Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Denne er jeg spent på jussen i

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-10, 16:37   #481
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jepp

Men hvis det jeg sier stemmer, så synes jeg ikke det er så sjokkerende regler i forhold til samværsforeldre.

I realiteten har ikke barnevernet noen utøvende myndighet uansett. Det er jo like ille for ungene å måtte vente på en lang og seig prosess hos fylkesnemda når begge foreldrene er pling i bollen, enn å vente på en rettsavgjørelse på hvem som skal ha omsorgen når bare en av foreldrene er pling i bollen.

Personlig ønsker jeg at barnevernet skal få muligheten til å ta flere midlertidige avgjørelser - helt uavhengig av om dette gjelder for samværsforeldre eller ikke, for at sakene så blir vurdert av en annen instans. Jeg skjønner at det er ønskelig at barnevernet både skal undersøke og ta avgjørelsen. Det kan sammenlignes med at politi også var dommere. Men barnevernet burde få muligheter til hasteavgjørelser, som kan sammenlignes med politiet sin mulighet til å be om varetekt.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men altså, om lovverket er så absurd som det fremstår her, hvorfor i alledager er det ikke easypeasy å få det endret?
Det er jo ingen som IKKE ser den loigiske bristen i at omsrogsforelder skal fratas omsorgen om samvær forelder slår barnet. Selv ikke dommere og namsmenn er så dumme altså. Jeg greier fortsatt ikke helt å tro på at systemet fungerer sånn.

Poenget er vet om den som har omsorgen for barnet ikke greier å beskytte barnet (og i saker hvor man tror samværsforeldre utøver vold er beskyttelsen å gå til sak for å få fjernet samværet, eventuelt samvær under tilsyn), er det kanskje det beste om barnevernet er de som har omsorgen. For å snu på flisa: Mener du at den som har hovedomsorgen for barna er skikket til å ha omsorgen hvis vedkommende ikke prøver å stoppe samvær hvis h*n mener at samværsforeldre er voldelig?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 16:42   #482
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Poenget er vet om den som har omsorgen for barnet ikke greier å beskytte barnet (og i saker hvor man tror samværsforeldre utøver vold er beskyttelsen å gå til sak for å få fjernet samværet, eventuelt samvær under tilsyn), er det kanskje det beste om barnevernet er de som har omsorgen. For å snu på flisa: Mener du at den som har hovedomsorgen for barna er skikket til å ha omsorgen hvis vedkommende ikke prøver å stoppe samvær hvis h*n mener at samværsforeldre er voldelig?

Men dersom omsorgsforelder gjør noe, som å stoppe samvær, melde ifra til BV osv så risikerer denne å miste omsorgen til den som de prøver å verne barnet fra? Eller har jeg misforstått?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 16:45   #483
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Him, du sier det jeg forsøker å si så uendelig mye bedre enn meg. Verken barnevern eller politi kan være dommere, men de burde ha lov til å ta midlertidige hasteavgjørelser der hvor undersøkelser viser at det er grunn til bekymring - og da enten det gjelder samværshjem eller bostedshjem.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 16:50   #484
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men dersom omsorgsforelder gjør noe, som å stoppe samvær, melde ifra til BV osv så risikerer denne å miste omsorgen til den som de prøver å verne barnet fra? Eller har jeg misforstått?

Det er jo ikke mulig å forutsi domsavgjørelser 100%, hadde det vært det så hadde man jo ikke trengt et rettsapperat i det hele tatt.

Personlig så ville jeg jo ha trodd at hvis barnevernet vitner for en av foreldrene i en sak om samvær (helt uavhengig av om det er den med hovedomsorgen eller om det er samværsforelderen) så vil jeg tro det veier veldig tungt hos de som dømmer. Jeg har i grunnen stor tiltro til rettsapperatet her i Norge, men det er klart, det er ingen systemer som er ufelbare.

Hovedproblemet i alle saker som omhandler private relasjoner er at det er mye som er vanskelig å bevise.

Men jeg mener det er et kjempeproblem at alle parter - men spesielt barna - blir hengende i limbo veldig lenge.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 17:19   #485
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Det er nettopp det de skal gjør hvis de følger veilederen. Barnevernet skal undersøke, og politiet skal etterforske.

Men det er frivillig for samværsforelderen hvor mye denne har lyst til å delta i barnevernets undersøkelse - dersom de nå starter en slik i det hele tatt. Husk det. Det er ikke bare tiltak som er frivillig, men alt annet også.

  Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 17:19   #486
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men dersom omsorgsforelder gjør noe, som å stoppe samvær, melde ifra til BV osv så risikerer denne å miste omsorgen til den som de prøver å verne barnet fra? Eller har jeg misforstått?

Ja, det er riktig.

  Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 17:21   #487
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Angående barnevern og hastevedtak - dersom barnevernet mener det haster å få et barn ut av hjemmet så fatter de hastevedtak og henter barnet med det samme. Så etterprøves saken i rettsapparatet, men da er barnet trygt i mellomtiden. Barnevernet kan ikke fatte slik hastevedtak i forhold til å feks ta barnet ut av et samværshjem i påvente av rettssak - hadde de kunnet det så hadde dette vært enklere.

  Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 17:23   #488
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Jeg spammer så fint så jeg tar like greit med min mening:

Jeg mener at samværshjem må defineres som hjem i barnevernsloven slik at de samme regler og muligheter gjelder for samværshjem som for bostedshjem. Barnevernet bør feks kunne kreve innsyn i nødvendig dokumenter fra også samværsforelder.

  Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 17:25   #489
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Men er det egentlig det som er hullet/problemet?
At samværshjem ikke er likestil omsorgshjem?

Og hvorfor i alledager er det ikke det?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 17:27   #490
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men er det egentlig det som er hullet/problemet?
At samværshjem ikke er likestil omsorgshjem?

Og hvorfor i alledager er det ikke det?

Jepp.

Hvorfor? Jeg vet ikke. Jeg tror tanken kanskje kan være at det blir for komplisert for barnevernet hvis det blir det. Vanskelig å fatte vedtak, og risiko for ende involvert i disse sakene - som på BV-språk heter foreldrekonflikter. Men det er jo da kun hva jeg gjetter - jeg har ikke sett noen begrunnelse på det.

  Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 22:45   #491
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.


Det er nesten (men bare nesten) så man skulle ønske du kunne oppleve å bli feilaktig anklaget for å ha seksuelt misbrukt barn - sånn for å merke hvordan denne typen nødverge føles.

Sa Skvetten ...

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 22:47   #492
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Nei, Sitron, det gjorde hun da virkelig ikke. Ikke uten hjernetransplantasjon.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 22:49   #493
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Lille meg er ikke Skvetten, Sitron. Og velkommen tilbake, forresten.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 22:50   #494
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Sitron!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 22:53   #495
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Sitron! Godt å se deg.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 22:58   #496
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Velkommen tilbake, Sitron!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 23:02   #497
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Det kaller man comeback. Velkommen tilbake!

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 23:13   #498
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Sitron! Velkommen tilbake! Håper du ikke bare var innom på snarbesøk, da er du ei luremus.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 23:21   #499
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Sitron!

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 23:24   #500
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Så hyggelig å se deg her, Sitron!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no