Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Menyen julaften

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-08, 09:55   #41
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Menyen julaften

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

For ikke å snakke om alle timene uti skauen med tvangsplukking av disse bedritne bærene.


Næsj, det gjør jo mamma

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 10:01   #42
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Menyen julaften

Frokost: Julestrømpe og kanskje noe skivemat med godt pålegg

Lunsj: Skiver med godt julepålegg

Middag: Pinnekjøtt, sossisser, nissepølser (for de kresne) poteter, kålrabistappe, sjy fra pinnekjøttet, rødkål.

Dessert: Riskrem med mandel, sjokoladefigur til vinneren, lager nok gele også.

Kaffe: Delfiakake, julekaker, chips, nøtter, nøtteblanding, konfekt (twist)

Drikke: Juleøl, akevitt, Herrljunga Eplecider, julebrus (Grans), vann.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 10:53   #43
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Menyen julaften

Frokost er vel brød med noe av det gode julepålegget som faren min lager. Ellers ingen formiddagstradisjoner.

Til middag er det pinnekjøtt. Alle spiser seg forderva, så vi har slutta med dessert. Julekaker og multer med fløte (for den som spiser sånne kjipe oransje bær, that is) til kaffen.

Åh, jeg gleder meg!

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 11:47   #44
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Menyen julaften

Litt alternativ julemat på julaften i år. Vi skal feire julen hos svigers i England i år. Der er jo 1. juledag selve dagen, men hele familien skal ut og spise på julaften. Årets meny er allerede bestemt, så jeg skal spise:

Avocado Pear with 'Bel Paese', glazed with Basil & Cherry Tomato Pesto on a bed of Peppery Rocket Leaves

Traditional Roasted Crown of Turkey, Chipolata & Bacon Rolls (Sauted Turkey Liver Herb Stuffing), Creamy Bread Sauce & Cranberry Sauce

Christmas Pudding Baked Alaska with Rum & Raisin Ice Cream & a Spiced Rum Sauce.



Gleder meg allerede.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 13:43   #45
Laura
Aktiv
 
Laura sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 115
Laura har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Menyen julaften

I min oppvekst var det:
Skive om morgonen
Grøt med mandel før kirka
Pinnekjøtt, Svinesteik, Mør/pølse, poteter, gulerot, kålerabistappe, rød og surkål, brunsaus...
Etter gaveåpning: is, div julekaker ++

I år blir jeg og ungene alene på morgonen, men blir muligens laget grøt.
Også blir det svineribbe hos svigers. Og dei har riskrem til dessert.

__________________
Når kjærligheten er forbi, kommer den - som det gode ryktet - aldri tilbake.
A.Behn
Laura er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 13:51   #46
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Menyen julaften

Vi har julekake med brunost, og varm sjokolade med krem om formiddagen, mens vi ser på Askepott.

Middag er ribbe. Jeg vil ha saus til, mannen til søsteren min lager ribbefett. Poteter og min mors hjemmelagde rødkål. Nevøen og niesen min ønsker pølse og medisterkake i tillegg, selv synes jeg ikke det har noe med festmat å gjøre, men det skal jo være jul for alle.

Desserten har vært en hodepine siden barna kom. Vi liker multekrem, det gjør ikke de. Så nå har vi prøvd diverse, og jeg har kommet frem til hjemmelaget karamellpudding. Men i år skal vi være hos søsteren min, der har det vært hoffdessert de siste årene (stort rundt fat, bygg en pyramide av marengs, is og krem, hell sjokoladesaus over - akkurat passe "lett" etter julemiddagen...).

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 13:57   #47
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Menyen julaften

Den hoffdesserten hørtes royal ut!

Vi spiser horn eller rundstykker til frokost med masse godt pålegg. Lett lunsj. (Består av kaker småspist gjennom hele dagen, evt en eller annen lefse), og ribbe, pølse og medisterkaker til middagen.

Jeg spiser mine lavkarbo rundstykker til frokost, og ribbe til middag utn potet.

Desserten pleier å være multe med sukker og fløte eller multekrem.
Så runder vi jo av med kake og marsipan osv til pakkene.

  Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 14:21   #48
mamma til 5
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2
mamma til 5 har et hav av muligheter foran seg
Kul

Sv: Menyen julaften

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Hva spiser dere ?
Tenker på både formiddag, middag og dessert.


Her er menyen ikke diskuterbar. Selv om jeg stadig prøver å begrense den litt.
Formiddagen spiser vi riskrem hos oldemor, hele slekta, mens vi ser Askepott.
Middagen er hellig for gubben, her må ingenting mangle: Pinnekjøtt, kålrabistappe, rosenkål, minigulrøtter, ribbe, medisterkaker, julepølse, stekesjy av ribben,surkål, rødkål, tyttebær og poteter. Jada.
Til dessert blir det ofte fruktsalat, men det er jeg litt usikker i år.

Hos oss er det julesokken tidlig på morgenen. Så en god frokost.Kaker og kaffe. Ribbe,kalkunbryst,medisterkaker,julepølser,rosenkå l,blomkål,gulrøtter,surkål,rødkål,poteter
poteter og god saus.Desserten er alltid hjemmelaget riskrem med bringebærsaus og 1stk skoldet mandel.Så koser vi oss etterpå med frukt,knask,delfiakake,krumkaker,kaffe. Den store julefrokosten tar vi alltid på 1.Juledag.

mamma til 5 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 15:52   #49
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Menyen julaften

Vi har flyttet den store lunsjen vi hadde på julaften til lille julaften, siden ingen orket julemiddag etter den lunsjen. Det er røkelaks og egg, hjemmelaget sur- og tomatsild, hjemmelaget sylte med lefse, kakao med krem... Dette har vi som restefest til frokost på julaften.

Når vi har spist dette til frokost er det ingen som orker lunsj. Til middag hos mamma og pappa er det ribbe, svinestek, julepølse, surkål, mandelpoteter, mammas herlige brune saus... Dessert er riskrem og av og til multekrem. Etterpå er det kransekake og konfekt og klementiner og hva_har_du av julekaker.

Hos svigers er det ingen faste tradisjoner. Svigermor er skotsk, men de bytter på tradisjonene. Noen ganger er det kalkun, noen ganger er det ribbe, noen ganger er det alt på en gang.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 22:12   #50
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Menyen julaften

Vi spiser vanlig "helgefrokost", så grøt til lunsj(ikke jeg da, jeg spiser ikke grøt).

Vi skal til svigers i år og der serveres ribbe med tilbehør(surkål, rødkål, potet, ribbefett, tyttebær, julepølser, medisterkaker osv) og jeg har medbrakt pinnekjøtt og kålrotstappe. Til dessert pleier det å være riskrem og diverse puddinger. Så hjemmelaget marsipankake til kaffen senere - sammen med andre julekaker.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 22:18   #51
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Menyen julaften

På formiddagen pleier vi å spise risgrøt på formiddag (legger av en tallerken til riskrem desserten vi har senere).

Middag: Pinnekjøtt, poteter og kålrabistappe
Dessert: Riskrem m/bringebærsaus

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 22:18   #52
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Menyen julaften

I år blir det vel omtrent som følger:
Frokost: Snop og digg, og så skal jeg bake noen briocher og kjøpe masse deilig pålegg så vi kan ha laaaang frokost sammen.
Lunsj: Blir vel noe brødmat her og der. Sikkert litt risengrynsgrøt på poden om mamma skal lage riskrem.
Middag: Pinnkjøtt.
Dessert: Multekrem og riskrem, vil jeg anta. Muligens is og kransekake, da blir det i hvert fall kransekake på meg.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 22:19   #53
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Menyen julaften

På formiddagen spiser vi når vi er sultne - brødmat med godt julepålegg. Som oftest en runde kaffe og kaker i løpet av dagen.
Middag: pinnekjøtt, poteter, kalrabistappe, sjy, pølser...
Dessert: multekrem og krumkaker. Is til de som ikke er like overbegeistret for multekremen som jeg er.
Runder av med kaffe og kaker utpå kvelden innimellom pakker og sånt.

Julegrøten tar vi lillejulaften, og den store, gode, lange julefrokosten 1. juledag.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 22:22   #54
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Menyen julaften

Frokost, julefroskost med alt av godt juletilbehør og julesild.

Lunsj, ,risengrynsgrøt.

Middag, pinnekjøtt med tilbehør, ribbe,medisterpølser og medisterkaker med tilbehør.Dessert min mors hjemmelagde karamellpudding og iskake.

Kaffe med julekaker etc

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no