veldig greit om passet hans hadde inneholdt den informasjonen. </avsporing>

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 14:36   #11
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reise til Storbritannia - gyldighet for pass

Jeg har gått gjennom passkontrollen 4-5 ganger i UK med barn med annet etternavn.

Nå er mine ganske masete og roper Mamma! Mamma! nokså hyppig, det kan jo være slags legitimering.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 16:49   #12
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reise til Storbritannia - gyldighet for pass

Passkontrolløren på Stansted bemerket at passene til ungene gikk ut måneden etter, da vi var i London i fjor.
Jeg repliserte at jeg visste det og at vi skulle ordne nye når vi kom hjem.
Men han kommenterte ikke at vi hadde ulike navn(men han så kanskje at i hvert fall lille E hører meg til. Hun er jo en liten kopi av sin mor).

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 17:58   #13
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reise til Storbritannia - gyldighet for pass

Jeg reiser til London med datteren min mange ganger i året. Uten unntak blir jeg spurt om å "please can you confirm your relationship to the child madam". De er pliktig å spørre hvis ikke samme etternavn men veldig interessant at andre ikke blir spurt.

Ellers trenger du ikke tenke utløpsdato på pass så lenge det er gyldig når dere drar hjem.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 18:03   #14
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reise til Storbritannia - gyldighet for pass

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg reiser til London med datteren min mange ganger i året. Uten unntak blir jeg spurt om å "please can you confirm your relationship to the child madam". De er pliktig å spørre hvis ikke samme etternavn men veldig interessant at andre ikke blir spurt.

Ellers trenger du ikke tenke utløpsdato på pass så lenge det er gyldig når dere drar hjem.

Sier du det Lisa? Jeg må ha hatt griseflaks jeg da. Hva slags bekreftelse tar du med?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 18:52   #15
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reise til Storbritannia - gyldighet for pass

Takk for svar! Her har alle samme etternavn, så den biten håper jeg går bra.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 18:52   #16
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.499
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reise til Storbritannia - gyldighet for pass

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Sier du det Lisa? Jeg må ha hatt griseflaks jeg da. Hva slags bekreftelse tar du med?

Det har alltid gått fint for meg uten selvom jeg blir spurt, men de har anbefalt fødselsattest.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-14, 21:06   #17
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.405
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reise til Storbritannia - gyldighet for pass

Jeg hadde reist uten nytt pass.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no