Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Plukker du bær?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-20, 23:56   #1
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Plukker du bær?

Og i så fall, hva plukker du og hva gjør du med dem? Her har de yngste plukket blåbær i hagen vår i dag, bare nok til pannekakemiddagen, men jeg tenkte egentlig at vi kunne plukket mer bær. For å lage syltetøy kanskje? Hva gjør du?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 00:08   #2
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plukker du bær?

Kanskje hvert 10. år? Mannen sa nett at i kunne ta med minsten å plukke blåbær i morgen....
Jeg ba han sjekke værmeldinga, så er det opplett blir det en tur. Det blir vel plukket og nok til en pai, ikke noe særlig mer.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 00:09   #3
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.049
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plukker du bær?

Plukker bringebær og lager coulis til panna cotta

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 00:21   #4
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.973
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Plukker du bær?

Hadde jeg plukket hadde jeg laget syltetøy. Evt bare fryst bærene til smoothie.
Men jeg plukker ikke.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 00:34   #5
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plukker du bær?

I år har jeg plukket 20 liter bringebær. De ligger i fryseren nå, og skal bli smoothies og bringebærmoussekaker. Og så skal jeg forsøke meg på bringebæreddik.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 00:38   #6
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plukker du bær?

Ja, jeg elsker å plukke bær.

Jeg plukker blåbær og molte i skogen, og solbær, rips, stikkelsbær og aronia i hagen. Enten lager jeg syltetøy og saft direkte, eller så hiver jeg det i fryseren og sylter det seinere, når det passer.

I år har jeg også planer om tyttebær og tranebær, men vi får se om entusiasmen holder.

Man kan bli hekta. Jeg plukker også sopp.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 00:59   #7
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.878
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plukker du bær?

Jeg plukker litt tyttebær som jeg fryser noen små porsjoner av og lager rørte tyttebær til kjøttretter. Vi snakker max om et par liter. Jeg plukker ellers det som vokser i hagen, dvs rips (i mengder!), solbær og litt jordbær. Jeg lager saft av det meste. Hiver bæra i saftkokeren, og tapper saften på plastflasker som jeg fryser ned. Har jeg dårlig tid, fryser jeg bæra og safter senere. Det blir 15-20 liter supergod saft som drikkes både kald og varm.

Det hender vi plukker litt blåbær også, men ikke mye og ikke hvert år.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 01:03   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plukker du bær?

Ja, det gjør jeg. Av bringebær lager jeg syltetøy. Blåbær og tyttebær fryser jeg som de er, også bare rører jeg dem med litt sukker eller lønnesirup når jeg trenger det til noe, eller jeg bruker det frossent i smoothie eller bakeoppskrifter.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 01:15   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plukker du bær?

Har masse rips i hagen, så vi plukker noe av det. Somregel laget jeg gele av det. I dag plukket ungene til dessert (med vaniljesaus)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 01:16   #10
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.826
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plukker du bær?

Jeg plukker. I år har det blitt markjordbær, blåbær litt ville moreller og en del bringebær. I dag har jeg syltet bringebær, og det ble kjempegodt. Blåbæra og jordbæra fryser jeg etter rensing, men bringebær har lett litt makk, så der er det greiest å koke, synes jeg. Etter hvert skal jeg vel se etter sopp også, men har ikke vært motivert ennå.

Bærpelling er matauk, trim og meditasjon på en gang.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 01:41   #11
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plukker du bær?

Jeg blukker blåbær og bringebær. Rører syltetøy av det meste som fryses. Fryser også noe som det er til pai mm.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 01:58   #12
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plukker du bær?

Nei. Hater det.

Vi er heldige som har svigerfar som plukker blåbær nok til oss også. Og svigerfamilien har levd av jordbærdyrking i noen generasjoner nå (mannens søster som for tiden driver gården), så jordbær har vi nærmest ubegrenset tilgang på.

Vi får det som regel ferdig rørt og frosset i passende porsjoner. :bortskjemt:

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 07:55   #13
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.969
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Plukker du bær?

I så fall går de bare rett i munnen.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 08:21   #14
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plukker du bær?

Ja, men kunne sikkert plukket mer. Jeg plukker i Hagen men det blir mest til magen, bringebær, jordbær, rips, solbær, stikkelsbær. Skulle gjerne plukket blåbær og tyttebær og da hadde jeg fryst rett ned og rørt syltetøy hver gang jeg trengte litt.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 08:25   #15
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Plukker du bær?

Jeg plukker litt blåbær, bringebær og rips, men det er mest til syltetøy eller bakverk der og da. Sjelden jeg plukker så mye at jeg kan fryse, men det hender jeg fryser litt hele bær til smoothie.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 08:55   #16
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.651
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plukker du bær?

Jeg plukker litt på skogstur, men da er det til nista og eventuelt til kvelds. Jeg har ikke nok plass i fryseren til å røre opp og oppbevare akkurat nå.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 09:18   #17
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plukker du bær?

Nei, helst ikke. Jeg har til og med bær i hagen som jeg glemmer å plukke hvert år. Jeg drar i alle fall ikke på bærtur i skogen av meg selv. Har vært med venner noen ganger, men jeg synes det er ufattelig kjedelig. Jeg har aldri lagd verken saft eller syltetøy, så det kan nok ha noe med saken å gjøre.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 09:35   #18
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plukker du bær?

Jeg plukker bær av og til.

Fra hagen plukker jeg rips, solbær, bringebær og ev. stikkelsbær. Mye går rett i munnen underveis, som bringebær og rips. Noe saftes, noe syltes og noe fryses, klart til å lage noe av senere. Dvs. saft, paier og syltetøy.

I skogen plukker jeg blåbær og bringebær mens jeg går tur med Mutter'n, alt går rett i munnen vår da.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 09:46   #19
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Plukker du bær?

Jeg plukker blåbær og tyttebær. Lager en del syltetøy, og fryser ned. Og fryser ned noe av tyttebæra hel, til trollkrem.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 09:47   #20
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plukker du bær?

Vi plukker bringebær i skogen, en sjelden gang blåbær, kun hvis buskene har flere modne bær.

Vi har bringebær i hagen, men det er nye busker med lite bær. Rips og stikkelsbær spises etterhvert.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no