Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-09, 19:07   #21
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg må sitte et mange timer før jeg er brent. Beina blir aldri brent uansett, har aldri opplevd det.

Men betyr det i praksis at jeg tåler mer sol og dermed kan sole meg mer uten like høy kreftrisiko, eller betyr det bare at jeg må passe meg enda mer, og smøre masse selv om jeg vet jeg tåler en del?

http://www.pnas.org/content/105/2/668

Hmmm, så vidt jeg kan se er det deler av solstrålene som gir oss kreft, og deler av dem som bidrar til at vi produserer D-vitamin. Og mer D-vitamin, jo bedre er vi beskyttet mot kreft?

Ergo kan det jo virke som om bruk av solkrem gjør at vi ikke lager D-vitamin, og at vi ikke smører oss nok til at vi er godt nok beskyttet mot kreft? Så da må det vel være best å smørre seg der man blir solbrent, slik at man hindrer kreft, og samtidig ikke smøre seg der man ikke blir brent, slik at man lager masse D-vitamin? Ikke vet jeg, og jeg tror dessverre de lærde strides...

Jeg snakket nydelig med ei latinamerikansk dame. Hun var hakket mørkere i huden enn vi nordboere er, men ikke mørk-mørk. Mer spansk-mørk, og hun hadde faktisk fått føflekkreft, selv om hun tåler solen godt.

Tror hele kluet er at man holder seg unna solen de timene på dagen hvor strålene er verst (fra 12-15 mener jeg å ha lest), og at man utenom den tiden lar kroppen få sol. Og at man IKKE gjør det til en rutine å smøre ungene om morgenen sommeren, uavhengig av vær.

D-vitamin er feks viktig for hjerneimpulsene, og kanskje er det en sammenheng mellom D-vitaminmangel og bokstavdiagnoser og konsentrasjonsvansker? Det har jo vært en oppblomstring av det de siste årene, og det er jo de siste årene det har vært særlig fokus på bruk av solkrem og hudkredt. Jeg kan ikke huske at vi ble smurt så mye i min barndom - jeg husker at mor smurte seg med gulrotolje for å bli brunenre . Jeg har en datter som sliter med konsentrasjonen, og helt ærlig så ble jeg alvorlig bekymra da jeg tok kostholdveileder for at det er vår feil, iom at hun er mørk i huden, oppvokst i Norge, innsmurt med solkrem sommeren gjennom, og ikke fikk tran jevnlig? Hun kan umulig ha fått all den D-vitaminen hun trenger gjennom kostholdet vårt

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no