Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Tips til gruppe med vintergrønne trær/busker

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-04-12, 19:26   #1
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

[Hage] Tips til gruppe med vintergrønne trær/busker

Naboen vår har en redselsfullt stygg garasje (avflasset maling, ser ut som en slagmark) samt en hage som ikke har sett en gressklipper på omtrent 8 år (jeg overdriver IKKE).
Mannen og jeg er enige om at vi må få fjernet de gamle ripsbuskene som står foran garasjen og plante noe annet som skjermer mer for synet av først og fremst garasjen, deretter resten av hagen hans.

Pri 1 er altså garasjen. Det er baksiden som står type en halvmeter fra gjerdet vårt. Hvit og fæl. Her skal da først fjerne ripsbuskene, så plante ett eller annet.
Det er snakk om en dobbelgarasje, som igjen vil si omtrent seks meter.

Vi tenkte å plante en gruppe med litt av hvert. Altså ingen seks meter lang tujahekk. Det er litt vesentlig at dette er vintergrønne planter da garasjen står der året rundt.

Men hva skal vi plante? Noen tips om busker/trær som blir hvertfall et par meter høye og holder seg grønne året rundt? En tuja eller to er greit nok, men jeg vil gjerne suppplere med litt andre ting også.
Furu kanksje? Eller er det ett makkverk med barnåler og trøbbel?

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 10:31   #2
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Tips til gruppe med vintergrønne trær/busker

Jeg så ikke denne før nå.

Ulempen med vintergrønne planter er at de vokser relativt sent. Barlind av de nye hybrid-variantene vil vel passe best for deg. Disse hybridene får ikke giftige bær. Ellers har du einer, liguster og buksbom. Men buksbom og liguster vokser så sent at det er vel ikke aktuelt. Raskvoksende gran blir fort for stor, og kan bli stygg nederst. De må toppes hvert år når de har nådd høyden du ønsker.

Jeg ville egentlig sagt: Glem hekk og sett opp levegg. Du får skjult styggheta straks. Du kan bygge 1,8 meter høy levegg uten søknad. MEN naboen må si seg enig hvis du skal bygge den helt i tomtegrensen. Jeg ville tatt frem det søteste smilet og spørre naboen, ikke si noe om at han har det stygt, men skyld på vind og trekk. Gjerde opptil 1,5 meter kan dere bygge selv om naboen er uenig.

Du slipper å irritere deg over at buskene vokser sakte, at du må trimme de, at de kansje blir åpne nederst og får brune nåler pga tørke. Du får mye bedre plass siden en levegg ikke bruker opp plass i bredden. På innsiden kan du plante et par grupper med busker uten å tenke på at de skal dekke, bare velge slikt du synes er pent.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no