Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-13, 20:08   #21
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Er det ikke en huskeregel å oversette det til engelsk them/they?

Jeg ville hverken brukt "they" eller "them" i noen av de setningene, tror jeg, heller "those".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 20:24   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Ja, i HIs eksempler er jeg enig i at det er those. jeg tenkte generelt på de/dm hvis man er usikker. Dem trenger ikke være like bestemt som those?

Hva skal jeg gjøre med julegavene? Gi det til dem (uten å peke på akkurat dem) vil jo bli give it to them.

Er det forresten er forskjell mellom them/those i forhold til om man kjenner dem/om de hører at man snakker om dem? Jeg ville jo aldri brukt those om noen som sto ved siden av meg og fulgte med i samtalen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 20:28   #23
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Tallulah, enig. Å si "Give them to those" når noen hører på blir galt.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 20:31   #24
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Jeg prøver av og til å sette inn du/deg hvis jeg er i tvil. Det gir jo noen ganger et ganske meningsløst setningsinnhold, men ofte får jeg likevel en indikasjon på hva som vil være riktig

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 20:34   #25
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Det Candy lurer på er jo situasjoner der konstruksjonen "de som trenger det" står som objekt, og "de som trenger det" vil vel stort sett alltid bli "those who need it" på engelsk. At "de" blir til "dem" når det står som enkeltord, det tror jeg ingen tviler på. De ser hunden; hunden ser dem - they see the dog; the dog see them.

Men kanskje det hjelper med "du", Candy? Du ville ikke sagt "jeg gir det til du som trenger det mest", men "jeg gir det til deg som trenger det mest", ville du ikke?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 20:36   #26
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

I den midterste setningen funker det med en du-erstatning, i hvert fall.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 20:36   #27
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Mannen min retter meg på de og dem på norsk. Det er egentlig ikke noe annet han retter meg på, men her gjør jeg til tider feil og dette er noe sm han syns er viktig. Det er pussig, jeg gjør ikke feil på mormsålet mitt så dette er på en feil som jeg har lært meg etter å hørt andre som sier feil.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 20:36   #28
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Er det mange dialekter som bruker objektsform, da? I Stavanger sier vi som dere i Bergen: "Jeg ga den til hun". Det vil si, "Eg ga an te hu". Jeg skriver likevel objektsform av pronomenet i skriftspråk, selv om jeg alltid synes formen "ham" er veldig fremmed for meg. Jeg vet man kan skrive "han", men det føles feil.

Jeg ville sagt eg ga an te na.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 20:39   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Skilpadda; jeg tenkte at tråden hadde tatt en mer generell vending, men ser at det kanskje bare er Bille som nevner generelle de/dem hun/henne, samt Candys "Vi går hjem te di).

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

At "de" blir til "dem" når det står som enkeltord, det tror jeg ingen tviler på. De ser hunden; hunden ser dem - they see the dog; the dog see them.

Mener du i tråden, eller generelt? For utenfor denne tråden er det haugevis med de/dem-feil.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 20:41   #30
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Skilpadda; jeg tenkte at tråden hadde tatt en mer generell vending, men ser at det kanskje bare er Bille som nevner generelle de/dem hun/henne.

Mener du i tråden, eller generelt? For utenfor denne tråden er det haugevis med de/dem-feil.

Jeg mente bare i tråden, ja - det så ikke ut til at noen i denne tråden lurte på når de skulle bruke "de" eller "dem". Til generelt bruk er både det å oversette til engelsk (hvis man har bedre øre for det på engelsk) eller å bytte ut med "du/deg" gode tips.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 21:08   #31
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?



Jeg er skadet av å bo lenge i Bergen! Å, nei!

:min mor og de:

Jeg leste senest en lignende setning i BT i dag! Noe a'la "Vi ga de mange advarsler". De låt ikke bra, men ikke verre enn "Vi ga han mange advarsler", om dere skjønner hva jeg mener.

Herrejesus, jeg skal aldri si et ord om språk igjen.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 21:47   #32
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Jeg ville sagt eg ga an te na.

Ja, det er jo riktigere. Men jeg sier altså Eg ga an te (h)u.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 21:47   #33
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Eller på min dialekt: Je gan tel a.

Og på gammel Ringsakersokning: Je ga'an åt'a (hvis det er mann) eller Je gaan åt'n, om det er dame.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 22:26   #34
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Eller på min dialekt: Je gan tel a.

Og på gammel Ringsakersokning: Je ga'an åt'a (hvis det er mann) eller Je gaan åt'n, om det er dame.

Jeg er virkelig ikke noen språkviter, men jeg har tenkt at 'åt' er en preposisjon som gir dativ? Besteforeldrene mine gjorde det samme.

Også sånne ting som Ta hæstn inn på stallin. Hæstn står på stalla.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 22:31   #35
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Eller på min dialekt: Je gan tel a.

Og på gammel Ringsakersokning: Je ga'an åt'a (hvis det er mann) eller Je gaan åt'n, om det er dame.

Omvent, vel?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 22:43   #36
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Jeg er ikke i tvil om når noe er objekt eller subjekt altså. Så langt har det ikke kommet. Der var hvorvidt det er et unntak når man har en gruppe "de som ..." , som jeg er sikker på at vi lærte i skolen at beholdt subjektformen også som objekt. Og om det var noen undergrupper på når unntaket evt. skulle håndheves og når det ikke skulle - for jeg ser jo at mange ikke gjør som meg. Og musikaliteten svikter meg generelt på objektsformer, som bergenser (det er jo vanligvis rettesnoren min hvis jeg lurer på regler, man kan jo høre det).

Nå har jeg jo lært at regelen er "dem som ... " uansett som objekt, men at min versjon er aksptabel. I det minste.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 23:21   #37
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Omvent, vel?

Nei, sånn er det på noen trønderske dialekter også.

Om du sjer'n Lars i dag, så gi nøkkeln åt'om.
Om du sjer'a Lise i dag, så gi nøkkeln åt'n.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 23:59   #38
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Jøss.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 00:44   #39
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Omvent, vel?

Nei, faktisk ikke. Je skar åt'n Anna, men fysst går je innom åt'a Lars.

Der jeg kommer fra var dette vekk, men man bruker oppi fjellom, dalom, bakkom, samt gardimilla (mellom gårdene) og andre 'milla når man beveget seg mellom noe.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 08:18   #40
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Ja, de begrepene kjenner jeg til. De brukes jo i mer sentrale strøk av Østerdalen og på Toten også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no