Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Organisering av allmenn informasjon på servere

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-14, 13:35   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Organisering av allmenn informasjon på servere

Jeg er ute etter noen figurer som viser god og dårlig organisering av mapper på en server. Eksempelvis at det er bedre å ha få mapper rett på server X:\, og at ting i stedet lagres i undermapper, og at navnene må gjenspeile innholdet slik at man skal kunne lete seg frem til informasjon fra toppen og nedover i et mappehierarki som vha. mappenavn er selvforklarende. Eksempelvis at det er dumt å ha 11 mapper rett på som heter

Fest og moro 2004
Fest og moro 2005

Fest og moro 2014

Men heller en mappe som heter Fest og moro, og så en undermappe for hvert av de 11 årene. Slik trenger alle som ikke leter etter Fest og moro-mapper bare å forholde seg til (og ignorere) en mappe, ikke til en for hvert år.

Noen som har noen gode, illustrative (og kanskje til og med morsomme) figurer for slike ting?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-14, 13:52   #2
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Organisering av allmenn informasjon på servere

Henger her fordi jeg vil se svarene.

Her har vi
avd 1
avd 2
avd 3
osv, og i tillegg en
felles

Men inni der....

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-14, 14:00   #3
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Organisering av allmenn informasjon på servere

Oppklaring: jeg er ikke ute etter forslag til mappestruktur, men heller illustrasjoner av gode og dårlige måter å lage/organisere mapper på.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-14, 14:26   #4
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Organisering av allmenn informasjon på servere

Jeg syntes det er kjipt med mappenavn som har space i seg. Det gjør det mer knølete å manøvrere command line, om man ønsker det.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-14, 14:41   #5
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Organisering av allmenn informasjon på servere

Ustrukturerte data, dvs at brukere må forholde seg til filer lagret i mapper, er den verste måten å organisere informasjon på.

Hvis data kan lagres på en annen måte; gjør det. Det fins vel dessverre få, om noen, gode alternativer. De fleste CMS-systemer suger også.

Ben "not very helpful, still true" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-14, 15:26   #6
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Organisering av allmenn informasjon på servere

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Ustrukturerte data, dvs at brukere må forholde seg til filer lagret i mapper, er den verste måten å organisere informasjon på.

Javel? Dette er nytt for meg. Det er jo nettopp en struktur på mappene som trengs, og jeg ønsker å forklare for en gjeng med lite data-opplæring hvorfor ikke alle mapper bør ligge rett på roten. Det er ikke et tema å innføre andre systemer enn mapper.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-14, 15:39   #7
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Organisering av allmenn informasjon på servere

Kan du ikke bare ta en skjermdump av serveren som den er idag? Det hadde funket her i alle fall, som det dårlige eksempelet.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-14, 15:41   #8
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Organisering av allmenn informasjon på servere

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Eksempelvis at det er dumt å ha 11 mapper rett på som heter

Fest og moro 2004
Fest og moro 2005

Fest og moro 2014

Men heller en mappe som heter Fest og moro, og så en undermappe for hvert av de 11 årene. Slik trenger alle som ikke leter etter Fest og moro-mapper bare å forholde seg til (og ignorere) en mappe, ikke til en for hvert år.

Noen som har noen gode, illustrative (og kanskje til og med morsomme) figurer for slike ting?

Greia er vel også at det ikke finnes 11 mapper som heter Fest og moro 20xx. Neida, de heter gjerne
Fest 2008
Moro og fest 2009
Gøy 2010
Artig 2011
og sånn bortetter.

Struktur? Neeei, det har vi ikke sett.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-14, 15:50   #9
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.155
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Organisering av allmenn informasjon på servere

Vi (noen) har laget en Wikipedia.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-14, 16:49   #10
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Organisering av allmenn informasjon på servere

Mediawiki er veldig enkelt å sette opp og jobbe med. Det er samme programvare de bruker på wikipedia, om jeg ikke tar helt feil.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-14, 19:27   #11
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Organisering av allmenn informasjon på servere

Tangerine og Joika, kan dere forsøke å forklare hva dere mener? What's in it for me?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 08:59   #12
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Organisering av allmenn informasjon på servere

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Greia er vel også at det ikke finnes 11 mapper som heter Fest og moro 20xx. Neida, de heter gjerne
Fest 2008
Moro og fest 2009
Gøy 2010
Artig 2011
og sånn bortetter.

Struktur? Neeei, det har vi ikke sett.

Eller


2009 Moro og fest
Artig 2011_nytt navn_ versjon 3
Fest 2008
Gøy i fjor
Helt vilt det året det var så bratt

Jeg blir helt sprø.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 11:35   #13
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Organisering av allmenn informasjon på servere

Jeg har laget en mappe som heter kan kastes, der putter jeg alt som sannsynligvis kan kastes. Det har nå ligget urørt i to år så da forsvinner det stille og rolig.
Obs: Det er ikke viktige filer type avtaler eller ordrer eller direkte kunderelatert.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 19:29   #14
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Organisering av allmenn informasjon på servere

Stakkars banana. Du får visst svar på helt andre spørsmål enn de du stiller.

Ellers har Benmurphy selvsagt rett. Å bruke selve mappestrukturen for å finne filer er ofte dømt til å mislykkes. Det hadde vært bedre om alle filene hadde god metadata og man hadde et godt system for indeksering slik at gjenfinning var lett.

Vi har mappestrukturer for enkelte typer filer på jobben min. Det "systemet" råtner på rot og ligner ikke grisen. Jeg finner fram ved å søke. Litt av problemet er jo at det er vanskelig å se hvem som eier filer og hvem som har opprettet kataloger. I tillegg er det ingen som har overordnet ansvar for å fjerne gamle ting som ikke brukes mer. Dermed blir det et salig rot.

Hva med å bare opprette en haug med kaotiske mapper slik det har blitt foreslått i denne tråden? Og så komme med gode forslag på løsninger og blant annet bør inneholde forslag til standardiseringer av mappestrukturer og mappenavn?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 19:39   #15
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Organisering av allmenn informasjon på servere

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men samtidig uenig. Det er slik at folk fungerer ulikt. Noen bruker kun søkefunksjon, og er derfor avhengig av metadata/gode søkefunksjoner for å finne igjen det de leter etter. Andre liker oppslag, sekkekategorier, datoer og eksakte filnavn. Mens jeg husker et eksakt bilde, kan huske omtrentlig dato og så lete i månedsmappen - husker mannen min hvem som var på bildet og hvor det blir tatt.

Utfordringen er å kombinere alt dette. Spørsmålet mitt blir derfor - hvorfor en slik filstruktur? Hva ønsker du å oppnå?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 22:02   #16
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Organisering av allmenn informasjon på servere

At det er mulig å finne den informasjon som bør være tilgjengelig for alle.

Men det var strengt tatt ikke råd om organisering jeg spurte etter. Det blir mappestruktur, og det blir informative mappe- og filnavn. Jeg var på jakt etter en illustrasjon som viste gode og dårlige eksempler. Hvis svaret er at slikt finnes ikke, ja da får jeg lage det sjøl.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 22:22   #17
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Organisering av allmenn informasjon på servere

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

At det er mulig å finne den informasjon som bør være tilgjengelig for alle.

Men - på den måten med mapper etc er det jo ikke mulig å finne ut om den faktisk er lest?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 23:29   #18
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Organisering av allmenn informasjon på servere

Men er det så nøye om det er lest? Jeg trenger ikke lese feriereglementet på jobb, men det er greit at jeg vet hvor det ligger hvis jeg trenger det.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 23:30   #19
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Organisering av allmenn informasjon på servere

Og så er det greit at fila heter noe med feriereglement eller ihvertfall noe med ferie, i stedet for image-scan-2014-03-18 eller document1.doc.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 01:21   #20
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Organisering av allmenn informasjon på servere

Må det være figurer/bilder? Hvis det er relativt lite datakyndige personer som skal forstå nødvendigheten av logisk lagring, så kanskje det kan hjelpe å forklare det med noe de bedre kan relatere seg til?
Hvis man har 800 dokumenter i en stor kasse, og skal finne ett spesifikt dokument, så kan det ta veldig lang tid. Har man derimot dokumentene organisert i forskjellige hyller for hvert tema/avdeling/whatever så begrenser det dokumentene man trenger å lete gjennom, og dermed også tiden det tar å finne riktig dokument. Har man så dokumentene satt inn i permer, logisk inndelt, tar det kortere tid å finne det du leter etter. Har man i tillegg klinket til og satt inn skilleark i permene med tydelige beskrivelser, så vil det ta betraktelig kortere tid å finne riktig dokument. Selvfølgelig forutsatt at dokumentene i permene holdes sortert riktig, og ikke det opprettes flere permer med liknende grupperinger, for da vil antall permer man må lete gjennom øke igjen.

Eller noe i den duren?

Eventuelt understreke poenget ved å ha med en plastkasse full til randen av papirer.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no