Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage: Syriner

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-12, 08:51   #21
Prøvende
Ingen skravlebøtte
 
Prøvende sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 306
Prøvende er litt kulPrøvende er litt kul
Standard

Sv: Hage: Syriner

Jeg plantet en syrinbusk da vi flyttet inn for 5 år siden, men den har fremdeles ikke fått blomster på Har jeg gjort noe galt da? Det skl sies at det er lite jord på stedet den står, men jeg ville gi det en sjanse for det hadde passet så godt med en syrin der

Jeg har tenkt å fylle på litt (kompost) jord når snøen er smeltet, men tar gjerne imot andre tips også Pleier en syrin å måtte stå i mange år før den blomstrer??

__________________
Hilsen Prøvende
2005, 2008, 2010
Prøvende er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 12:56   #22
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hage: Syriner

Jeg kjenner jeg har veldig lyst til å plante en syrinbusk eller to. Men kan det være de ikke får blomster på fem år altså? Jeg vil helst ha noe jeg kan nyte synet av allerede i år jeg da. :utålmodig:

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 13:07   #23
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hage: Syriner

Opprinnelig lagt inn av Prøvende, her.

Jeg plantet en syrinbusk da vi flyttet inn for 5 år siden, men den har fremdeles ikke fått blomster på Har jeg gjort noe galt da? Det skl sies at det er lite jord på stedet den står, men jeg ville gi det en sjanse for det hadde passet så godt med en syrin der

Jeg har tenkt å fylle på litt (kompost) jord når snøen er smeltet, men tar gjerne imot andre tips også Pleier en syrin å måtte stå i mange år før den blomstrer??

Nei, det høres rart ut. Hvordan er forholdene ellers der den vokser? Lys/skygge, tørt/fuktig, lite/mye gjødsel, kaldt eller varmt klima?

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 13:59   #24
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage: Syriner

Hvor mye vokser en syrinbusk under normale forhold per år?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 14:26   #25
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.055
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage: Syriner

Vi fikk en knehøy busk for 10 år siden. Etter 8 år fikk den 1 blomst I fjor var det litt fler. Nå er den rundt 2 meter høy.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 14:29   #26
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hage: Syriner

Jeg passet den ganske nye syrinbusken til svigers noen år. Klippet den litt ned når blomstene hadde visnet. Masse masse blomster, selv om den var liten.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 14:34   #27
Prøvende
Ingen skravlebøtte
 
Prøvende sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 306
Prøvende er litt kulPrøvende er litt kul
Standard

Sv: Hage: Syriner

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Nei, det høres rart ut. Hvordan er forholdene ellers der den vokser? Lys/skygge, tørt/fuktig, lite/mye gjødsel, kaldt eller varmt klima?

Det er mye lys der på sommeren (fra kl 11 til 20), =tørt om den ikke vannes, har ikke gitt den noe ny jord siden planting for 5 år siden, østlandsklima. Bedet er dekket med bark, kan det ha noe å si

__________________
Hilsen Prøvende
2005, 2008, 2010
Prøvende er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 14:35   #28
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage: Syriner

I fjor fikk jeg to syrinbusker av en venninne som har en gammel hage hvor syrinene har spredt seg. På den måten slapp jeg unna gratis, i tillegg til at de var mye større enn de man kjøper på hagesenteret. Kjenner du noen som har en moden hage? De fleste har syriner og syriner sprer seg.

Min erfaring er at syriner trenger noen år før røttene får satt seg skikkelig, før de plutselig tar av og vokser til. Den første jeg plantet fikk jeg blomst på for første gang i fjor og den var nok ikke mer enn 3-4 år.

Dog har jeg et japankirsebærtre som enda ikke har blomstret, til tross for at det begynner å bli en hel del år siden jeg plantet det.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 20:59   #29
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hage: Syriner

Opprinnelig lagt inn av Prøvende, her.

Det er mye lys der på sommeren (fra kl 11 til 20), =tørt om den ikke vannes, har ikke gitt den noe ny jord siden planting for 5 år siden, østlandsklima. Bedet er dekket med bark, kan det ha noe å si

Er det plast mellom jorda og barken? Dersom det både er skrinn jord og bark på toppen (bark bruker opp nitrogenen) så kan det være at den får for lite næring. I så tilfelle er jo gjødsel/kompost en god ide. Syrin skal jo ikke stå veldig fuktig, men det kan nok bli for tørt for den også. Hvordan er veksten ellers? Ser bladene friske og fine ut?

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 21:35   #30
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage: Syriner

Mine foreldre har leire, leire og leire, med et lite lag med jord oppå for at gresset skal gro. I alle fall var det omtrent slik det s ut år de grov ut tomta og bygget huset, det var mye leire.

I alle fall, for sånn rundtom tjue år siden fikk jeg en "avlegger" av en syrinbusk av ei jeg gikk i klasse med. De skal vel egentlig lukes vekk eller sånn, i alle fall, jeg fikk den med hjem for mamma hadde sagt hun likte syriner. Det tok ikke lang tid før det ble en bra busk av det, og den står der stor og fin fortsatt. Altså plantet i leire, så veldig krevende er den nok ikke.

Kjenner du noen som har syriner, så får du helt sikkert en sånn stilling, avlegger, utskudd eller hva det enn kalles.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 22:45   #31
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage: Syriner

Jeg aner ikke hvordan jordsmonnet er her, men syrinen blomstrer og trives sjøl etter å ha blitt dratt opp med rota og tvangsomplassert. Den sturet litt første året, det skal sies, men etterpå - bare fryd. Men de blir store, så det kan være greit å ha notert bak øret.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-12, 08:53   #32
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hage: Syriner

I plandeguiden til NRK er det forresten en fin oversikt over syriner. Det er vel Ungarsk syrin i ymse varianter som er den "vanlige", men det kan jo være greit å finne dem man har/ønsker seg og lese litt om hvilke ønsker den har for vekstforhold.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-12, 12:10   #33
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: Hage: Syriner

Opprinnelig lagt inn av Jålebeinet, her.

Vi fikk en knehøy busk for 10 år siden. Etter 8 år fikk den 1 blomst I fjor var det litt fler. Nå er den rundt 2 meter høy.

Jeg kjøpte en liten busk på Hageland for et par-tre år siden. Den har vokst litt, men har bare sett en ynkelig liten blomst det første året. Naboens busk døde.

Min er vel litt over en halvmeter stor.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-12, 21:13   #34
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hage: Syriner

Man dere som ikke får blomster, har dere klippet og beskåret buskene litt hver sommer?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-12, 21:19   #35
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hage: Syriner

Bare kom hit skal du få så mye syrintrær som du vil, har 2 på fermsiden,som står der badre for at de hindrer innsikt(har plantet 2 andre trær men de vokser så sagte) , og en del på baksiden mellom oss og naboen og jeg har forbannet meg over de jævleskapene av noen trær i 6 år nå, kommer jo plutselig opp nye skudd fra treet midt på plena. Og vondt lukter de.

Skjønner ikke at noen vil ha de trærne i hagen

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-12, 22:50   #36
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hage: Syriner

VONDT???!! :skingrestemme:

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 10:11   #37
Prøvende
Ingen skravlebøtte
 
Prøvende sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 306
Prøvende er litt kulPrøvende er litt kul
Standard

Sv: Hage: Syriner

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Bare kom hit skal du få så mye syrintrær som du vil, har 2 på fermsiden,som står der badre for at de hindrer innsikt(har plantet 2 andre trær men de vokser så sagte) , og en del på baksiden mellom oss og naboen og jeg har forbannet meg over de jævleskapene av noen trær i 6 år nå, kommer jo plutselig opp nye skudd fra treet midt på plena. Og vondt lukter de.

Skjønner ikke at noen vil ha de trærne i hagen

Veldig uenig med deg Syringer lukter fint vær og gode minner

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Er det plast mellom jorda og barken? Dersom det både er skrinn jord og bark på toppen (bark bruker opp nitrogenen) så kan det være at den får for lite næring. I så tilfelle er jo gjødsel/kompost en god ide. Syrin skal jo ikke stå veldig fuktig, men det kan nok bli for tørt for den også. Hvordan er veksten ellers? Ser bladene friske og fine ut?

Nei det er ikke plast imellom. Busken får nye greiner og masse fine blader hvert år, så den vokser jo, men klarer tydeligvis ikke å lage blomster.......Jeg skal legge på mye god jord og legge barkduk(som slipper igjennom vann) mellom jorda og ny bark tenker jeg!

__________________
Hilsen Prøvende
2005, 2008, 2010
Prøvende er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 13:00   #38
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage: Syriner

Hva er galt med dere? Hvorfor vil dere dere selv så vondt? Ligg unna syrinen!

Syriner ser fine ut og kan lukte riktig så bra, men de skyter rotskudd og omtales som ugress av Oslo kommune. (Se et tidligere innlegg fra meg i syrin-forbindelse.)

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-12, 08:23   #39
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage: Syriner

Må sjekke hva slags syrin jeg har for min syrin har ikke skutt rotskudd. Har også lest at de sprer seg veldig men det har altså ikke skjedd med min. Litt rart, eller må de være noen år før de sprer seg?

Nå har jeg klippet smågrenene som har kommet oppetter stammen så min syrin har kun grener og blomster på toppen, kanskje det har noe å si for spredningen?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no