Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Svindeltråden

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-23, 16:22   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svindeltråden

Jeg synes elektronisk svindel har nådd nye høyder. Derfor trenger vi en tråd til skrekk og advarsel.
Det er ikke lenger artige Google translate mailer fra steinrike nigerianske pastorenker.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-23, 16:27   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svindeltråden

Hos oss toppet det seg for noen dager siden. Sønn har kjøpt bil. Denne er registrert på oss begge. Vi fikk likelydende sms fra Vegvesenet med innlogging for å fullføre registrering. Men riktig registreringsnr.

Jeg trykket på linken, tastet telefonnr og fødselsnr og ventet på at bankid appen skulle åpne seg. Det gjorde den ikke. Den gikk rett til passordboksen. Jeg tastet NESTEN passordet mitt før hodet registrerte hva som skjedde. Avbrøt og logget inn via vegvesenet sine hjemmesider. Ingen ufullført omregistrering nei.
Sendte hele greia til banken og de bekreftet svindel.
Slik så meldinga ut. Den sønnen fikk la seg mellom de andre fra veivesenet. Det gjorde den ikke hos meg.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg IMG_3425.jpg (5,6 KB, 273 visninger)
__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-23, 16:28   #3
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svindeltråden

Eg får i ny og ne epost frå "Klarna" med beskjed om at eg har betalt rekning to gongar og må få tilbakebetalt. Det er opplyst heilt riktig butikk og sum, så fyrste gongen vart eg litt i stuss faktisk. (Heldigvis slo kritisk tenking inn.]

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-10-23, 16:32   #4
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Svindeltråden

Jeg fikk denne. Litt for åpenbar, så jeg har ikke trykket.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Screenshot_20231003_163430_Messages.jpg (203,8 KB, 115 visninger)
Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-23, 16:36   #5
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svindeltråden

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Eg får i ny og ne epost frå "Klarna" med beskjed om at eg har betalt rekning to gongar og må få tilbakebetalt. Det er opplyst heilt riktig butikk og sum, så fyrste gongen vart eg litt i stuss faktisk. (Heldigvis slo kritisk tenking inn.]

Men sånne kommer jo. Jeg fikk tilbakebetaling fra Klarna så seint som i dag. Men jeg måtte logge inn på klarna.no for å finne skjemaet for refusjon da.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-23, 16:41   #6
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svindeltråden

Dette er det siste svindelforsøket jeg ble utsatt for. Men det skjønte jeg med en gang på grunnav måten det er formulert på.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Screenshot_20231003_164400_Messages.jpg (239,1 KB, 97 visninger)
__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-23, 16:49   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svindeltråden

Jeg fikk en fra Norwegian.com. Alle adresser og alle lenker ser helt legitimt ut. Viste til en reise, og med lenke til bookingen. Men den kom til en adresse jeg ikke bruker til sånt. Og for en reise til usa - Norwegian flyr ikke dit mer.

Og så kommer det OFTE meldinger «fra» Posten, bring og helthjem når jeg venter en pakke. De MÅ være hacket inn i noen systemer?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-23, 17:10   #8
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svindeltråden

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Men sånne kommer jo. Jeg fikk tilbakebetaling fra Klarna så seint som i dag. Men jeg måtte logge inn på klarna.no for å finne skjemaet for refusjon da.

Ja. Men eg har ikkje betalt dobbelt dei gongane eg har mottatt slike e-postar. At det kjem ekte e-postar av denne typen gjer at det er ekstra viktig å vere obs.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-10-23, 21:17   #9
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.733
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Svindeltråden

Så rart at denne tråden kom i dag, ble utsatt for svindel nå nylig.
Var en idiotisk feil fra min side, men ikke jeg som privatperson som må håndtere det.

Folk er så frekke, og så kyniske, jeg er helt skremt.


Har mistet litt troen på menneskeheten den siste uken, vi møtte en tom eske da vi skulle hente pakke i postens pakkeboks. Helt klart plukket ut av….


Folk!!

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-23, 09:26   #10
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Svindeltråden

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og så kommer det OFTE meldinger «fra» Posten, bring og helthjem når jeg venter en pakke. De MÅ være hacket inn i noen systemer?

Jeg tror de bare sendes ut så ofte, og at så mange venter pakke, at det vil sammenfalle i tid hos mange. Det er kanskje det de satser på også.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-23, 09:40   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svindeltråden

jeg får nesten aldri sånne om jeg ikke venter pakke, og jeg venter stort sett ikke pakke mange ganger i året, så jeg vet ikke helt

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-23, 10:11   #12
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svindeltråden

Jeg får stadig vekk melding om at pakker er levert, pakker er stoppet i tollen, at jeg må oppdatere min Apple-ID (jeg har ikke Apple), har match på Tinder (jeg er ikke på Tinder), etc.

Jeg er stort sett aldri i nærheten av å bli lurt, men kunne ha blitt det i går. Jeg har sendt en pakke med helthjem, og ventet på beskjed om at den hadde kommet fram til mottaker, akkurat da jeg fikk melding om at min pakke var levert. Så bare tittel i farta, og åpnet ikke engang meldingen, bare konkluderte med at pakken jeg hadde sendt hadde kommet fram. Men så kom det melding i dag tidlig om at den var levert, med riktig logo, avsender etc veldig tydelig, og da jeg så på meldingen som kom i går så jeg at den var falsk. Så der kunne jeg ha blitt lurt.

Heldigvis blir veldig mange av disse fanget opp av spamfilteret, for både sms og e-post.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-23, 10:17   #13
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svindeltråden

Nå sjekket jeg av nysgjerrighet søppelboksen for SMS, og fant en veldig interessant en om Covid, som kom i juni i fjor. Om at pandemien var en katastrofe forårsaket av det kinesiske kommunistpartiet, og en masse greier om at partiet tvangshøster organer fra levende samvittighetsfanger og alt mulig annet forferdelig de gjør, og en link jeg skal trykke på for å skrive under på en underskriftskampanje.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-23, 10:32   #14
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svindeltråden

Jeg får ufattelig mye drit i Spamfilteret til gmail, men de ser jeg jo ikke, ikke så veldig mye direkte på telefonen.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-23, 10:32   #15
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svindeltråden

Denne lot jeg meg nesten lure av. Men så logget jeg meg inn hos SI og fant ut at jeg skyldte jo ingenting, og da så jeg også at linken i smsen er feil.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Screenshot_20231003_165334_Messages.jpg (208,9 KB, 60 visninger)
__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-23, 17:00   #16
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Svindeltråden

Mannen min ble nylig svindlet. Han la noe ut for salg på marketplace Facebook, det var en som tok kontakt og ville kjøpe, og han hadde fått rabatt på sending hos helthjem, så han sendte link. Vosj, 26 000 kr ut av konto.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-10-23, 17:42   #17
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svindeltråden

Uff!
Alltid ordne frakt selv. Det er spesielt mye av den type svindel på Facebook marketplace, så det bruker jeg ikke.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-23, 17:48   #18
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.007
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Svindeltråden

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Uff!
Alltid ordne frakt selv. Det er spesielt mye av den type svindel på Facebook marketplace, så det bruker jeg ikke.

Hver gang så skjønner ikke hvorfor jeg legger ut der. Men nå er det stopp.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-10-23, 20:35   #19
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Svindeltråden

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Men sånne kommer jo. Jeg fikk tilbakebetaling fra Klarna så seint som i dag. Men jeg måtte logge inn på klarna.no for å finne skjemaet for refusjon da.

Jupp, de får jeg også. Husker ikke helt om jeg logget inn, det er en stund siden sist. Men pengene kommer på konto. Det er jo dessuten lett å sjekke beløp mot innbetalinger.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-23, 23:40   #20
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svindeltråden

Eg har til gode å få noko som er så truverdig at eg er nær ved å bli lurt. Siste eg festa meg med var frå Skatteetaten med beskjed om å logge inn på noko som var kamuflert bak teksten «helsenorge.no». Den lo eg av.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no