Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

IKEA og Baker Hansen har lurt meg

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-08, 22:28   #1
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

IKEA og Baker Hansen har lurt meg

Jeg har i alle år levd under den villfarelsen at pepperkakedeig er kjempevanskelig å lage selv og at den derfor må handles inn på IKEA, Baker Hansen eller Rema. Nå har jeg oppdaget at det jo ikke stemmer i det hele tatt, bare man har en brukbar oppskrift så er det jo faktisk bare å røre sammen ingrediensene og vispvaps legg deg til å sove og så er pepperkakene klare til utbaking. Og det med hjemmelaget deig.

(Jeg fikk svigermors oppskrift, som er av typen: ta et beger sirup, en halv pakke sukker, en pakke smør, en liten fløtekartong, to kilo mel og diverse krydder, varm opp sukker, sirup, smør og fløte, bland det tørre, hel i lett avkjølt veske og rør. Og vips: ferdig deig som smaker himmelsk.)

Flere som tror at peppekaker er lettere å lage hvis deigen kommer i ferdig innkjøpt boks?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:30   #2
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: IKEA og Baker Hansen har lurt meg

Nope. Deiglaging er jo piece of cake (nesten pun intended), det er jo kjevlinga som er pes.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:31   #3
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.733
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: IKEA og Baker Hansen har lurt meg

Her skal bakes pepperkaker neste helg, kan du vennligst dele mer spesifikk oppskrift? :spørpent:

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:33   #4
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: IKEA og Baker Hansen har lurt meg

Det nekter jeg å tro på. Innerst inne er jeg selvsagt dypt imponert. Her har vi to Ikea-bokser klare til i morgen formiddag, de pleier bli veldig gode.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:36   #5
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: IKEA og Baker Hansen har lurt meg

Det var ikke vanskelig å lage deig i det hele tatt, men jeg trodde som deg at det var råvanskelig.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:38   #6
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: IKEA og Baker Hansen har lurt meg

Deigen er absolutt ikkje noko vanskelig å lage. Problemet er vel helst at det etter ei stund blir noko så inn i hampen kjedeligt å stikke ut desse kakene.

Det er då Urt finner fram dei svære pepperkakeformene for å bli fort ferdig.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:39   #7
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IKEA og Baker Hansen har lurt meg

Det er lettere å kjøpe deig på Ikea enn å sørge for å ha sirup i hus. Sirup! For ikke å snakke om krydderiene som du har benevnt som "diverse krydder". (Men har man alt i hus så er det like enkelt å lage deig, jadda. Been there, done that. ... men har Ikeadeig i år likevel.)

I samme åndedrag så kan jeg fortelle at det er like enkelt å lage marsipan og kransekakemasse selv.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:39   #8
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IKEA og Baker Hansen har lurt meg

Seff. Her er oppskriften jeg bruker (jeg dobler den, fordi vi er mange som skal bake, men denne holder lenge):

250 g sirup (lys eller mørk) - dvs. jeg har med hell brukt ca. et halvt beger uten å være nøye med utmålingen
250 g sukker
300 g smør
1,5 dl fløte
1 kg hvetemel
1 ts ingefær
1 ts sort pepper
1 ts malt nellik
1 ts kanel
1 ts kardemomme (kan sløyfes)
1 ts natron

Sirup, sukker, smør og fløte varmes opp under omrøring til sukkeret er helt oppøst. Sett til side og avkjøl litt. Krydder og natron blandes i melet og røres sammen med sukkerblandingen. La deigen stå kjølig til neste dag. Kjevles ut og stekes i 5 minutter på 200 grader.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:41   #9
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: IKEA og Baker Hansen har lurt meg

Ikea sin er melk og soya +++ fri *lat*

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:41   #10
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IKEA og Baker Hansen har lurt meg

@Veronal: kransekake får jeg altså ikke til. :har prøvd: De krydderene som brukes har jeg faktisk i huset. Det eneste jeg måtte kjøpe var sirup, og den står jo rett ved siden av hvetemelet og restene kan sikkert brukes i tomatsaus. :Praktisk:

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:42   #11
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: IKEA og Baker Hansen har lurt meg

Vår heimelaga var melkefri. Den var litt knot å jobbe med.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:42   #12
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IKEA og Baker Hansen har lurt meg

Jeg har debutert med kransekake i år. Det ble en fet kransekake. (Brukte for tykk pølsepresse.) Hva gikk galt med kransekaken din?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:43   #13
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: IKEA og Baker Hansen har lurt meg

Min er også melkefri. Den er litt knotete, men mest fordi jeg synes man skal kunne se benken gjennom deigen når man er ferdigkjevla.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:44   #14
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IKEA og Baker Hansen har lurt meg

Kransekaken min fløt ut under steking og smakte underlig. Det er mulig jeg ikke hakket nøttene nok eller gjorde noe rart med eggehvitene. Jeg skal prøve igjen neste år. Men nå ga jeg opp og kjøpte ferdigmasse.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:45   #15
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IKEA og Baker Hansen har lurt meg

Det er ikke mulig å lage pepperkaker uten ferdig deig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:45   #16
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IKEA og Baker Hansen har lurt meg

Se benken gjennom deigen? Blir ikke det litt tynne pepperkaker, da?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:45   #17
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IKEA og Baker Hansen har lurt meg

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Kransekaken min fløt ut under steking og smakte underlig. Det er mulig jeg ikke hakket nøttene nok eller gjorde noe rart med eggehvitene. Jeg skal prøve igjen neste år. Men nå ga jeg opp og kjøpte ferdigmasse.

Ah, 1 ord: Mandelkvern.

(Ferdig kransekakemasse innholder en del aprikoskjerner som hindrer utflyting i tillegg til at aprikoskjerner er betraktelig billigere enn mandler.)

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:47   #18
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: IKEA og Baker Hansen har lurt meg

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Se benken gjennom deigen? Blir ikke det litt tynne pepperkaker, da?

Det er det som er meninga. Tynne pepperkaker slår tykke ned i støvlene.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:47   #19
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IKEA og Baker Hansen har lurt meg

Jarra, men kjøkkenskapene mine er fulle, så jeg prioriterte å kjøpe krumkakejern. :Skal lage strull:

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 22:50   #20
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IKEA og Baker Hansen har lurt meg

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Ah, 1 ord: Mandelkvern.

Og hva betyr det ordet? Jo, nettopp, det er mye enklere å kjøpe ferdig masse enn å lage selv.

Er jeg forresten den eneste som synes pepperkaker smaker vondt?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no