Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Kalkbelegg i oppvaskmaskin

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-11, 13:16   #1
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Kalkbelegg i oppvaskmaskin

Hjelp! Hvordan fjerner jeg kalkbelegg i oppvaskmaskinen? Har forsøkt med maskinrens fra Sun (tror jeg) men det hjalp ikke, i allefall ikke mot kalk. Har hørt at man skal bruke salt i maskinen men vil det fjerne det belegget som allerede er der?

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 13:50   #2
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kalkbelegg i oppvaskmaskin

Kjøp sitronsyre og kjør et par tomme maskiner med 3-4 ss sitronsyre i vaskekammeret og eventuelt drysset løst i bunnen av maskinen hvis det ikke er plass der vaskemiddelet skal være. Det tar kalkbelegg. Vi har ekstremt mye kalk i vannet vårt (har privat dyp borebrønn) og må bruke sitronsyre sammen med Finish powerball (eneste vaskemiddelet vi har funnet som funker mot kalk) ved hver eneste vask. Uten sitronsyre blir bestikk og glass osv helt hvite av kalk. Vi har dessverre Asko oppvaskmaskin uten saltbeholder. Har du saltbeholder på maskinen din, så skal du bruke salt i den. Det hjelper også på kalk, men jeg tror ikke det fjerner eksisterende kalkbelegg. I følge en oppvaskmaskinreparatør jeg snakket med, må man bruke salt i alle maskiner som har saltbeholder for å ikke forkorte maskinens levetid.


Sist redigert av Lhi-My : 31-05-11 kl 14:18.
Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 13:52   #3
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kalkbelegg i oppvaskmaskin

I bruksanvisningen til min maskin sto det at man skulle ha salt i dersom vannet i området var hardt, også var det en tabell som viste hvor hardt det kunne være. Når det gjelder kalk aner jeg ikke.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 14:36   #4
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kalkbelegg i oppvaskmaskin

Jeg kjører en omgang med eddik jeg, den er blank og fin etterpå.

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 18:13   #5
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Kalkbelegg i oppvaskmaskin

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Kjøp sitronsyre og kjør et par tomme maskiner med 3-4 ss sitronsyre i vaskekammeret og eventuelt drysset løst i bunnen av maskinen hvis det ikke er plass der vaskemiddelet skal være. Det tar kalkbelegg. Vi har ekstremt mye kalk i vannet vårt (har privat dyp borebrønn) og må bruke sitronsyre sammen med Finish powerball (eneste vaskemiddelet vi har funnet som funker mot kalk) ved hver eneste vask. Uten sitronsyre blir bestikk og glass osv helt hvite av kalk. Vi har dessverre Asko oppvaskmaskin uten saltbeholder. Har du saltbeholder på maskinen din, så skal du bruke salt i den. Det hjelper også på kalk, men jeg tror ikke det fjerner eksisterende kalkbelegg. I følge en oppvaskmaskinreparatør jeg snakket med, må man bruke salt i alle maskiner som har saltbeholder for å ikke forkorte maskinens levetid.

Jeg har også ASKO oppvaskmaskin uten saltbeholder. Det har ikke vært noe problem med kalk her i huset før vi fikk borevann. Har ikke så store problemer med kalk som du har, det er kun et tynt belegg i bunnen av maskinen foreløbig. Håper det går bort med sitronsyre, verd et forsøk i allefall

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 18:20   #6
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Kalkbelegg i oppvaskmaskin

Opprinnelig lagt inn av Hulda, her.

Jeg kjører en omgang med eddik jeg, den er blank og fin etterpå.

Tror jeg har prøvd eddik i oppvaskmaskinen en gang tidligere. *glemsk*
Vet jeg har prøvd å fjerne kalkbelegg i vannkoker med eddik uten hell. Hvor mye eddik bruker du pr. maskin?

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 20:47   #7
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kalkbelegg i oppvaskmaskin

Det går an å få kjøpt kalkfjerner. Men sitronsyre og eddik funker det og. Eventuelt å skrubbe med bakepulver og eddikblanding og så kjøre tom maskin etterpå.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 20:54   #8
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Kalkbelegg i oppvaskmaskin

Takk for gode tips. Forsøker med sitronsyre eller eddik først. Virker ikke dette får jeg gå hardere til verks

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no