Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-13, 10:23   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Mange av oss bergensere, sikkert gjennom et nedarvet, ekstremt behov for å skille oss fra østkantoslososilekten, har egentlig ikke objektsformer i ryggmargen i det hele tatt. Vi snakker om at "han ga den til hon" og "vi går hjem te di". Dette er min eneste unnskyldning for at jeg brått begynner å slite med noe av det mest grunnleggende i ungdomsskolegrammatikken.

Jeg vet jo altså at det skal være "han ga den til henne" og "vi går hjem til dem". Det jeg sliter med, er når de/dem skal være i objektform når det samtidig er subjekt, eller hvordan jeg nå skal si det. Og dette kunne jeg da vitterlig i presenile tider.

Altså - på en del av disse utsagnene har jeg klare preferanser, men jeg vil ha uhildede, og begrunnede, svar:
- Vi ga det til de/dem som trengte det mest
- De/dem som trengte det mest, fikk det
- Jeg skjønner de/dem som vil at dette skal være en middelmådig kake (helt tilfeldig valgt, selvsagt)

Toffskij, Bluen, Skilpadda og dere andre?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 10:27   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

- Vi ga det til dem som trengte det mest
- De som trengte det mest, fikk det
- Jeg skjønner dem som vil at dette skal være en middelmådig kake

Første og tredje setning: De er objekt og blir derfor til dem. Andre setning: De er subjekt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 10:29   #3
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Jeg kan ikke komme med den grammatikalske forklaringen, men jeg kan jo si hvordan jeg tror det skal være:

- Vi ga det til dem som trengte det mest
- De som trengte det mest, fikk det
- Jeg skjønner de som vil at dette skal være en middelmådig kake

I den første setningen har du "det" som objekt, mens "dem som trengte det mest" er en annen type objekt. Kanskje indirekte objekt, sånn i gamledager.

I setning to og tre er "de som trengte det mest" og "de som vil at dette skal være en middelmådig kake" direkte objekter.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 10:32   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Dere er ikke enige!

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 10:38   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Jeg ville sagt som Nenne. Det er ikke noen forskjell på "de[m] som trengte det mest" og "de[m] som vil at dette skal være (…)"; begge deler står som objekt i setningen - i setning én er det indirekte objekt og i setning tre direkte objekt, som Kaprifol sier, men "de" blir til "dem" både som direkte og indirekte objekt. Vi ga det til dem. Jeg skjønner dem.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 10:52   #6
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Språkrådet skriver om dette her: http://www.sprakradet.no/Sprakhjelp/...matikk/De_dem/

De er enige med Nenne og Skilpadda, men sier også at det er "akseptabelt" å skrive de som i setning 1 og 3.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 11:22   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Det er godt det er akseptabelt, i det minste. Jeg har en klar overbevisning om at vi lærte at når det blir et helt uttrykk, som f.eks. "de som opplevde krigen", så skal (kan?) det stå på samme måte uansett om det er objekt eller subjekt.

- De som opplevde krigen, vet hva vi snakker om
- Denne er til de som opplevde krigen.

Nå skal jeg lese Språkrådet. Og vente på Toffen.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 14:56   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

De og dem er likestilte former i objektsform. "Vi ga de vafler"/"Vi ga dem vafler". Selv foretrekker jeg "dem", men det er fordi min mentale alder er 70 år.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 15:09   #9
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

De og dem er likestilte former i objektsform. "Vi ga de vafler"/"Vi ga dem vafler".

Nei, det er de da ikke, håper jeg? "Han" og "ham" som objekt ble likestilt for en del år siden, men det har da vel ikke skjedd med "de" og "dem" også?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 15:31   #10
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Ut fra lenka jeg la inn over er de ikke likestilt i følge Språkrådet, i hvert fall.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 16:57   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Nei, det er bare lov (eller akseptabelt) å bruke "de" som objekt når det er i et uttrykk "de som ... ", åpenbart.

Det høres ut som nok en ventil for vrange bergensere. :jenten: Godt å se at du er akklimatisert, HV.

For meg høres det skikkelig Eliza Doolittle ut å si "gi dem til dem som står på hjørnet".

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 18:36   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

De og dem er likestilte former i objektsform. "Vi ga de vafler"/"Vi ga dem vafler". Selv foretrekker jeg "dem", men det er fordi min mentale alder er 70 år.

Nei, nå har du bodd for lenge i Bergen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 19:26   #13
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, det er de da ikke, håper jeg? "Han" og "ham" som objekt ble likestilt for en del år siden, men det har da vel ikke skjedd med "de" og "dem" også?

Eller hun og henne? Mannen min tuller fælt med det "vi var hjemme hos hun" , han er fra Oslo vest.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 19:33   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Er det mange dialekter som bruker objektsform, da? I Stavanger sier vi som dere i Bergen: "Jeg ga den til hun". Det vil si, "Eg ga an te hu". Jeg skriver likevel objektsform av pronomenet i skriftspråk, selv om jeg alltid synes formen "ham" er veldig fremmed for meg. Jeg vet man kan skrive "han", men det føles feil.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 19:37   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Eller hun og henne? Mannen min tuller fælt med det "vi var hjemme hos hun" , han er fra Oslo vest.

I Oslo sier man gjerne at østkanten bruker dem (døm) og henne for mye, og vestkanten de og hun.

Vi som bor i midten gjør det korrekt. Spøk til side, jeg er ganske imponert over sønnen min på ni som bruker de og dem helt korrekt, helt av seg selv.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 19:47   #16
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

I Oslo sier man gjerne at østkanten bruker dem (døm) og henne for mye, og vestkanten de og hun.

Vi som bor i midten gjør det korrekt. Spøk til side, jeg er ganske imponert over sønnen min på ni som bruker de og dem helt korrekt, helt av seg selv.

"Døm" tror jeg er rimelig utdøende som objektsform på Oslo øst.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 19:50   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

"Døm" tror jeg er rimelig utdøende som objektsform på Oslo øst.

Det tror jeg også altså.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 19:52   #18
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Jeg sier henne og dem. Og skriver ham. :gæmlis: Er fra sørøst for Oslo.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 19:58   #19
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Er det mange dialekter som bruker objektsform, da? I Stavanger sier vi som dere i Bergen: "Jeg ga den til hun". Det vil si, "Eg ga an te hu". Jeg skriver likevel objektsform av pronomenet i skriftspråk, selv om jeg alltid synes formen "ham" er veldig fremmed for meg. Jeg vet man kan skrive "han", men det føles feil.

Jeg (som er fra Nord-Norge) sier "han", "ho" og "dem" både som subjekt og objekt. Men jeg bruker jo "ham" og "henne" skriftlig, og skriver "de" som subjekt likevel.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 20:00   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grunnleggende grammatikk for demente bergensere - de eller dem?

Er det ikke en huskeregel å oversette det til engelsk them/they?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no